Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Witam. Dlaczego w Państwa wzorach uchwał o dopuszczenie do użytku w szkole programów nauczania podstawą prawną jest art. 22a ust. 2, a nie np. 6 (ustawy o syst. oświaty)? Który z ust. 2 czy 1 dotyczy szkoły podstawowej z oddziałem przedszkolnym, czyli zerówką? Ogólnie rzecz ujmując jaka jest podstawa prawna uchwały o dopuszczenie programów w szkole podstawowej z oddziałem przedszkolnym (zerówką), a jaka do przedszkola? Jaka jest podstawa prawna do zatwierdzenia szkolnego zestawu podręczników w szkole z oddziałem przedszkolnym oraz w przedszkolu? Dziękuję za odpowiedź
Od dnia 8 lipca 2014r. podstawę wydania uchwały przez radę pedagogiczną w sprawie opinii o dopuszczenie do użytku w danym przedszkolu lub szkole programu wychowania przedszkolnego lub programu nauczania do danych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego na dany etap edukacyjny stanowi art.22a ust.6 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty ( tekst jedn.: Dz.U. z 2015r. poz.2156 z późn.zm.). W poprzednim stanie prawnym tj. w okresie od 22.04.2009r. do 7.08.2014r. podstawę prawną wydania uchwały stanowił ust.2 art. 22a ustawy o systemie oświaty.
Podstawę prawną – art.22a ust.2 ustawy o systemie oświaty - mają uchwały, w oparciu o które zostały dopuszczone do użytku w danym przedszkolu lub szkole programy wychowania przedszkolnego i programy nauczania przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 30 maja 2014r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw ( Dz.U. poz.811).
Do szkoły podstawowej z oddziałem przedszkolnym ( tzw. zerówką) ma zastosowanie art.22a ust.1 ustawy o systemie oświaty.
Podstawa prawna uchwały w sprawie opinii o dopuszczenie do użytku programów nauczania w szkole podstawowej z oddziałem przedszkolnym oraz podstawa prawna dopuszczenia programów wychowania przedszkolnego w przedszkolu jest taka sama. Jest nią art.22a ust.6 ustawy o systemie oświaty.
Na podstawie art.22a ust.6 ustawy o systemie oświaty rada pedagogiczna szkoły podstawowej wydaje uchwałę w sprawie opinii o dopuszczenie w szkole programu nauczania do danych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego na dany etap edukacyjny. Na podstawie art.22a ust.6 rada pedagogiczna szkoły podstawowej wydaje uchwałę w sprawie opinii o dopuszczenie programu wychowania przedszkolnego w oddziale przedszkolnym zorganizowanym przy szkole podstawowej.
Na podstawie art.22a ust. 6 ustawy o systemie oświaty rada pedagogiczna przedszkola wydaje uchwałę w sprawie opinii o dopuszczenie w danym przedszkolu programu wychowania przedszkolnego.
Podstawę prawną w sprawie ustalenia przez dyrektora szkoły zestawu podręczników lub materiałów edukacyjnych obowiązujących we wszystkich oddziałach danej klasy przez co najmniej trzy lata szkolne jest art. 22ab ust.4 pkt 1 ustawy o systemie oświaty. Podstawę prawną w sprawie ustalenia materiałów ćwiczeniowych obowiązujących w poszczególnych oddziałach w danym roku szkolnym stanowi art.22ab ust.4 pkt 2 tej ustawy.
Przed ustaleniem zestawu podręczników oraz materiałów ćwiczeniowych dyrektor szkoły ma obowiązek zasięgnąć opinii rady pedagogicznej i rady rodziców.
Podstawę prawną uchwały rady pedagogicznej ( a także rady rodziców) w sprawie opinii o propozycji podręczników lub materiałów edukacyjnych oraz materiałów ćwiczeniowych stanowi art.22ab ust.4 ustawy o systemie oświaty.
Dyrektor szkoły nie ustala podręczników w szkole podstawowej do zajęć z zakresu edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej w klasach I-III. Może ustalić w zestawie, o którym mowa w art.22ab ust.4 pkt 1, za zgodą organu prowadzącego inny podręcznik niż podręcznik zapewniony przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
Dyrektor szkoły podstawowej, w której zorganizowano oddział przedszkolny, a także dyrektor przedszkola nie może ustalić podręcznika dla oddziału przedszkolnego w szkole czy, jak w przypadku przedszkola - dla oddziałów przedszkola. W edukacji przedszkolnej nie przewidziano wymogu korzystania z podręczników. W żadnym akcie prawnym nie znajdziemy upoważnienia dla ustalenia przez dyrektora szkoły podstawowej z oddziałem przedszkolnym lub dyrektora przedszkola zestawu podręczników dla dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym ( w tym także dzieci objętych obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym).
Jeśli w danym oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej lub w przedszkolu wykorzystuje się książeczki pomocnicze, to jest to wynikiem realizacji ustaleń wewnętrznych przyjętych w tej szkole lub przedszkolu, a nie realizacji art.22ab ust.4 ustawy o systemie oświaty.
Proponopwany dokument:
Uchwała rady pedagogicznej w sprawie dopuszczenia do użytku w szkole programów nauczania
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy istnieje przepis mówiący o podziale na grupy klas I-III szkoły podstawowej na edukacji informatycznej? Klasa liczy 25 uczniów.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektor publicznej szkoły podstawowej deleguje pracownika(nauczyciela) do nauczania indywidualnego w miejscu zamieszkania ucznia, oddalonym od szkoły o ok. 9 kilometrów. Nauczyciel dojeżdża do domu ucznia swoim samochodem. Czy szkoła jest zobowiązana do pokrywania kosztów dojazdu nauczyciela do miejsca zamieszkania ucznia? Czy szkoła jest zobowiązana do pokrywania kosztów powrotu nauczyciela po zakończeniu pracy, z miejsca zamieszkania ucznia do siedziby szkoły lub do miejsca zamieszkania pracownika? Czy szkoła jest zobowiązana do pokrywania kosztów powrotu nauczyciela, po zakończeniu pracy, z miejsca zamieszkania ucznia do siedziby szkoły(miejsce pracy) celem odebrania swojego dziecka po zakończonych lekcjach? Nauczyciel jest zatrudniony na podstawie Kodeksu pracy. Szkoła zatrudnia nauczycieli na podstawie Karty Nauczyciela, jak i na podstawie Kodeksu pracy.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Rodzice dzieci sześcioletnich, które w tym roku szkolnym odbywają roczne przygotowanie przedszkolne, chcą aby dzieci od września 2017r. podjęły naukę w kl.I ... czy w razie ewentualnych problemów edukacyjnych w kl.I dzieci będą mogły powtórzyć kl.I (czy będzie taka możliwość jak w obecnym roku szkolnym - bez procedur klasyfikacji i promocji ucznia, czy ten przepis był tylko przejściowym i dotyczy tylko obecnego roku szkolnego)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dzień Dobry
Dnia 17 lipca 2020 roku do szkoły wpłynął wniosek rodzica o nauczania indywidualne wraz z orzeczeniem PPP. Pytanie brzmi czy decyzja w sprawie przyznania nauczania indywidualnego może być wydana jeszcze w trwającym roku szkolnym, który przecież trwa do 31 sierpnia. I dla weryfikacji, nie jest to decyzja administracyjna dyrektora.?
Pozdrawiam
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak rozumieć zamknięcie szkół z perspektywy dyrektora. Czy może przebywać w zamkniętej szkole? Co z obsługą?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe