Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczeń objęty edukacją domową nie przystępuje do klasyfikacji śródrocznej, zgodnie z przepisami prawa obowiązują go tylko roczne egzaminy klasyfikacyjne, dające podstawę promocji do następnej klasy lub ukończenia szkoły. Jak wykazywać go w sprawozdawczości po I półroczu-zaliczać do klasyfikowanych, uwzględniać w uchwale zatwierdzającej wyniki klasyfikacji szkoły?
Na wniosek rodziców dyrektor odpowiednio publicznego lub niepublicznego przedszkola, szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej, do której dziecko zostało przyjęte, może zezwolić, w drodze decyzji, na spełnianie przez dziecko odpowiednio obowiązku, poza przedszkolem lub inną formą wychowania przedszkolnego i obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą. Zezwolenie to może być wydane przed rozpoczęciem roku szkolnego albo w trakcie roku szkolnego, jeżeli do wniosku o wydanie zezwolenia dołączono: 1) opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej; 2) oświadczenie rodziców o zapewnieniu dziecku warunków umożliwiających realizację podstawy programowej obowiązującej na danym etapie edukacyjnym; 3) zobowiązanie rodziców do przystępowania w każdym roku szkolnym przez dziecko spełniające obowiązek szkolny lub obowiązek nauki do rocznych egzaminów klasyfikacyjnych. Uczeń spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą uzyskuje roczne oceny klasyfikacyjne na podstawie rocznych egzaminów klasyfikacyjnych z zakresu części podstawy programowej obowiązującej na danym etapie edukacyjnym, uzgodnionej na dany rok szkolny z dyrektorem szkoły. Egzaminy klasyfikacyjne są przeprowadzane przez szkołę, której dyrektor zezwolił na spełnianie obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą. Uczniowi takiemu nie ustala się oceny zachowania. Roczna i końcowa klasyfikacja ucznia spełniającego obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą odbywa się zgodnie z przepisami w sprawie oceniania oraz statutu szkoły. Z treści przepisów wynika – co jest potwierdzeniem odpowiedzi z pytania - że uczeń podlega klasyfikacji rocznej oraz końcowej. Zatem należy go traktować jako klasyfikowanego śródrocznie, chyba, że przepisy szczególne stanowią inaczej. W uchwale natomiast należy zaznaczyć ilość i nazwiska uczniów, którym dyrektor udzielił zezwolenia na nauczanie poza szkołą/przedszkolem.
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.), w szczególności art. 16 ust.8. Nowe brzmienie ust. 8 w art. 16 wejdzie w życie z dn. 1.09.2016 r. (Dz. U. z 2013 r. poz. 827).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy jest obowiązek wpisywania procedury odbierania dziecka ze szkoły podstawej do statutu? Czy można uchwalić to odrębnym dokumentem przez Radę Pedgagiczną?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do gimnazjum do kl. drugiej uczęszcza chłopiec z orzeczeniem do kształcenia specjalnego. W sprawach dziecka przychodzi do szkoły matka chłopca. Od klasy drugiej matce towarzyszy jej partner, który nie jest prawnym opiekunem chłopca. Rozmowy, bywa że, dotyczą zachowań związanych z chorobą - autyzmem. Dyrektor szkoły, nie chcąc być posądzonym o rozpowszechnianie danych sensytywnych w obecności osób niebędących prawnym opiekunem, zaproponował rozmowę bez obecności partnera matki. Matka nie wyraziła zgody i została poproszona o podpisanie stosownego oświadczenia. Zdarza się też, że to partner podpisuje informacje dotyczące dziecka lub podpisuje decyzje związane z dzieckiem. Szkoła ma obawy, co do ważności takich sytuacji. Kiedyś przeczytaliśmy na jakimś portalu oświatowym, że szkoła powinna być w posiadaniu prawnego/notarialnego pełnomocnictwa matki na rzecz partnera w sytuacjach związanych z decyzjami w sprawie dziecka. Matka powołując się na Ustawę z 26.10.1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich i rozmowę z dyrektorem w Kuratorium Oświaty uważa, że takie stanowisko szkoły jest nadużyciem.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w sytuacji, kiedy uczeń ma wszystkie oceny pozytywne, a rodzice mimo wszystko proszą o przedłużenie etapu edukacyjnego, mogę przedłużyć okres nauki ucznia? Mam wątpliwości, czy uczniowi klasyfikowanemu (posiadającemu wszystkie oceny pozytywne) przysługuje prawo przedłużenia okresu nauki. Czy wydłużenie II etapu nauki dziecka powinnam potraktować jako równoznaczne z nieklasyfikowaniem ucznia do klasy VIII?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy praca nauczyciela w klasach łączonych może być uznana jako praca w uciążliwych warunkach? Jeżeli tak, to na jakiej podstawie? Czy ma to wpływ na otrzymanie emerytury?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy organ prowadzący może aktualnie zabrać ze szkół podstawowych oddziały przedszkole do przedszkola ? jakie przepisy to regulują?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe