Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczeń w czerwcu 2020 r. otrzymał opinię z poradni psychologiczno-pedagogicznej o odroczeniu obowiązku szkolnego w roku szkolnym 2020/2021. Rodzice dostarczyli opinię do przedszkola z oddziałami integracyjnymi, ale nie dopełnili obowiązku dostarczenia jej do szkoły, która poszukiwała ucznia od września. W styczniu dyrektor przedszkola poinformował, że uczeń uczęszcza do placówki integracyjnej bez decyzji o odroczeniu. Zgodnie z prawem taką decyzję dyrektor szkoły wydaje do 31 sierpnia. Co zrobić w takiej sytuacji?
Na podstawie art. 38 ust. 1–3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 910, w przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego może być odroczone nie dłużej niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat. Dyrektor publicznej szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, na wniosek rodziców, odracza rozpoczęcie spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego w danym roku szkolnym. Rodzic musi złożyć wniosek w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat. Wniosek można złożyć ponownie w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 8 lat. Wniosek składa się nie później niż do dnia 31 sierpnia. Skoro rodzic nie złożył wniosku, a dyrektor szkoły obwodowej nie wydał (i nie może już wydać) decyzji o odroczeniu spełniania obowiązku szkolnego, to dziecko ma obowiązek realizowania obowiązku szkolnego. Z kolei zaś ewidentny brak realizowania obowiązku szkolnego przez dziecko (które bez podstawy prawnej uczęszcza do przedszkola) obliguje do prowadzenia postępowania egzekucyjnego w zakresie obowiązku szkolnego. Dyrektor szkoły obwodowej powinien wystosować pisemne upomnienie do rodziców, dotyczące zapisania dziecka do szkoły oraz zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne – w terminie 7 dni pod rygorem wszczęcia postępowania egzekucyjnego – art. 40 ust. 1 pkt 1 i 2, art. 41 ust. 1 pkt 1 i art. 42 PO w zw. art. 15 § 1 ustawy z 17.06.1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1438 ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Która szkoła powinna wydać duplikat świadectwa ukończenia gimnazjum? Nadmieniam, że klasy gimnazjalne zostały włączone do szkoły podstawowej od tego roku szkolnego.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel wychowawca odmawia wyjazdu na jednodniową wycieczkę szkolną podając złe samopoczucie lub opiekę nad chorym mężem jakie konsekwencje mogę wyciągnąć? Jak zareagować na celowe zwolnienie lekarskie przyniesione na dzień przed wyjazdem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy mogę zatrudnić w przedszkolu osobę z dyplomem ukończenia studiów pierwszego stopnia. Pani za rok kończy studia magisterskie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektor szkoły zaplanował w arkuszu organizacyjnym szkoły na rok 2018/2019 zajęcia z pomocy psychologiczno-pedagogicznej (rewalidacja, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, logopedia, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze). Organ prowadzący zatwierdził tylko godziny rewalidacji. Pozostałe godziny w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej zalecił usunąć z arkusza. Czy organ prowadzący może nie wyrazić zgody na umieszczenie w arkuszu zajęć z pomocy psychologiczno-pedagogicznej, skoro dyrektor ma obowiązek zaplanowania w/w zajęć? Jakich argumentów użyć w stosunku do organu prowadzącego? Proszę o podanie podstawy prawnej dotyczącej obowiązku organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej przez dyrektora szkoły.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informację, czy na dołączonych wydrukowanych arkuszach ocen do klasy IV w roku szkolnym 2017/2018 zgodnie z Rozporządzeniem MEN z 26.04.2018 w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych par.53 pkt 1 ppkt2 "Od roku 2017/2018 arkusze ocen na druku według zworu odpowiednio 36 lub 45 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia dołącza się do dotychczas prowadzonego arkusza ocen uczniów klas IV szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży i prowadzi w latach następnych również w kolejnych klasach tej szkoły" musi zostać wydrukowany numer tego arkusza?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe