Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczennica drugoroczna w klasie I gimnazjum zaszła w ciążę i otrzymała nauczanie indywidualne od marca. Wcześniej wcale nie uczęszczała do szkoły. Na semestr miała oceny nieklasyfikacyjne prawie ze wszystkich przedmiotów. Czy jest możliwe, aby zdała? Jak ma zaliczyć te nieklasyfikowania z półrocza i czy w ogóle może?
Zadaniem szkoły jest udzielenie wszechstronnej pomocy uczennicy. Szczegóły pomocy, w tym zadania, cele, zasady oceniania są opisane w statucie. O szczegółach klasyfikowania oraz przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych pisaliśmy wielokrotnie. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej (w szkole policealnej – semestralnej), stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni mu kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, (w szkole policealnej – semestrze programowo wyższym), szkoła umożliwia uczniowi uzupełnienie braków. Nie można przesądzać i zakładać, że uczennica nie zda egzaminów klasyfikacyjnych na zakończenie roku szkolnego. Uczeń podlega klasyfikacji: 1) śródrocznej i rocznej (w szkole policealnej – semestralnej); 2) końcowej. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z obowiązkowych lub dodatkowych zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany” albo „nieklasyfikowana”.Natomiast klasyfikacja semestralna odbywa się w szkole policealnej.Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej. Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, zajęć artystycznych, zajęć technicznych, informatyki, zajęć komputerowych i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.Egzamin ten przeprowadza komisja, w której skład wchodzą: 1) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako przewodniczący komisji; 2) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne. Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem oraz jego rodzicami liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może przystąpić do egzaminów klasyfikacyjnych w ciągu jednego dnia. Z egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół, do którego dołącza się odpowiednio pisemne prace ucznia, zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej, a w szkole policealnej – semestralnej, oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na tych zajęciach przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia odpowiednio w okresie lub semestrze, za który przeprowadzana jest klasyfikacja. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny. Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny za zgodą rady pedagogicznej. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły, nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych (a w szkole policealnej – semestralnych), zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Termin uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami.
Podstawa prawna: 1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.), w szczególności art. 44f, arkusza ocen ucznia art. 44k, 44l; 2. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, w szczególności § 12, 16, 17.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o wzór zarządzenia dyrektora w sprawie powołania komisji rekrutacyjnej w bursie powołując się na aktualne akty prawne oraz regulamin komisji rekrutacyjnej.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka 18.08.1998 r. przyniosła świadectwo ukończenia doskonalenia zawodowego nauczycieli - Kurs terapii pedagogicznej w wymiarze 120 godzin zajęć dydaktycznych podstawa prawna: rozporządzenie MEN z dnia 10.08.1992 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. Nr 63, poz. 317), czy na tej podstawie można nauczycielce dać zajęcia z terapii pedagogicznej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podstawę prawną opiniowania arkusza organizacyjnego przez radę pedagogiczną. Niektóre publikacje są zdania, że tylko związki zawodowe opiniują arkusz.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w szkole publicznej prowadzonej przez stowarzyszenie decyzją organu prowadzącego w pewnych warunkach można powołać stanowisko wicedyrektora przy ośmiu oddziałach w szkole?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- I. Proszę o wyjaśnienie na jakich drukach należy sporządzać legitymacje szkolne w roku szkolnym 2017/2018.
Zgodnie z art. 69 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 18 maja 2018 roku w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych w przypadku przejścia w roku szkolnym 2017/2018 i latach następnych ucznia z innej szkoły do nas wydajemy legitymacje i e-legitymacje według wzoru odpowiednio nr 1 lub 6 załącznika nr 4 do w/w rozporządzenia.
1. Z powyższego zapisu wynika, że legitymacje dla uczniów, którzy przyszli do naszej szkoły przed wejściem rozporządzenia i zostały im wydane legitymacje na drukach MEN-I-/50a/2 należy wymienić na druki MEN-1/1?,
2. Uczniowie klas I 2017/2018 otrzymali również legitymacje na dotychczas obowiązujących drukach , czy są również do wymiany?,
3. Uczniowie klas VII, którym zabrakło miejsca na opieczętowanie i otrzymali nowe legitymacje również na poprzednio obowiązujących drukach – należy również wymienić na nowe?
Tylko z art. 69.1 dotyczącego (jak dobrze rozumiem) uczniów niepełnosprawnych legitymacje wydane przed wejściem w życie rozporządzenia zachowują ważność do zakończenia szkoły.
oraz kolejna wątpliwość:
Proszę o potwierdzenie, czy zgodnie z wprowadzonym Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 kwietnia 2018r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych, poz. 939, 2018r. następujące wzory arkuszy szkolnych dla uczniów szkoły podstawowej są prawidłowe w roku szkolnym:
2017/2018
1. Klasa I – MEN-I/45/1
2. Klasa II – MEN-I/37b/2
3. Klasa III - MEN-I/37b/2
4. Klasa IV – MEN-I/45/1
5. Klasa V - MEN-I/37b/2
6. Klasa VI - MEN-I/37b/2
7. Klasa VII – MEN-I/63m/2
2018/2019
1. Klasa I – MEN-I/45/1
2. Klasa II – MEN-I/45/1
3. Klasa III - MEN-I/37b/2
4. Klasa IV – MEN-I/45/1
5. Klasa V – MEN-I/45/1
6. Klasa VI - MEN-I/37b/2
7. Klasa VII – MEN-I/63m/2
8. Klasa VIII – MEN-I/63m/2
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe