Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczeń z niepełnosprawnością w stopniu lekkim nie realizuje godzin z drugiego języka, ma uczęszczać na zajęcia z techniki. Ile godzin obowiązuje ucznia i jak wygląda sprawa z oceną na świadectwie?
Na podstawie zapisów § 6 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2019 r., poz. 373) dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego nowożytnego do końca danego etapu edukacyjnego na wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, z której wynika potrzeba zwolnienia z nauki tego języka obcego nowożytnego. Co do ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, z którego wynika potrzeba zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego, zwolnienie z nauki tego języka obcego nowożytnego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
Na koniec trzeba dodać, że § 6 ust. 3 ww. rozporządzenia stanowi, że w przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
Zgodnie z zapisami zawartymi w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2019 r., poz. 639) uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim uczęszczający do szkoły podstawowej specjalnej, oddziału specjalnego w szkole podstawowej ogólnodostępnej, szkoły podstawowej ogólnodostępnej, oddziału integracyjnego w szkole podstawowej ogólnodostępnej lub szkoły podstawowej integracyjnej, jeżeli nie uczy się drugiego języka obcego nowożytnego, uczęszcza na zajęcia z techniki. W załączniku wskazano, że na naukę drugiego języka przeznacza się po dwie godziny w klasie VII i VIII. W tym samym wymiarze powinny być realizowane zajęcia z techniki odbywane w zamian za zajęcia z języka obcego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel od 1 września 2019 roku przebywa na emeryturze. W chwili obecnej prosi o wypełnienie "Karty oceny narażenia zawodowego w związku z podejrzeniem choroby zawodowej". Czy szkoła powinna ją wypełnić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy będąc placówką niepubliczną - Ośrodek Rewalidacyjno-Wychowawczy muszę wystąpić do kuratorium o uprawnienia publiczne?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak prawidłowo powinno być zapisane w statucie przedszkola, czy do przedszkola przyjmowane są dzieci zameldowane czy zamieszkałe w danej gminie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak długo należy przechowywać prace kontrolne i prace z egzaminów semestralnych pisemnych słuchaczy w szkołach ponadgimnazjalnych (LO dla dorosłych), kształcących się w systemie zaocznych? W jakim akcie prawnym znajdziemy odpowiedź na to pytanie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie dokumenty szkoła musi udostępnić rodzicom? Domagają się oni kserokopii wszelkich notatek, zapisków, protokołów oraz informacji o dziecku, które sporządzali nauczyciele i specjaliści na przestrzeni dwóch lat. Wszelkie te notatki (oprócz notatek służbowych np po spotkaniu z rodzicami) służyć mają stworzeniu oficjalnej informacji bądź opinii dotyczącej funkcjonowania ucznia w szkole. Nadmieniam, że na prośbę rodziców została sporządzona przez wychowawcę klasy informacja o postępach w nauce i zachowaniu ucznia oraz informacja na temat zachowania dziecka w świetlicy. Obydwie te informacje otrzymali rodzice w formie pisemnej. Odczytano im także informacje dotyczące zachowania dziecka w świetlicy szkolnej. Domagają się, kolejny raz, kopii tych nieoficjalnych notatek. W praktyce szkolnej często stosuje się "luźne", nieoficjalne zapiski nauczycieli o poszczególnych incydentach oraz zachowaniach uczniów, które później służyć mają opracowaniu oficjalnej opinii, bądź informacji na temat postępów ucznia w nauce i zachowaniu.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe