Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W naszej szkole funkcjonuje oddział specjalny z uczniami z upośledzeniem w stopniu lekkim. Jest to klasa z uczniami klas I, II, IV, VII. Nauczyciel dyplomowany zatrudniony od 01.09.2017 r. w wymiarze 14/18 godzin tygodniowo ma przydzielone 13/18 godzin w szkole i 1/18 w klasie - oddziale specjalnym, w której są uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim. Czy nauczycielowi należy się dodatek za trudne warunki pracy? Jeżeli tak to w jakiej wysokości? Dyrektor szkoły – nauczyciel mianowany - realizuje godziny dydaktyczne w wymiarze 3/18 w w/w oddziale specjalnym prowadząc zajęcia rewalidacyjne. Jest to pensum ustalone przez organ prowadzący szkołę dla dyrektora. Czy dyrektorowi należy się dodatek za trudne warunki pracy? Jeżeli tak to w jakiej wysokości? Inni nauczyciele przedmiotowi (np. nauczyciel wychowania fizycznego) mają przydzielone 21/18 godzin tygodniowo, w tym 17/18 w szkole i 4/18 w w/w oddziale specjalnym. Czy nauczycielowi należy się dodatek za trudne warunki pracy za 4/18? Jeżeli tak to w jakiej wysokości? Przedstawiam rozdział z Uchwały Rady Miasta w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli szkół p przedszkoli w sprawie dodatku za trudne warunki pracy. § 8 1. Nauczycielom pracującym w trudnych lub uciążliwych warunkach pracy dla zdrowia przysługują z tego tytułu dodatki. 2. Za pracę w trudnych warunkach uznaje się prowadzenie przez nauczycieli: a/ zajęć rewalidacyjno-wychowawczych z dziećmi i młodzieżą upośledzoną w stopniu głębokim, b/ zajęć dydaktycznych i wychowawczych w klasach specjalnych oraz prowadzenie indywidualnego nauczania dziecka zakwalifikowanego do kształcenia specjalnego, c/ prowadzenie nauczania indywidualnego w domu ucznia, zakwalifikowanego do takiego kształcenia. 3. Nauczycielom przysługuje dodatek w wysokości: za prace w trudnych warunkach – 20% wynagrodzenia zasadniczego. 4. Dodatek za trudne lub uciążliwe warunki pracy przysługuje w okresie faktycznego wykonywania pracy, za którą dodatek jest związany oraz w okresie nie wykonywania pracy, za który przysługuje wynagrodzenie liczone jak za okres urlopu wypoczynkowego. 5. Nauczycielom prowadzącym indywidualne nauczanie w domu ucznia oraz dziecka zakwalifikowanego do kształcenia specjalnego przysługuje dodatek w wysokości 20 % stawki godzinowej za każdą przepracowana godzinę. 6. Dodatki przysługują w takiej części, w jakiej godziny pracy w trudnych, warunkach pracy pozostają do obowiązującego wymiaru godzin. 7. Dodatki wypłaca się z dołu za czas faktycznego wykonywania pracy § 14 ustalenie tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin dla nauczycieli, którym powierzono stanowisko kierownicze w szkole: 1. dyrektor szkoły liczącej 17 i więcej oddziałów – 3 godz.
Podstawą przyznawania dodatku za warunki pracy jest art. 34 ustawy z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela Dodatek przysługuje za pracę w trudnych lub uciążliwych warunkach, których wykaz zawiera rozporządzenie MENiS z 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy. Zgodnie z wykazem umieszczonym w/w rozporządzeniu – do trudnych warunków pracy zalicza się prowadzenie zajęć dydaktycznych i wychowawczych w specjalnych przedszkolach (oddziałach), szkołach (oddziałach) specjalnych. Zatem wyliczenie dodatku za trudne warunki pracy winno dotyczyć wyłącznie godzin realizowanych przez nauczyciela w oddziale specjalnym.
Zarówno przepisy KN, jak i wspomnianego rozporządzenia nie przewidują szczegółowych zasad naliczania wysokości dodatków za warunki pracy przysługujących nauczycielom. Wysokość dodatków oraz zasady ich wypłacania powinny być ustalone w regulaminie wynagradzania nauczycieli, tworzonym przez organ prowadzący szkołę (art. 30 ust. 6 Karty Nauczyciela). Przesłany fragment uchwały RM w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli szkół i przedszkoli w sprawie dodatku za trudne warunki pracy – zgodny jest z obowiązującym prawem. Proszę więc o wyliczenie konkretnych kwot dodatku zwrócić sie do referatu księgowości, który obsługuje finansowo szkołę.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczycielowi uprawnionemu do przejścia na emeryturę dyrektor szkoły może udzielić urlopu dla poratowania zdrowia na okres trzech tygodni na czas pobytu w sanatorium?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielka przebywająca na urlopie dla poratowania zdrowia (do 31.08.2016r.) może bezpośrednio po urlopie przejść na świadczenie przedemerytalne, kompensacyjne?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Mam nauczyciela, dyplomowanego który obecnie jest w stanie nieczynnym do 28 lutego 2014 roku. Jednocześnie była taka konieczność zatrudnienia tej samej osoby na indywidualnym nauczaniu w wysokości 4 godzin. Spisałam umowę dodatkową o pracę do dnia 28 lutego 2014 roku. Czy od 1 marca mogę przyjąć go do pracy i do kiedy spisać umowę (chodzi też o zapłatę - czy z nauczyciela mianowanego czy stażysty)?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel dyplomowany przechodzi na emeryturę i jest zainteresowany ponownym zatrudnieniem. Obecnie jest zatrudniony na podstawie mianowania. Umowę ma zawartą na pełny etat w jednej szkole (9 godzin) ale jest oddelegowany do innej placówki, by uzupełniać etat (9 godzin). Czy można go zatrudnić po przejściu na emeryturę w taki sam sposób ale na czas określony – do końca roku szkolnego? Jeśli zostanie zatrudniony po przejściu na emeryturę tylko na 9 godzin, to czy umowa może być zawarta na czas określony – do końca roku szkolnego? W oparciu o jaką podstawę prawną mogę go zatrudnić ponownie? Po jakim czasie od dnia rozwiązania umowy o pracę, w związku z przejściem na emeryturę można nawiązać z nim nową umowę?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Uczennica realizuje nauczanie domowe. W czerwcu będzie miała egzaminy klasyfikacyjne. Czy można zapłacić nauczycielom za przeprowadzenie tych egzaminów?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe