Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W związku z rozwojem szkoły ponadgimnazjalnej chciałabym prężnie działającą pracownię gastronomiczną przekształcić w warsztaty szkolne. W związku z powyższym mam kilka pytań: W jaki sposób należy to zrobić? Jaka jest podstawa prawna? Czy potrawy sporządzone na warsztatach mogą być odsprzedane uczniom na długiej przerwie w szkolnym bistro? Jak dokonać rozliczeń księgowych? Co z przychodami ze sprzedaży?
Zgodnie z załącznikiem nr 5e do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.), statut szkoły policealnej określa organizację pracowni szkolnych, w szczególności pracowni ćwiczeń praktycznych, pracowni symulacyjnych oraz warsztatów szkolnych, dla realizacji zajęć praktycznych, jeżeli szkoła policealna takie pracownie i warsztaty posiada. Jeżeli statut nie przewiduje możliwości prowadzenia warsztatów, należy dokonać zmiany polegającej na wprowadzeniu zapisu umożliwiającego utworzenie warsztatów do realizacji celów statutowych szkoły. Te same zasady dotyczą szkoły niepublicznej, w której organizację określa statut (art. 84 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu określa warunki i tryb organizowania nauki w warsztatach szkolnych i pracowniach szkolnych, nie przesądza natomiast kiedy, kto i na jakich warunkach tworzy pracownie lub warsztaty. Regulacji takiej nie zawiera także art. 70 u.s.o.
W związku z tym należy uznać, że kompetencja w zakresie przekształcenia pracowni w warsztaty należy do dyrektora szkoły po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej (ponieważ zagadnienie to należy do kwestii organizacji pracy w szkole), o ile nic innego nie zostało zastrzeżone w statucie szkoły publicznej (art. 39 ust. 1 pkt 1, art. 41 ust. 2 pkt 1 u.s.o.) lub niepublicznej (art. 84 ust. 2 pkt 3 u.s.o.). Jest ono dokonywane zarządzeniem dyrektora w oparciu o art. 39 ust. 1 pkt 1 u.s.o. w związku ze stosownym zapisem statutu.
Jeśli uczniowie zamierzają sprzedawać przygotowywane przez siebie wyroby gastronomiczne, musi być zapewnione przestrzeganie przez nich prawa żywnościowego w zakresie bezpieczeństwa żywność i wymogów sanitarnych, nad czym powinni czuwać nauczyciele przedmiotów zawodowych oraz dyrektor. Organem powołanym do realizacji zadań z zakresu zdrowia publicznego jest Państwowa Inspekcja Sanitarna, która w szczególności sprawuje nadzór nad warunkami zdrowotnymi żywności, żywienia i przedmiotów użytku (art. 1 ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Dz. U. z 2011 r. Nr 212, poz. 1263 z późn. zm.). SANEPiD może skontrolować m.in. sposób dostarczania, pochodzenie i przechowywanie produktów oraz gotowych wyrobów, procesy technologiczne i warunki przygotowywania dań (w tym stan pomieszczeń, wyposażenia i sprzętów), występowanie sytuacji mogących doprowadzić do wtórnego zakażenia żywności, czy uczniowie posiadają aktualne badania do celów sanitarno-epidemiologicznych, dbają o higienę osobistą oraz znają i stosują zasady higieny, stosują odpowiednią odzież ochronną, itp.
Szkoła prowadzona przez jednostkę samorządu terytorialnego lub niepubliczna posiadająca odrębność organizacyjną, podlega przepisom ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 851 z późn. zm.). Na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 3 u.p.d.p.f. jednostka budżetowa podlega zwolnieniu podmiotowemu. Oznacza to, że nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Zwolnienie to ma charakter bezwzględny i obejmuje całość przychodów, niezależnie od ich wysokości i źródła uzyskania (np. na cele statutowe lub inne). Dodatkowo w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 45 u.p.d.o.f. wolne od podatku są dochody z tytułu prowadzenia szkoły w części przeznaczonej na cele szkoły (zwolnienie to dotyczy także szkół niepublicznych).
Odrębną kwestią jest dokonywanie rozliczeń księgowych. Na podstawie art. 9 ust. 1 u.p.d.o.f. obowiązki szkół będących jednostkami organizacyjnymi w zakresie prowadzenia ewidencji rachunkowej określa ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 ze zm.). Szkoła jako jednostka organizacyjna, odzwierciedla w swojej dokumentacji księgowej zdarzenia gospodarcze związane z funkcjonowaniem warsztatów w zakresie ewidencjonowania kosztów i przychodów z tytułu sprzedaży produktów. Warsztaty nie będą prowadziły swojej odrębnej księgowości.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uczeń w klasie III gimnazjum rozpoczął naukę języka kaszubskiego. Wcześniej nie uczęszczał na w/w zajęcia. Czy na świadectwie ukończenia gimnazjum powinna być ocena z języka kaszubskiego?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podanie procedur zamiany drugiego języka w szkole podstawowej i gimnazjum. Zamiana ta dotyczy stopniowego wycofywania języka rosyjskiego a wprowadzenia języka niemieckiego w klasie IV szkoły podstawowej i w klasie I gimnazjum. Dziekuję
- Czy rada pedagogiczna ma prawo wydłużyć czas na egzaminie zewnętrznym uczniowi, który posiada opinię poradni, ale nie o dysfunkcji, a jedynie o obniżeniu wymagań edukacyjnych (w opinii zaleca się wydłużanie czasu pracy w szkole)?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy Statut szkoły należy przekazać do wglądu do 30 listopada do organu prowadzącego i związków zawodowych? I czy należy przesłać do organu nadzorującego, do KO do naszej delegatury czy do Kuratora?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- W jednej z klas pojawił się problem wszy. Nasze obserwacje wskazują na jedno z dzieci, od którego zarażają się inne dzieci. Mama była kilkakrotnie informowana o zaistniałej sytuacji, były przeprowadzane rozmowy. Sprawą również zajmowała się pielęgniarka szkolna. Matka dziecka bagatelizuje sprawę. Mamy pytanie czy dyrektor szkoły ma prawne możliwości aby zmusić matkę do do prawidłowego zajęcia się zaistniałą sprawą i wyeliminowania problemu? Czy może powiedzieć mamie dziecka, iż ma nie posyłać dziecka do szkoły do momentu rozwiązania problemu? Czy oprócz pielęgniarki może codziennie sprawdzać głowy dzieci ktoś inny np. wychowawca - czy muszą być na to zgody rodziców?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe