Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W szkole pracuje psycholog na cały etat i dwóch pedagogów szkolnych na 1/2 etatu. Prowadzą oni również zajęcia rewalidacyjne, tak jak pozostali nauczyciele. Do tej pory płacono im za zajęcia psychologa i pedagoga z pensum 22 godzin (tak ustalił organ prowadzący), a pozostałe godziny rewalidacyjne – z pensum 18 godzin (uśrednienie etatu). W obecnym roku szkolnym organ prowadzący stwierdził, że psycholog i pedagodzy mają prowadzić zajęcia rewalidacyjne z pensum 22 godzin. Proszę o podstawę prawną, ponieważ w mojej placówce nauczyciele prowadzący takie same zajęcia rewalidacyjne, jakie prowadzą psycholog i pedagodzy, otrzymują wynagrodzenie z pensum 18, a nie 22.
Stanowisko organu prowadzącego jest prawidłowe, ponieważ nauczyciele specjaliści nie mogą prowadzić zajęć rewalidacyjnych w ramach pensum tzw. nauczycieli przedmiotu.
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2019 r., poz. 2215 ze zm.) nie wymienia stanowiska nauczyciela zajęć rewalidacyjnych, a w konsekwencji nie określa dla niego wymiaru pensum. Z kolei na podstawie art. 42 ust. 7 pkt 3 lit. b w zw. z art. 91d pkt 1 KN organ prowadzący określa w uchwale tygodniowy obowiązkowy wymiar zajęć pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych, doradców zawodowych, z wyjątkiem nauczycieli zatrudnionych w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, z tym że wymiar ten nie może przekraczać 22 godzin. Nauczyciel specjalista realizuje wszelkie zajęcia, w tym rewalidacyjne, w ramach pensum określonego przez organ prowadzący. Powyższe stanowisko podziela MEN (odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej – z upoważnienia ministra – na interpelację nr 17520 w sprawie wynagrodzenia dla nauczycieli klas integracyjnych: http://www.sejm.pl/sejm7.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=7757715B).
Z kolei wymiar pensum tzw. nauczycieli przedmiotu w szkole (a więc nauczycieli szkoły danego typu), którzy z racji dodatkowych kwalifikacji prowadzą także np. zajęcia rewalidacyjne, jest uzależniony od tego, na jakim stanowisku zostały one powierzone przez dyrektora: np. w ramach pensum 18-godzinnego nauczyciela przedmiotu albo na stanowisku nauczyciela psychologa, logopedy, pedagoga itp., ustalonego przez organ prowadzący dla danego specjalisty w uchwale, co z racji zajmowania dwóch (lub większej liczby) stanowisk z różnymi wymiarami pensum wymaga obliczenia tzw. pensum łączonego – wyrok Sądu Najwyższego z dnia 11 stycznia 2011 r., I PK 153/10; wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 4 września 2014 r., IV SA/Gl 674/14; stanowisko MEN z dnia 30 lipca 2012 r. (https://samorzad.pap.pl/kategoria/edukacja/men-odpowiada-14); art. 42 ust. 5c KN.
Orzecznictwo sądów za prawidłowe uznaje obydwa rozwiązania. W związku z tym dyrektor szkoły decyduje, czy nauczycielowi przedmiotu powierzy dodatkowo na tym stanowisku zajęcia rewalidacyjne (wówczas nauczyciel wszystkie zajęcia poprowadzi w ramach pensum 18-godzinnego), czy przydzieli drugie stanowisko pedagogiczne nauczyciela specjalisty w ramach pensum określonego przez organ prowadzący na poziomie nie wyższym niż 22 godziny i następnie dla wszystkich stanowisk wyliczy tzw. pensum łączone.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy szkoła prowadząca dziennik elektroniczny może zgodnie z rozp. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji prowadzić w nim zajęcia specjalistyczne, tworząc odpowiednie grupy zajęciowe w dzienniku?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy tygodniowy wymiar godzin dla klasy określony w zał. nr 3 ust. 1 pkt 1 do rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania oznacza maksymalny wymiar, czy może on zostać przekroczony?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy poświadczania zgodności z oryginałem świadectwa ukończenia szkoły podstawowej oraz zaświadczenia o szczegółowych wynikach sprawdzianu w szóstej klasie szkoły podstawowej. Czy w celach rekrutacyjnych, dyrektor szkoły podstawowej ma obowiązek poświadczania za zgodność z oryginałem kopii wyżej wymienionych dokumentów? Jestem dyrektorem szkoły podstawowej i często zdarza się, że rodzice absolwentów proszą o poświadczanie zgodności z oryginałem kopii tych dokumentów, argumentując to wymaganiami stawianymi przez gimnazja. Zgodnie z par. 23 ust. 1 i 2 rozporządzenia MEN w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych z dn. 28 maja 2010 r. z póz. zm.: „1. Dyrektor szkoły poświadcza zgodność kopii z oryginałem świadectwa, zaświadczenia lub innego druku szkolnego, gdy jest to niezbędne dla złożenia kopii w aktach tej szkoły. 2. Dyrektor gimnazjum poświadcza zgodność od jednej do trzech kopii z oryginałem świadectwa ukończenia gimnazjum i zaświadczenia o szczegółowych wynikach egzaminu gimnazjalnego również wtedy, gdy jest to niezbędne dla celów rekrutacji.”
Moim zdaniem, z tego paragrafu wynika, że tylko dyrektor gimnazjum ma prawo w celach rekrutacyjnych poświadczania zgodności z oryginałem kopii świadectwa ukończenia gimnazjum i kopii zaświadczenia o szczegółowych wynikach egzaminu.
Jednak w ustawie o systemie oświaty, po zmianach z dn. 06 grudnia 2013r., art. 20t. ust.4 dopuszcza możliwość dołączania do wniosku o przyjęcie do gimnazjum kopii świadectwa ukończenia szkoły podstawowej oraz kopii zaświadczenia o szczegółowych wynikach sprawdzianu poświadczonych za zgodność z oryginałem przez dyrektora szkoły, którą kandydat ukończył. Wydaje się to uzasadnione, gdyż dalej art. 20za ustawy o systemie oświaty pozwala na składanie wniosków do nie więcej niż 3 wybranych szkół, co oczywiście pociąga za sobą konieczność sporządzania kopii wyżej wymienionych dokumentów. Jednak art. 20u ust. 2 mówi: „Przy zgłoszeniu kandydata do klasy pierwszej publicznego gimnazjum należy przedłożyć do wglądu świadectwo ukończenia szkoły podstawowej” .
Czy mam rozumieć, że jeśli rodzice zgłaszają dziecko do gimnazjum obwodowego (bo tylko do takiego gimnazjum przyjmuje się na podstawie zgłoszenia – art. 20e ust. 1 ustawy o systemie oświaty), to przedkładają oryginały dokumentów, zaś jeśli składają wniosek do innych gimnazjów, to zamiast oryginałów mogą dołączyć kopie poświadczone za zgodność z oryginałem przez dyrektora szkoły podstawowej? Czy zatem rozporządzenie w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych nie jest sprzeczne z ustawą o systemie oświaty, skoro ustawa dopuszcza poświadczanie zgodności powyższych dokumentów przez dyrektora szkoły podstawowej, zaś rozporządzenie nie daje mu takiego prawa?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy organ prowadzący może wyrazić zgodę na podział na grupy na zajęciach wychowania fizycznego w klasie trzeciej gimnazjum, jeżeli liczba uczniów w klasie wynosi 25?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy już zwiększyła się liczba godzin do dyspozycji dyrektora dla poszczególnych etapów edukacyjnych i jakie może ich być przeznaczenie? Proszę o podstawę prawną.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe