Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczeń dostarczył do szkoły zaświadczenie o uczęszczaniu na lekcje religii ewangelickiej w pozaszkolnym punkcie katechetycznym, z której otrzymał ocenę celującą. Czy taka ocena może być brana pod uwagę do średniej ocen ucznia. Czy powinna widnieć jako ocena śródroczna i końcoworoczna na świadectwie?
Kwestie dotyczące nauczania religii w szkołach reguluje rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 983). Stosownie do przepisu § 2 ust. 2 i 3 rozporządzenia jeżeli w przedszkolu lub szkole na naukę religii danego wyznania lub wyznań wspólnie nauczających zgłosi się mniej niż siedmiu uczniów (wychowanków), organ prowadzący przedszkole lub szkołę, w porozumieniu z właściwym kościołem lub związkiem wyznaniowym, organizuje naukę religii w grupie międzyszkolnej lub w pozaszkolnym (pozaprzedszkolnym) punkcie katechetycznym; jeżeli w tej grupie lub punkcie katechetycznym uczestniczą uczniowie placówek prowadzonych przez różne organy, organy te ustalają, w drodze porozumienia, zasady prowadzenia grup lub punktów katechetycznych. Na podstawie § 4 w szczególnie uzasadnionych przypadkach organ prowadzący przedszkole lub szkołę, w ramach posiadanych środków, może – na wniosek kościoła lub związku wyznaniowego – zorganizować nauczanie religii danego wyznania w sposób odmienny niż określony w ust. 1-3.
Stosownie do § 9 ust. 1-3 rozporządzenia ocena z religii lub etyki jest umieszczana na świadectwie szkolnym bezpośrednio po ocenie zachowania. W celu wyeliminowania ewentualnych przejawów nietolerancji nie należy zamieszczać danych, z których wynikałoby, na zajęcia, z jakiej religii (bądź etyki) uczeń uczęszczał. Ocena z religii (etyki) nie ma wpływu na promowanie ucznia do następnej klasy. Ocena z religii (etyki) jest wystawiana według skali ocen przyjętej w danej klasie. Na podstawie rozporządzenia ust. 4 uczniowie korzystający z nauki religii lub etyki organizowanej przez organy prowadzące szkoły zgodnie z § 2 ust. 2-4 i § 3 ust. 2 otrzymują ocenę z religii (etyki) na świadectwie wydawanym przez szkołę, do której uczęszczają, na podstawie zaświadczenia katechety lub nauczyciela etyki.
Reasumując na świadectwie należy wpisać ocenę śródroczną i końcoworoczną z religii, stosownie do zaświadczenia wystawionego przez katechetę.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy dyrektor przedszkola ma obowiązek sfinansowania w całości wszystkim nauczycielom kursu z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jacy specjaliści muszą wchodzić w skład zespołu Wczesnego wspomagania rozwoju dla dzieci z afazją? jak wygląda organizacja zajęć?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wyjaśnienie na jakiej podstawie można wypłacić godziny ponadwymiarowe w okresie zdalnego kształcenia? Komu wypłacić? Wszystkim czy tylko niektórym? Nauczyciel matematyk ma o wiele więcej do przygotowania niż nauczyciel wychowania fizycznego i co w takiej sytuacji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dziecko 3-letnie otrzymało opinię o WWR. Jego mama chce, aby była realizowana w przedszkolu niepublicznym, do którego dziewczynka uczęszcza. W zaleceniach jest m.in. SI, w skład zespołu dyrektor ma możliwość powołania: oligofrenopedagoga, terapeuty, pedagoga (w jednej osobie), logopedy, psychologa. Nie jest niestety w stanie zapewnić SI - czy można realizować np. zajęcia terapeutyczne wykorzystujące elementy SI? Poza tym z kwoty dofinansowania za WWR ciężko jest dziecku zapewnić zajęcia SI.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy decyzji dyrektora w zespole szkolno-przedszkolnym. Jakie są rodzaje decyzji? U mnie są decyzje dotyczące dochodów (w przedszkolu), są decyzje dotyczące nauczania oraz decyzje finansowe (np przesunięcia w planie budżetowym) itp. Czy jako dyrektor zakładam jeden rejestr decyzji i nadaje im numery kolejno, czy muszą być podzielone na w/w grupy i każda ma swoją numerację. Czy zakładam jeden rejestr na dany rok i numeracja idzie kolejno według terminów ich wydania, czy zakładam kilka rejestrów i co z numeracją?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe