Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W nawiązaniu do odpowiedzi eksperta z dnia 2018-01-03 w sprawie finansowania doskonalenia nauczycieli w szkole stowarzyszeniowej, proszę o odpowiedź.Czy dofinansowanie może być także realizowane z dotacji otrzymanej z JST, po uprzednim spełnieniu wymienionych w odpowiedzi kryteriów.
Dyrektor może sfinansować doskonalenie zawodowe nauczycieli wyłącznie, gdy organ prowadzący na zasadzie dobrowolności przewiduje takie wydatki w szkole (art. 10 ust. 1 PO). Gdyby środki na doskonalenie miały pochodzić z dotacji samorządowej, dodatkowo statut szkoły powinien przewidywać możliwość korzystania przez nauczycieli z doskonalenia zawodowego finansowanego przez organ prowadzący, zaś same poszczególne formy doskonalenia musiałyby odpowiadać w szczególności w zakresie tematyki rzeczywistym potrzebom szkoły odnośnie wykonywania działalności dydaktycznej, opiekuńczej lub wychowawczej (art. 172 ust. 2 pkt 5 PO, art. 35 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych, Dz.U. z 2017 r., poz. 2203).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jak często należy przeprowadzać szkolenie z pierwszej pomocy przedmedycznej dla nauczycieli w przedszkolu?
Jak długo szkolenie odbyte w trakcie studiów jest aktualne? Czy personel pomocniczy również musi ukończyć ww. kurs?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy rodzic może odmówić zgody na odroczenie dziecka od obowiązku szkolnego, mimo zaleceń poradnii w opinii?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o odpowiedź na pytania: 1) Czy koszty związane ze szkoleniem nauczycieli czy innych pracowników przedszkola niepublicznego mogą być rozliczane z dotacji oświatowej?; 2)Czy autorem programu autorskiego nauczania języka angielskiego w przedszkolu może być zespół, dyrektor z powołanym zespołem, jeśli dyrektor nie ma wykształcenia w tym zakresie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W szkole podstawowej ogólnodostępnej mamy ucznia (obecnie w klasie V), który posiada orzeczenie o indywidualnym nauczaniu oraz orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez Powiatową Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną ze względu na niepełnosprawność sprzężoną: niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim oraz niepełnosprawność ruchową (mózgowe porażenie dziecięce czterokończynowe). Chłopiec potrzebuje nieustannie pomocy innej osoby, nie potrafi samodzielnie się przemieszczać, nie zgłasza potrzeb fizjologicznych, nie pisze samodzielnie, ma niewyraźną mowę. Jak wynika z orzeczenia, wiele zdiagnozowanych funkcji osiągnęło poziom niepełnosprawności stopnia umiarkowanego.
Przez wiele lat przyjeżdżała do dziecka nauczycielka ze szkoły specjalnej. Obecnie przydzieliłam nauczanie indywidualne jednej nauczycielce naszej szkoły, która ukończyła oligofrenopedagogikę (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U.2008.175.1086) - paragraf 3 (szczególne punkt 2).
Przydzielając jedną osobę przychyliłam się do prośby rodziców chłopca, którzy pisali, że „syn bardzo trudno przyzwyczaja się do nowych osób, źle znosi obecność nieznanych sobie osób, w związku z czym ogromnie się stresuje. Znacznie lepiej byłoby dla chłopca, żeby przyzwyczaił się do metod pracy i osobowości jednego nauczyciela. Jedna osoba jest również w stanie zmieniać i dostosowywać treści z różnych przedmiotów do samopoczucia syna i jego chęci pracy w danym dniu”.
Pracująca z uczniem nauczycielka opracowała indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, dostosowując treści programowe do możliwości intelektualnych dziecka. Uczy wszystkich podstawowych przedmiotów przewidzianych ramowym planem nauczania. Ma możliwość modyfikowania, dostosowywania treści poszczególnych przedmiotów do samopoczucia dziecka i jego chęci pracy danego dnia.
Pytania:
- Czy wobec powyższej sytuacji dyrektor może przydzielić uczniowi klasy V nauczanie indywidualne jednemu nauczycielowi czy też muszą to być nauczyciele przedmiotowcy?
- Czy ze względu na bardzo ograniczone możliwości intelektualne chłopca na świadectwie końcoworocznym/arkuszu ocen powinny zostać wystawione oceny z poszczególnych przedmiotów czy tez może to być ocena opisowa - wspierająca?
- Jeżeli uczeń pozostaje w tej samej klasie, to czy w arkuszu wpisuje się adnotację „niepromowany do następnej klasy” czy też można zapisać „wydłużono etap edukacyjny”?
- Czy w pracy z uczniem należy korzystać z podręczników wybranych w szkole dla danej klasy czy tez mogą to być podręczniki dostosowane do możliwości dziecka? (takie podręczniki opracowuje wydawnictwo WSiP)
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaką dokumentację powinien prowadzić nauczyciel wspomagający?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe