Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W dniu wczorajszym otrzymałam od Państwa odpowiedź na zadane pytanie dt. wychowanków w Ośrodku Rewalidacyjno-Wychowawczym. Otrzymałam odpowiedź, która budzi bardzo dużo wątpliwości. Chodziło mi głównie o upewnienie się czy dziecko z niepełnosprawnością sprzężoną ( w tym jedna z niepełnosprawności to upośledzenie intelektualne w stopniu lekkim) również może być w ORW? a otrzymałam od Państwa informację iż dzieci umiarkowane i znaczne również nie mogą??? Jak mówi Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 listopada 2015r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych (....) i w tym rozdział 5 który dotyczy ORW i § 48 ust.2 mówi kim są wychowankowie. Moje zapytanie dotyczyło właśnie tego, iż w punkcie drugim nie są określone dzieci z niepełnosprawnością intelektualną sprzężoną (więc budziło to moje wątpliwości czy upośledzenie lekkie również może być?) Państwo twierdzą że niepełnosprawność sprzężona to upośledzenie głębokie plus jeszcze coś. Po części tak - bo samo upośledzenie głębokie świadczy o wielu czynnikach niepełnosprawności-natomiast dziecko takie otrzymuje orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych a nie o potrzebie kształcenia specjalnego. Jaka podstawa prawna mówi o Państwa odpowiedzi?
Szanowna Pani. Ma Pani rację, że z § 48 ust.2 pkt 2 rozporządzenie MEN z dnia 2 listopada 2015r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych (....) wynika, że dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim oraz w stopniu umiarkowanym i znacznym z niepełnosprawnościami sprzężonymi posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego mogą być przyjmowane do Ośrodka Rewalidacyjno- Wychowawczego. Jednak pod pewnymi warunkami, o których mówi wyraźnie § 49. ust 3 nakazujący zapewnienie takiemu dziecku realizację odpowiednio podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego. Dlatego należy zastosować tu przepisy Ustawy o systemie oświaty, obecnie – Prawo Oświatowe, które zezwalają na spełnianie przez w/w dzieci obowiązku szkolnego i nauki poza szkołą. Rodzice takiego dziecka są obowiązani najpierw do dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do odpowiedniej szkoły. Następnie dyrektor szkoły, do której dziecko zostało przyjęte, może zezwolić, w drodze decyzji, na spełnianie przez to dziecko w/w obowiązku poza szkołą np. w ośrodku wychowawczo-rewalidacyjnym. Niesie to określone skutki związane z klasyfikacją i promocją:
- w przypadku uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim z niepełnosprawnością sprzężoną – to zobowiązani są oni do przystępowania do egzaminów klasyfikacyjnych z zakresu części podstawy programowej obowiązującej na danym etapie kształcenia, uzgodnionej przez OR-W na dany rok szkolny z dyrektorem ich szkoły macierzystej
- w przypadku uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym z niepełnosprawnością sprzężoną - dyrektor OR-W przekazuje dyrektorowi szkoły, który wydał decyzję o realizacji przez ucznia obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą, dokumentację potwierdzającą realizację podstawy programowej kształcenia ogólnego przez tych uczniów.
Zatem, jeśli spełnione będą w/w warunki prawne, to OR-W może przyjąć ucznia niepełnosprawnego intelektualnie w stopniu lekkim z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy jest możliwość zwolnienia z egzaminów zawodowych ucznia trzeciej klasy technikum agrobiznesu, który cierpi na autyzm? Pytam o zwolnienie, które umożliwi mu przejście do następnej klasy i w konsekwencji ukończenie szkoły. Co w przypadku gdy uczeń nie będzie wyrażał chęci zalogowania się w przypadku konieczności przystąpienia do egzaminu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W jakich sprawach dyrektor wydaje zarządzenia, a w jakich decyzje? Czego mogą dotyczyć? czy są sytuacje, kiedy RP decyduje w sprawie, a podejmuje się w efekcie końcowym uchwałę?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Ile dzieci z orzeczeniem o kształceniu specjalnym może uczęszczać do jednej grupy przedszkolnej ogólnodostępnej w przedszkolu publicznym? Nadmieniam, iż w tej grupie pracuje nauczyciel wspomagający.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor szkoły ma obowiązek sprawdzania pod kątem plagiatu propozycji oceny awansu zawodowego oraz sprawozdania z realizacji awansu zawodowego? Jeżeli tak, to od ilu procent praca uznawana jest za plagiat?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel ukończył studia I stopnia (licencjat) w latach 2004-2008 na Uniwersytecie Warszawskim w Centrum Kształcenia nauczycieli języków obcych, Uniwersyteckim Kolegium Kształcenia Nauczycieli Języka angielskiego kierunek nauczanie. Czy może podjąć pracę w szkole ponadpodstawowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe