Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczennica otrzymała orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w 7 klasie. Czy na tej podstawie może być zwolniona z drugiego języka obcego? Czy zamiast tego może mieć w tym czasie zajęcia rewalidacyjne?
Nie każda niepełnosprawność zwalnia ucznia z nauki drugiego języka obcego. Mianowicie na podstawie § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, Dz.U. z 2017 r., poz. 1534 dyrektor zwalnia z obowiązku nauki drugiego języka obcego ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na przynajmniej jedną z ww. niepełnosprawności; na zasadzie dobrowolności w to miejsce można zorganizować rewalidację. Uczennica skorzysta ze zwolnienia w razie wydania orzeczenia z powodu jednej z tych niepełnosprawności. Ponadto na drugi język obcy nie musi uczęszczać uczennica z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, a w razie takiej niepełnosprawności dyrektor ma obowiązek zorganizowania dla niej zajęć z techniki i nie może w ich miejsce zorganizować rewalidacji – załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, Dz.U. z 2017 r., poz. 703.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół(Dz. U. z 2017 r., poz. 703)
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy szkoła odpowiada za szkodę wyrządzoną przez młodzież przebywającą na boisku szkolnym w swoim wolnym czasie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie kroki powinni podjąć wychowawca oraz dyrektor szkoły w stosunku do rodziców dziecko klasy I, które opuściło w pierwszym semestrze ponad 50% zajęć szkolnych? Nowy semestr rozpoczął się już od nieobecności dziecka w szkole. Matka nie odbiera telefonów albo tłumaczy, że dziecko często choruje (nie ma zaświadczeń lekarskich, nie chce skorzystać z możliwości nauczania indywidualnego). Dziecko ma trudności w nauce spowodowane wysoką absencją.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielowi przyznany został dodatek motywacyjny od 1 września do 28 lutego (okres 6 miesięcy). W trakcie jego pobierania od 31 grudnia przebywa na urlopie dla poratowania zdrowia. Czy takiemu nauczycielowi wstrzymuje się, odbiera, pozbawia się go dodatku motywacyjnego, gdyż zgodnie z art.73 ust. 5 KN nauczyciel zachowuje prawo do wynagrodzenia zasadniczego, dodatku za wysługę lat oraz innych świadczeń pracowniczych, w tym dodatków socjalnych, o których mowa w art. 54.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń klasy II uczęszcza na język niemiecki. Czy i w jaki sposób może dokonać zmiany na język rosyjski? Czy powinien przystąpić do egzaminu z zakresu I roku nauczania? Czy może rozpocząć nauczanie w klasie II i ewentualnie w trakcie roku uzupełniać braki? Jakie warunki musi spełnić uczeń, aby mógł dokonać zmiany języka? Proszę o podanie podstawy prawnej do zaistniałej sytuacji.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem niepublicznej szkoły podstawowej prowadzonej przez stowarzyszenie. Jako dyrektor szkoły mam obniżone pensum. Nie mam jednak sekretarki, więc wszystkie obowiązki nałożone są na mnie, zastępuję również nauczycieli podczas ich nieobecności spowodowane chorobą (oczywiście za darmo), ale to jakby nie problem. Od stycznia 2013 r. mam ucznia z orzeczeniem o potrzebie nauczania indywidualnego. Zajęcia te są organizowane w szkole, uczeń jest nadpobudliwy, agresywny, rodzice również sobie z nim nie radzą. Zmieniłam już wiele nauczycieli, ponieważ nikt nie mógł z nim pracować (zastraszanie, wbijanie ołówka w rękę nauczyciela itp.). Od nowego roku szkolnego nie mam możliwości przyznania tych godzin innemu nauczycielowi. Czy w takiej sytuacji dyrektor może mieć nadgodziny i pracować z tym uczniem (dyrektor posiada kwalifikacje). Stowarzyszenie nie potrafi rozwiązać tego problemu prawnie, a ja pracować za darmo nie chcę. Proszę o pomoc.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe