Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W gminie działa Zespół Ekonomiczno-Administracyjny Szkół. Zadaniem tego zespołu jest wspieranie i pomoc dyrektorom szkół w zakresie zarządzania placówką oświatową. PYTANIE 1: Czy zespół ten ma również uprawnienia do kontrolowania dyrektorów? PYTANIE 2: Kto w przypadku funkcjonowania takiego zespołu odpowiada za kontrolę wydatków z danego paragrafu? Dyrektor, czy księgowość przy ZEASie?
Unormowania zarówno KN jak i USO przewidują zadania, które wykonują jednostki samorządu terytorialnego, w tym nadzorowanie wydatków ponoszonych na wynagrodzenia nauczycieli, sprawowanie nadzoru nad działalnością szkoły w zakresie spraw finansowych i administracyjnych, w tym w zakresie: prawidłowości dysponowania środkami budżetowymi oraz gospodarowania mieniem, przestrzegania obowiązujących przepisów bhp dotyczących pracowników i uczniów, przestrzegania organizacji pracy szkoły i placówki. Za kontrolę wydatków odpowiada dyrektor oraz księgowy obsługujący szkołę. Jednostki samorządu terytorialnego posiadają następujące kompetencje, m. in.: 1) tworzenie jednostek obsługi ekonomiczno-administracyjnej szkół i placówek lub organizowanie wspólnej obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej prowadzonych szkół i placówek (art. 5 ust. 9), 2) ustalanie minimalnego czasu przeznaczonego na bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w przedszkolu publicznym i oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej 3) ustalanie minimalnego czasu przeznaczonego na bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w publicznej innej formie wychowania przedszkolnego,4) określanie wysokości opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego 5) łączenie szkół różnych typów lub placówek w zespół lub wyłączenia z zespołu szkół lub placówek albo szkół i placówek niektórych szkół lub placówek, 6) zapewnienie warunków działania szkoły lub placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki, 7) wykonywanie remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie zapewnienia obsługi administracyjnej, finansowej, 8) wyposażenie szkoły lub placówki w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, programów wychowawczych, 9) współdziałanie w zakresie ustalania warunków korzystania ze stołówki szkolnej, w tym wysokości opłat za posiłki, 10) zwalnianie rodziców albo ucznia z całości lub części opłat za posiłki wydawane na stołówce szkolnej, 11) określanie tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli szkół nie wymienionych w art. 42 ust. 3 KN nauczycieli realizujących w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin np.: logopedów psychologów, pedagogów.
Podstawa prawna: 1. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela. (ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dziecko w wieku 4 lat uczęszcza do przedszkola publicznego. Posiada orzeczenie - stwierdzony zespół Dawna i niepełnosprawność umysłowa w stopniu lekkim. Czy dla tego dziecka można ubiegać się o nauczyciela wspierającego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaki rodzaj zajęć indywidualnych może prowadzić nauczyciel wychowania przedszkolnego, który ukończył studia podyplomowe z oligofrenopedagogiki? Czy może prowadzić indywidualną terapię pedagogiczną z dziećmi z orzeczeniem o kształceniu specjalnym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy legitymacje przedszkolne dla dzieci niepełnosprawnych uczęszczających do przedszkola specjalnego możemy wydawać wszystkim dzieciom, czy tylko realizującym roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy rejestrując niepubliczną placówkę oświatową w urzędzie gminy w treści jej oficjalnej nazwy musi być użyte słowo „niepubliczna"?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Chciałabym, aby doprecyzowano zrozumienie w przypadku pracowników poradni działań wchodzących w pensum objętych dodatkiem za warunki trudne. W poprzedniej odpowiedzi zawarto informację, cyt: "W poradni za pracę w trudnych warunkach uważa się prowadzenie badań psychologicznych i pedagogicznych, w tym badań logopedycznych, udzielanie dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym pomocy logopedycznej, pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, a także udzielanie rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży (§ 8 pkt 19 ww. rozporządzenia)". Pracownicy na skutek ograniczenia funkcjonowania poradni zostali przeniesieni do pracy zdalnej. W ramach swoich obowiązków kontaktują się telefonicznie z pracownikami, rodzicami i dziećmi, udzielając wsparcia psychologiczno-pedagogicznego. Czy udzielanie takiego wsparcia mieści się w definicji pracy w warunkach trudnych? Rozmowy z dziećmi służą zabezpieczeniu ich funkcjonowania, zaś rodzicom przekazują informację o metodach wychowania, w tym wspierania dzieci w aktualnym czasie. Czy taka praca nie wpisuje się w rozumienie pensum? W rozporządzeniu dot. dodatków do wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli nie uznano, iż tylko bezpośredni kontakt z klientem spełnia definicję pomocy psychologiczno-pedagogicznej ujętej w ww. rozporządzeniu. W innych poradniach pracownicy świadczą pomoc telefonicznie otrzymując za taką pracę wszystkie składniki wynagrodzenia, w tym za warunki trudne (m.in. poradnie w Sosnowcu, Jastrzębiu-Zdroju, Czeladzi). Zarządzeniem dyrektora zobowiązano pracowników do realizowania działań związanych m.in. z kontaktem z klientami. Czyli pracownicy mają jednocześnie realizować działania z dzieckiem/rodziną i na jej rzecz, a jednocześnie być pozbawieni dodatku za warunki pracy, którą podejmują w obszarze pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Nie do końca jest to dla mnie jasne.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe