Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W klasie I mamy ucznia z rozpoznanym autyzmem atypowym. Czy można dla niego przydzielić nauczyciela współorganizującego kształcenie (par. 7.2 pkt 1 rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia...), czy też tylko i wyłącznie asystenta nauczyciela (par. 7.2 pkt 2). Wizytator odrzucił pierwszą opcję, natomiast organ prowadzący nie miał nic przeciwko temu.
Wspomniany przepis prawny nakłada na dyrektora obowiązek zatrudnienia jednej z trzech wymienionych w pkt 1-3 osób. Tu nie trzeba ani zgody organu prowadzącego ani wizytatora. Decyzję, w tej sprawie podejmuje wyłącznie dyrektor szkoły – na podstawie zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego oraz wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia dokonanej przez ZESPÓŁ opracowujący dla niego IPET. Każda z osób możliwych do zatrudnienia ma inne obowiązki oraz inny zakres zadań, co dokładnie opisane jest w par 7. pkt 7 – 9. Dlatego właśnie należy dokonać wnikliwej analizy, czyje wsparcie jest najbardziej potrzebne w realizacji kształcenia specjalnego zorganizowanego dla tego konkretnego ucznia.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel religii zatrudniony w szkole niepublicznej na podstawie umowy o pracę (na czas nieokreślony) zatrudniony od 1.09.2012 r. (w niepełnym wymiarze godzin), 26 czerwca 2013 r. otrzymał wypowiedzenie. 28 czerwca 2013 r. ten sam nauczyciel złożył do dyrektora wniosek o ocenę pracy. Pragnę nadmienić, że ten nauczyciel jest też zatrudniony w szkole publicznej, która jest jego szkołą macierzystą. Pytania: 1.) Czy dyrektor musi wystawić taką ocenę? 2.) W jakim terminie? (wiem, że obowiązuje termin 3 miesięcy, ale czy nie przedłuża się go o okres ustawowych wakacji/ferii?). 3)Czy w świetle nowych przepisów ocena ma mieć charakter opisowy, czy też jak dawniej przyznaje się nauczycielom ocenę wyróżniającą, szczególnie wyr. etc...?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy można przydzielić edukację muzyczną, plastyczną, informatyczną i w-f innemu nauczycielowi niż wychowawca klasy? Nauczyciel posiada kwalifikacje do nauczania w edukacji wczesnoszkolnej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam
Dlaczego w dalszym ciągu nie ma na stronie nic na temat kontroli zarządczej? Materiały miały ukazać się w połowie lutego, tymczasem miesiąc pomału kończy się. Czy ma to zmusić osoby, które wykupiły abonament do zapisów na internetowe szkolenia? Mam chyba uzasadnione przeczucia, że to celowa zagrywka portalu, a jest to nie fair. Pozdrawiam!
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy praca nauczyciela przedszkola pełniącego funkcję dyrektora, może być zaliczona za okres 01.09.1985 - 31.12.2008 do okresu pracy nauczycielskiej w szczególnym charakterze, dającej prawo do rekompensaty w formie dodatku do kapitału początkowego przy złożeniu wniosku o emeryturę. Dyrektor prowadził pracę dydaktyczno - wychowawczą z dziećmi zgodnie z art.42 ust. 7 ustawy Karta Nauczyciela, na podstawie Uchwały Rady Miejskiej w sprawie obniżenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych wychowawczych i opiekuńczych. Nie nabył prawa do wcześniejszej emerytury, osiągnął obowiązujący wiek emerytalny
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego (Dz. U. z 2019 r. poz. 991 godziny wynikające z liczby godzin stanowiących różnicę między sumą godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego a minimalną liczbą godzin kształcenia zawodowego dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie, określoną w podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego. Zgodnie z przedmiotowym rozporządzeniem godziny te będą przeznaczane na:
1) zwiększenie liczby godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia w zawodzie lub
2) realizację obowiązkowych zajęć edukacyjnych:
a) przygotowujących uczniów do uzyskania dodatkowych umiejętności zawodowych związanych z nauczanym zawodem, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 46 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, np. programowanie w języku Python, programowanie manipulatorów i robotów lub przygotowanie do uzyskania umiejętności kierowania pojazdem samochodowym w zakresie kategorii B, pod warunkiem, że umiejętności te będą związane z nauczanym zawodem lub
b) przygotowujących uczniów do uzyskania kwalifikacji rynkowej funkcjonującej
w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji związanej z nauczanym zawodem lub
c) przygotowujących uczniów do uzyskania dodatkowych uprawnień zawodowych przydatnych do wykonywania nauczanego zawodu, np. do obsługi wózków jezdniowych z napędem silnikowym, do uzyskania świadectwa kwalifikacyjnego E uprawniającego do zajmowania się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci do 1 kV na stanowisku eksploatacja lub do uzyskania uprawnień do montażu i demontażu rusztowań; dodatkowe uprawnienia zawodowe muszą być przydatne do wykonywania nauczanego zawodu, a program szkolenia w zakresie tych uprawnień powinien wynikać z odrębnych przepisów lub
d) uzgodnionych z pracodawcą, których treści nauczania ustalone
w formie efektów kształcenia są przydatne do wykonywania nauczanego zawodu.
Tworząc szkolny plan nauczania zostało mi na klasę piątą 210 godzin, które chciałbym przeznaczyć na dodatkowe umiejętności. Przykładem może być kurs na prawo jazdy. Liczba osób w klasie to 20. Aby zrealizować program trzeba odbyć 30 godzin teorii (wspólnych dla całej klasy) i 30 godzin zajęć praktycznych (realizowanych indywidualnie z każdym kursantem). W przeliczeniu daje to 600 godzin. Nawet gdyby klasa liczyła tylko 6 uczniów (rozważanie czysto teoretyczne – wówczas liczba godzin wystarcza na organizację kursu), jeżeli godziny miałyby być umieszczone w planie zajęć, to potrzebujemy ośrodka szkolenia dysponującego sześcioma samochodami wraz z instruktorami, aby wszyscy uczniowie mogli razem odbywać szkolenie.
Czy w związku z tym można nie ujmować w planie lekcji godzin pozostających w klasie piątej na kształcenie zawodowe, a kursy odbywać popołudniami?
Kto może prowadzić zajęcia przygotowujące uczniów do uzyskania dodatkowych uprawnień zawodowych przydatnych do wykonywania nauczanego zawodu? Jaka powinna być certyfikacja tych uprawnień?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe