Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Witam. Czy nauczyciel, który ukończył studia podyplomowe, może prowadzić zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w przedszkolu i szkole podstawowej?
Kwlaifikacje nauczycieli do prowadzenia poszczególnych zajęć reguluje ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli. W przypadku nauczycieli szkół podstawowych i przedszkoli:
§ 4. 1. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolach, szkołach podstawowych, placówkach wychowania pozaszkolnego, placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem § 11 ust. 2-4, § 12-14, 16-22 i 24, posiada osoba, która:
1) ma kwalifikacje określone w § 2 ust. 1, § 3
czyli ukończyła:
1) studia magisterskie na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
2) studia magisterskie na kierunku, którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
3) studia magisterskie na kierunku (specjalności) innym niż wymieniony w pkt 1 i 2 i studia podyplomowe w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne
lub ukończyła:
a) studia pierwszego stopnia na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
b) studia pierwszego stopnia na kierunku, którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
c) studia wyższe na kierunku (specjalności) innym niż wymieniony w lit. a i b, a ponadto ukończyła studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
lub też:
2) ukończyła zakład kształcenia nauczycieli w specjalności odpowiadającej nauczanemu przedmiotowi lub prowadzonym zajęciom, lub
3) ukończyła zakład kształcenia nauczycieli w specjalności innej niż wymieniona w pkt 2, a ponadto ukończyła kurs kwalifikacyjny w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach defininiuje jako zajęcia specjalistyczne (§ 6. 1 pkt 4).
§ 10 tego rozporządzenia mówi, że: Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne organizuje się dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Natomiast § 14: Zajęcia rozwijające uzdolnienia, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze oraz zajęcia specjalistyczne prowadzą nauczyciele i specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie dla rodzaju prowadzonych zajęć.
Nie podano w pytaniu, jakie studia podyplomowe ukończył nauczyciel. Jeżeli są to studia odpowiadające wymogom powyższego rozporządzenia - odpowiednie do rodzaju prowadzonych zajęć, to nauczyciel jak najbardziej ma do ich prowadzenia kwalifikacje.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Kadencja dyrektora szkoły trwa do 31 sierpnia 2019r. Nie wiadomo kiedy organ prowadzący szkołę ogłosi konkurs na dyrektora. W kwietniu 2019 roku trzeba przygotować arkusz organizacyjny szkoły. Wygląda na to, że w arkuszu organizacyjnym szkoły dyrektor musi zaplanować dla siebie godziny. Problem polega na tym, że godzin może zabraknąć i dotychczasowy dyrektor może pozostać w niepełnym zatrudnieniu. W takim przypadku...kto przygotowuje dla dyrektora szkoły dokumenty dotyczące ograniczenia zatrudnienia bądź ewentualne wypowiedzenie z pracy z art. 20 KN? Organ prowadzący, czy szkoła? Proszę o podanie podstawy prawnej.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- W związku z przekształceniem od 1.09.2017 naszego Zespołu Szkół w ośmioletnią szkołę podstawową i konieczności poinformowania do 15 maja 2017r. naszych pracowników o fakcie, iż z dniem 1.09.2017 staną się pracownikami wspomnianej ośmioletniej szkoły podstawowej mamy zapytanie o poprawność treści pisma informującego tj.: Uprzejmie informuję, że zgodnie z art. 249 ust. 1-3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) – z dniem 1 września 2017 r. staje się Pani/Pan pracownikiem zatrudnionym w ośmioletniej Publicznej Szkole Podstawowej nr 55 w Stalowej Woli.
- Czy nauczyciel współorganizujący proces kształcenia w klasie integracyjnej (oligofrenopedagog) może mieć przydzielone godziny ponadwymiarowe na prowadzenie dla uczniów ze swojej klasy integracyjnej, np.: 1)zajęć dydaktyczno-wyrównawczych 2) zajęć korekcyjno-kompensacyjnych 3) innych specjalistycznych - rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne, muzykoterapii, arteterapii? Czy są przepisy ograniczające przyznanie takiemu nauczycielowi godzin ponadwymiarowych?
- Czy szkoła niepubliczna, zatrudniając nauczyciela na dany rok szkolny, musi zawierać z nim umowę o pracę do końca sierpnia, czy umowa może się kończyć w czerwcu?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Mamy pracowników praktycznej nauki zawodu zatrudnionych na podstawie art.15 ust.2 Prawo Oświatowe. Wymiar ich urlopu ustalam jak z kodeksu pracy. Niestety nie wiem jak ten urlop rozliczyć? Osoba pracuje na cały etat czyli 22/22. Ile mam odpisać godzin urlopu za każdy dzień pracy? Tyle ile faktycznie przypada na jego dzień pracy wynikający z planu lekcji? Czy przyjąć tak jak w kodeksie 1 dzień urlopu=8 godzin?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe