Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W grupie 6 latków mam dwoje dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego z zaleceniem zatrudnienia nauczyciela wspomagającego. Czy mogę zatrudnić 1 nauczyciela wspomagającego? Czy można mu rozszerzyć etat, przydzielając nadgodziny stałe np. 5 godz.? Czy jest podstawa prawna ile dzieci może podlegać pod 1 nauczyciela wspomagającego?
Zgodnie z § 7 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2020 r., poz. 1309) w przedszkolach ogólnodostępnych, innych formach wychowania przedszkolnego i szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone, zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistów z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
Nauczyciele wspomagający:
1) prowadzą wspólnie z innymi nauczycielami zajęcia edukacyjne oraz wspólnie z innymi nauczycielami, specjalistami i wychowawcami grup wychowawczych realizują zintegrowane działania i zajęcia określone w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, zwanym dalej "programem";
2) prowadzą wspólnie z innymi nauczycielami, specjalistami i wychowawcami grup wychowawczych pracę wychowawczą z uczniami niepełnosprawnymi, niedostosowanymi społecznie oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym;
3) uczestniczą, w miarę potrzeb, w zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez innych nauczycieli oraz w zintegrowanych działaniach i zajęciach, określonych w programie, realizowanych przez nauczycieli, specjalistów i wychowawców grup wychowawczych;
4) udzielają pomocy nauczycielom prowadzącym zajęcia edukacyjne oraz nauczycielom, specjalistom i wychowawcom grup wychowawczych realizującym zintegrowane działania i zajęcia, określone w programie, w doborze form i metod pracy z uczniami niepełnosprawnymi, niedostosowanymi społecznie oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym;
5) prowadzą zajęcia.
W przypadku szkoły jej dyrektor, uwzględniając indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym, wyznacza zajęcia edukacyjne oraz zintegrowane działania i zajęcia, określone w programie, realizowane wspólnie z innymi nauczycielami przez nauczycieli wspomagających lub w których ci nauczyciele uczestniczą. Wobec powyższego w opisanej w pytaniu sytuacji może być zatrudniony jeden nauczyciel wspomagający, o ile posiada kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela wspomagającego uczniów z określonymi niepełnosprawnościami, a także jeżeli wyznaczone przez dyrektora zajęcia edukacyjne oraz zintegrowane działania i zajęcia, określone w programie dla każdego z niepełnosprawnych uczniów, będą się odbywały w innym czasie (nauczyciel ten nie może bowiem realizować zajęć oraz zintegrowanych działań dla dwóch uczniów w tym samym czasie).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel dyplomowany był zatrudniony na 0,5 etatu jako pedagog terapeuta. Chcę od nowego roku szkolnego zaproponować pełny etat na stanowisku nauczyciela rewalidacji indywidualnej. Przy pomocy jakiego dokumentu mam tego dokonać, poprzez porozumienie, aneks, oraz w jaki sposób? Zaznaczam, że 31 maja nauczyciel wyraził zgodę na przedstawioną propozycję.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielce po urlopie macierzyńskim został udzielony urlop uzupełniający w wymiarze 56 dni. Koniec urlopu przypada na 14 stycznia 2021 r. ( w trakcie ferii zimowych). Urlop uzupełniający przypada na czas ferii. Czy ww. nauczycielce przysługuje dodatkowy urlop za czas ferii?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel jest zatrudniony na podstawie mianowania w placówce feryjnej na cały etat. Z jakim dniem można rozwiązać umowę za porozumieniem stron, jeżeli chce przejść na emeryturę tak żeby wykorzystał przysługujący mu urlop?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- 1. Nauczyciel dyplomowany w maju otrzymuje ograniczenie etatu na 9/18(na podst. art.22 ust. 2 KN). Następnie dyrektor udziela mu urlopu dla poratowania zdrowia od 16.08.2012 do 15.08.2012 r. Czy urlop ten został udzielony prawidłowo przez dyrektora? Jakie skutki prawne ma wcześniejsze ograniczenie etatu (w następnym roku szkolnym dla tego nauczyciela nie będzie całego etatu)? Czy ten urlop mu się należał, skoro jednym z warunków jest udzielenie nauczycielowi zatrudnionemu w pełnym wymiarze zajęć na czas nieokreślony, a od 01 09.2012 r. ma tylko 9/18?
2. Nauczyciel kontraktowy zatrudniony na czas nieokreślony w maju otrzymuje rozwiązanie umowy o pracę w związku ze zmniejszającą się liczbą oddziałów w szkole. Na jego wniosek dyrektor przenosi go w stan nieczynny. W międzyczasie w szkole zostaje ogłoszony konkurs na dyrektora, ale nikt się nie zgłasza (bo wiadomo, że od następnego roku szkoła zostanie zlikwidowana i przekazana stowarzyszeniu). Wójt na pełniącego obowiązki wyznacza właśnie tego nauczyciela, o którym mowa wyżej. Pytanie brzmi: co w tej sytuacji ze stanem nieczynnym tego nauczyciela i jakie pismo powinien otrzymać w związku z tą sytuacją? Czy umowa zawarta z nim wcześniej na czas nieokreślony jest obowiązująca, a stan nieczynny uznaje sie za niebyły? Czy należy zawrzeć z tym nauczycielem nową umowę na czas określony? Jak to formalnie rozwiązać, żeby w aktach osobowych pracownika były wszystkie dokumenty zgodnie z prawem?
3. Czy nauczyciel , o którym mowa wyżej, pełniący obowiązki dyrektora, może dalej odbywać staż na nauczyciela mianowanego, który ukończyłby się w tym roku?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego oraz orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego to dokumenty niezbędne, aby nauczycielowi wypłacić dodatek za trudne warunki. Jaki dokument powinien upoważniać do wypłaty dodatku za warunki uciążliwe? Czy orzeczenie o stopniu niepełnosprawności?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe