Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W szkole od 1.09.2012 r. zgodnie z zarządzeniem burmistrza pedagog będzie miał pół etatu. Nauczycielka jest nauczycielem kontraktowym z 10-letnim stażem. Obecnie zatrudniona na cały etat na czas nieokreślony. Bardzo często przebywa na zwolnieniach lekarskich, co znacznie zaburza pracę szkoły. Czy mogę ją zwolnić? Czy ze względu na zmiany związane z brakiem godzin dla innego nauczyciela, bibliotekarz, 28lat pracy umowa na czas nieokreślony, dyplomowany, mogę mu uzupełnić etat biblioteki godzinami pedagoga? Czy każdy nauczyciel może w ogóle uzupełniać etat pracą jako pedagog? Czy polonistce, której brakuje do etatu 13 godzi (dyplomowany 27 lat pracy) mogę uzupełniać etat godzinami pedagoga? Czy można zwolnić konserwatora, który ma rentę, a w szkole pracuje na całym etacie, ma problemy ze wzrokiem (jedno sztuczne oko), nie wykonuje rzetelnie swoich obowiązków. Czy stan zdrowia takiego konserwatora nie jest zagrożeniem dla bezpiecznego wykonywania przez niego pracy (szkoła stary budynek klasy 4m wysokości)? Jeśli mogę to zrobić, czy dokonać tego poprzez likwidację stanowiska, czy ze względu na to, że ma już inny dochód, czy ze względu na stan zdrowia?
Co do pedagoga szkolnego - nie sądzę, aby nauczyciele uczący w szkole mieli kwalifikacje do uzupełniania etatu na stanowisku pedagoga. Nie każdy nauczyciel może być pedagogiem szkolnym. W obecnym stanie prawnym do zajmowania każdego stanowiska trzeba mieć odpowiednie kwalifikacje.
Zgodnie z ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli:
§ 20. 1. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela-pedagoga w szkołach i placówkach, o których mowa w § 2, posiada osoba, która ukończyła:
1) studia magisterskie na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
2) studia magisterskie na dowolnym kierunku i studia podyplomowe w zakresie prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
2. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela-pedagoga w szkołach i placówkach, o których mowa w § 3 i 4 (m.in. szkoły podstawowe i gimnazja) posiada osoba, która:
1) ma kwalifikacje określone w ust. 1 lub
2) ukończyła:
a) studia pierwszego stopnia na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
b) studia pierwszego stopnia na dowolnym kierunku (specjalności) i studia podyplomowe z zakresu prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Sytuacja prawna konserwatora również jest jasna. Jeżeli pracownik, mimo ograniczonego wzroku, posiada aktualne orzeczenia lekarskie dopuszczające go do pracy na tym stanowisku, dyrektor nie może go zwolnić z powodu zagrożenia jego stanu zdrowia. O tym, czy pracownik "nadaje się" do wykonywania określonych obowiązków decyduje w tej kwestii lekarz. Nie bardzo widzę tutaj możliwości zwolnienia tego pracownika. Jedyna możlwość to sytuacja, gdzie zatrudnionych jest więcej osób w szkole, np. konserwator i woźny lub 2 konserwatorów, likwidujemy jedno stanowisko i zostawiamy jednego pracownika. Wówczas musimy dokonać wyboru pomiędzy dwoma panami i wybieramy do zwolnienia tego, który lepiej wywiązuje się ze swoich obowiązków. Należy przy tym pamiętać o zakazie wypowiadania umów osobom, którym brakuje nie więcej niż 4 lata do nabycia prawa do emerytury:
Kodeks pracy:
Art. 39. Pracodawca nie może wypowiedzieć umowy o pracę pracownikowi, któremu brakuje
nie więcej niż 4 lata do osiągnięcia wieku emerytalnego, jeżeli okres zatrudnienia umożliwia mu
uzyskanie prawa do emerytury z osiągnięciem tego wieku.
Art. 40. Przepisu art. 39 nie stosuje się w razie uzyskania przez pracownika prawa do renty z
tytułu całkowitej niezdolności do pracy.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pracownik obsługi otrzymał wypowiedzenie warunków umowy o pracę z zachowaniem 3-miesięcznego okresu wypowiedzenia. Pracownik napisał oświadczenie o odmowie przyjęcia nowych warunków. Co należy wpisać w świadectwie pracy "tryb i podstawa prawna rozwiązania umowy"?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy orzeczenie o potrzebie udzielenia urlopu dla poratowania zdrowia nauczyciela podpisuje TYLKO lekarz medycyny pracy, czy też inny lekarz, np. chorób wewnętrznych? Nauczyciel dostarczył orzeczenie podpisane przez lekarza chorób wewnętrznych. Czy mogę udzielić urlopu na tej podstawie od 1.09.2015?
- Na podstawie art. 70 KN nauczyciel złożył podanie o przeniesienie do pracy w miejscu zamieszkania jej męża i wspomina o ewentualnym urlopie bezpłatnym. Co to znaczy niemożność zatrudnienia go w zawodzie nauczycielskim? Jeśli zaproponują mu, np. 7 godz na zastępstwie na czas określony, to czy ja mogę takiego urlopu udzielić? Ponieważ przenosi się do miasta, to ilu dyrektorów winno jej dać informację o niemożności zatrudnienia... Czy w ogóle tego wymagać? Bo chyba oświadczenie nie wystarczy?
- Nauczyciel z dniem 1 września będzie miał 20 lat stażu w podstawowym miejscu pracy. U mnie pracował przez 2 lata na czas określony, na 4/18 etatu. Umowa kończy się z dniem 31 sierpnia 2019 r. Czy jestem zobligowana do wypłaty nagrody jubileuszowej?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Dot. przeniesienia pracownika niepedagogicznego szkoły. Z dniem 1 września 2017 r. gimnazjum zostanie włączone w struktury szkoły podstawowej (powstanie ośmioletnia szkoła podstawowa z oddziałami gimnazjalnymi do wygaszenia). Zgodnie z Przepisami wprowadzającymi ustawę – Prawo oświatowe pracownicy niepedagogiczni gimnazjum staną się z mocy prawa pracownikami szkoły, do której zostanie włączone gimnazjum. Obecnie w obydwóch placówkach funkcjonują dwa analogiczne stanowiska: sekretarz szkoły i kierownik gospodarczy/ administracyjny. Wszyscy 4 pracownicy zatrudnieni są na umowę o pracę na czas nieokreślony, posiadają wyższe wykształcenie, ale różny staż pracy. Czy do czasu wygaszenia gimnazjum będą mogły funkcjonować równolegle dwa stanowiska sekretarza szkoły (ds. szkoły podstawowej i ds. oddziałów gimnazjalnych)? Czy w placówce mogą funkcjonować równolegle dwa stanowiska kierowników – np. kierownik gospodarczy i kierownik administracyjny? Czy dopuszczalne jest funkcjonowanie (w przypadku braku podstaw lub braku zgody organu do utworzenia 2 równoległych stanowisk kierowniczych) 2 zastępcy kierownika gospodarczego? Jeśli tak, to do jakiej grupy stanowisk zaliczyć należy takie stanowisko, jaka będzie kategoria zaszeregowania i czy należy się dodatek funkcyjny? Czy w związku z przekształceniem szkół istnieje rozwiązanie prawne umożliwiające przeniesienie pracownika zatrudnionego obecnie na stanowisku z grupy stanowisk pomocniczych (kier. gospodarczy – kat.XIII) na stanowisko z grupy stanowisk urzędniczych (gł. specjalista – kat.XII) bez konieczności przeprowadzenia naboru? (z sekretarza– kat.XII na specjalistę – kat.VIII)? Czy w związku z reorganizacją jednostki i koniecznością utworzenia dodatkowych stanowisk administracyjnych w szkole dyrektor może zmienić warunki zatrudnienia pracownikom obecnie zajmującym (na stanowisku sekretarza i kierownika) – przenieść ich na stanowiska (specjalisty i gł.specjalisty), w celu umożliwienia przeniesienia na zwolnione stanowiska (sekretarza i kierownika) pracowników przejmowanych z gimnazjum, bez naborów? Czy w odniesieniu do takich pracowników będzie miał zastosowania art. 23 u.p.s. dotyczący przeniesienia na inne stanowisko, czy przeniesienia takiego można dokonać na podstawie porozumienia zmieniającego (art. 353 1 KC)?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe