Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W Technikum od roku szkolnego 2019/2020 chcemy wprowadzić kształcenie w tzw. Policyjnej Klasie Mundurowej przedmiotu „edukacja policyjna”. Treści nauczania będą realizowane w oparciu o program nauczania wydany przez Komendanta Głównego Policji. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2017r. poz.703) dyrektor może realizować te zajęcia jako zajęcia uzupełniające (załącznik nr 5, pkt 6) lub jako zajęcia dodatkowe z godzin organu prowadzącego (§ 3 ust 1, pkt 2). Założenia jest takie, aby zajęcia były realizowane jako zajęcia międzyoddziałowe (uczniowie klas pierwszych kształcący się w różnych zawodach uczestniczą w zajęciach na zasadzie dobrowolności). Czy takie rozwiązanie jest możliwe, aby uczniowie, którzy chcą się uczyć przedmiotu „edukacja policyjna” mogli go wybrać na takich samych zasadach jak religię lub wdż? Jaka jest procedura wpisania przedmiotu uzupełniającego do szkolnego zestawu programów nauczania tak, aby można go było wpisać na świadectwie?
Przepisy nie określają zasad tworzenia grupy międzyoddziałowej, a w związku z tym możliwość i zasady jej tworzenia powinien przewidywać statut danej szkoły – art. 98 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2018 r., poz. 996 ze zm. – dalej p.o. Zajęcia z programem nauczania nieobjęte ramówką i podstawą programową mogą być prowadzone na dwóch podstawach:
1) zgodnie z art. 109 ust. 1 pkt 2 lit. b i ust. 3 PO, czyli jako dodatkowe zajęcia edukacyjne, do których zalicza się zajęcia, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania. Dyrektor szkoły organizuje je za zgodą organu prowadzącego szkołę i po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców. Zgodnie z ramowym planem nauczania dla technikum, organ prowadzący przydziela nie więcej niż 3 godziny tygodniowo dla każdej grupy międzyoddziałowej w danym roku szkolnym. Są to zajęcia nieobowiązkowe (czyli uczniowie będą mieli możliwość wyboru zajęć i przystąpienia do grupy międzyoddziałowej), a ponadto w części świadectwa promocyjnego i ukończenia technikum przeznaczonej na wpisanie dodatkowych zajęć edukacyjnych będzie można je wpisać, zgodnie z ust. 10 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 kwietnia 2018 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych, Dz.U. z 2018 r., poz. 939;
2) zgodnie z ust. 6 załącznika nr 5 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół Dz.U. z 2017 r., poz. 703 dla klas czteroletniego technikum (oraz w pięcioletnim technikum zgodnie z ust. 6 załącznika nr 5 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, Dz.U. z 2019 r., poz. 639) jako przedmioty uzupełniające, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych przedmiotów został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania, prowadzone jeżeli tygodniowy wymiar godzin przedmiotów realizowanych w zakresie rozszerzonym jest niższy niż 14 (w szkole pięcioletniej 8) godzin, na wniosek grupy międzyoddziałowej. Dyrektor organizuje je po zasięgnięciu opinii grupy międzyoddziałowej, a tygodniowy wymiar w okresie nauczania dla przedmiotu uzupełniającego wynosi co najmniej 2 godziny. Zajęcia te również są wymieniane na świadectwach promocyjnych i ukończenia technikum w części dotyczącej przedmiotów uzupełniających. Przepisy nie określają ich jako obowiązkowe, a więc uczniowie będą mogli je wybrać.
Obydwa rodzaje zajęć wymagają włączenia programu nauczania „edukacji policyjnej” do szkolnego zestawu programów nauczania na zasadach określonych w art. 22a ust. 4 w zw. z ust. 1, 3 i 6 – 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz.U. z 2018 r., poz. 1457 ze zm. Nauczyciel (np. który będzie prowadził zajęcia) lub zespół nauczycieli przedstawia program dyrektorowi szkoły na etap edukacyjny technikum, który musi być dostosowany do potrzeb i możliwości uczniów, dla których są przeznaczone. Dyrektor zasięga opinii rady pedagogicznej, a następnie dopuszcza program do użytku w danej szkole oraz włącza go do szkolnego zestawu programów nauczania na takich samych zasadach, jak programy dotyczące obowiązkowych zajęć edukacyjnych realizujących podstawę programową.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W procesie rekrutacji do szkoły ponadpodstawowej do technikum został przyjęty uczeń, który posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. W orzeczeniu zapisano, że potrzeba wynika z autyzmu oraz uczeń posiada niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim. W związku z powyższym należy objąć go w szkole ogólnodostępnej pomocą psychologiczno-pedagogiczną, zorganizować zajęcia rewalidacyjne oraz dostosować wymagania. Uczeń spełnił wymagania w procesie rekrutacji i liczbę punktów gwarantujących mu przyjęcie do szkoły. Czy postąpiłam prawidłowo przyjmując ucznia do szkoły z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim? Nie znalazłam w przepisach prawa zapisu, który by mi tego zabraniał.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od marca 2016r. nauczycielka przebywa na zwolnieniu lekarskim. Jest wicedyrektorem. W połowie marca złożyła wypowiedzenie z funkcji wice. Otrzymała już stosowne wypowiedzenie pełnionej funkcji do 31 marca2016. Ma zwolnienie do 29 kwietnia.19 kwietnia przyniosła wniosek o urlop zdrowotny od 01.maja do 30 kwietnia 2017 roku. Jest nauczycielem j.pol. dyplomowanym z 10 letnim stażem pracy. W roku szkolnym 2016/17 w projekcie arkusza, ze względu na brak możliwości zatrudnienia jej jako polonistki (w szkole 3 polonistów - ona najkrócej pracuje) ujęłam nauczycielkę do pracy w świetlicy (arkusz wysyłamy 28 kwietnia). 1. Czy mogę w takim przypadku ująć tę nauczycielkę w arkuszu na świetlicę (cały etat) jeśli przyniosła wniosek o urlop teraz? 2. Czy w maju powinnam jej listownie dostarczyć info o proponowanym miejscu pracy - świetlica, a nie j. polski,bo nie nadgodzin? 3. Ani w roku 2016/17 ani w 2017/18 nie będzie j.polskiego dla opisywanej nauczycielki. Proszę o informacje co mogę jako dyrektor w tym zakresie zrobić jakie pisma muszę wysłać nauczycielce i kiedy, co zaproponować? Proszę o szybką odpowiedź.
- Czy dziecko z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności ze sprzężeniami spełniające obowiązek pozaszkolny na podstawie wydanej przez dyrektora szkoły rejonowej zgody (uczęszcza do ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego) musi przystępować do egzaminów klasyfikacyjnych w szkole macierzystej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Chciałam zadać pytanie w sprawie wypełniania arkusza ocen ucznia w klasie programowo najwyższej (np. kl. VI lub III gimnazjum). Czy w arkuszu powinny być uzupełnione wyniki klasyfikacji rocznej (czyli wyniki jakie osiągnął uczeń w klasie VI lub III G), a następnie wyniki klasyfikacji końcowej, a zatem wyniki z wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, które uczeń realizował na danym etapie nauczania, czy tylko wyniki klasyfikacji końcowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Kto może prowadzić rewalidację z dzieckiem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność ruchową?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe