Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Witam ponownie. Czy nauczyciel, który ukończył studia podyplomowe z oligofrenopedagogiki może prowadzić zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?
Zgodnie z ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 17 listopada 2010 r.
w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, uprawnienia do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych mają nauczyciele i specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie dla rodzaju prowadzonych zajęć.
Natomiast ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli wyraźnie wskazuje, że kwalifikacje do prowadzenia konkretnych zajęć posiada nauczyciel, który ukończył studia wyższe:
- na kierunku zgodnym z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
- na kierunku, którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
- na kierunku (specjalności) innym niż wyżej wymienione i studia podyplomowe w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Jeżeli chodzi o zajęcia korekcyjno-kompensacyjne to kierunkiem dającym kwalifikacje do ich prowadzenia będzie terapia pedagogiczna. Sama oligofrenopedagogika nie stanowi wystarczających kwalifikacji, jednak decyzja o uznaniu kwalifikacji należy do dyrektora szkoły.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o wyjaśnienie czy nauczyciel 5-latków realizując godziny nadliczbowe wynagrodzenie otrzyma pracując w grupie 6-latków z pensum 22, w grupie 5-latków z pensum 25, zajęcia logopedyczne z pensum 26 godz.- biorąc pod uwagę następujący zapis w uchwale rady miasta: § 261.Wynagrodzenie za jedną godzinę ponadwymiarową oraz za jedną godzinę doraźnych zastępstw oblicza się, dzieląc przyznaną nauczycielowi stawkę wynagrodzenia zasadniczego (łącznie z dodatkiem za warunki pracy, jeżeli praca w godzinach ponadwymiarowych albo doraźnych zastępstw odbywała się w takich warunkach) przez miesięczną liczbę godzin tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć, ustalonego dla rodzaju zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych realizowanych w ramach godzin ponadwymiarowych albo doraźnego zastępstwa nauczyciela. 2. Miesięczną liczbę godzin obowiązkowego lub realizowanego wymiaru zajęć nauczyciela o której mowa w ust. 1, uzyskuje się mnożąc tygodniowy obowiązkowy lub realizowany wymiar godzin przez 4,16 z zaokrągleniem do pełnych godzin w ten sposób, że czas zajęć do 0,5 godziny pomija się, a co najmniej 0,5 godziny liczy się za pełną godzinę.
- W pierwszym tygodniu ferii zimowych w szkole będą odbywały się zajęcia świetlicowe i sportowe. Czy dyrektor ma prawo zobowiązać nauczyciela do pracy z dziećmi w czasie tych zajęć czyli zabrać mu 5 dni urlopu zimowego a wydłużyć urlop w czasie wakacji?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o odpowiedź w jaki sposób należy dokumentować obecności nauczyciela podczas rekolekcji szkolnych, jeśli ten nie uczestniczy w naukach z uczniami w kościele?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielka po rocznym urlopie macierzyńskim może złożyć wniosek o urlop dla poratowania zdrowia? Nauczycielka dyplomowana z 16-letnim stażem pracy przebywała na urlopie dla poratowania zdrowia, który został przerwany rocznym urlopem macierzyńskim. Po zakończonym urlopie, w trakcie urlopu uzupełniającego, nauczycielka zachorowała i przebywa już miesiąc na zwolnieniu lekarskim. Czy może złożyć wniosek o kolejny urlop dla poratowania zdrowia?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Witam! W ubiegłym roku szkolnym nauczyciel przystąpił do konkursu na stanowisko dyrektora gimnazjum. Konkurs nie został rozstrzygnięty, ale burmistrz mimo to powierzył mu pełnienie funkcji dyrektora tej szkoły na 10 miesięcy. Pod koniec kwietnia br. w szkole pojawiło się zarządzenie tego dyrektora o zwołaniu posiedzenia Rady Pedagogicznej w sprawie wyrażenia opinii o powierzeniu temu dyrektorowi przez burmistrza stanowiska dyrektora gimnazjum na okres pięciu lat szkolnych w trybie art. 36a, ust.4 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz.2572 ze zm.). Czy takie postępowanie burmistrza jest zgodne z prawem? Czy to oznacza, ze burmistrz w takiej sytuacji jak opisana nie musi ogłaszać konkursu na stanowisko dyrektora? Czy Rada Pedagogiczna, która nie widzi współpracy z obecnym dyrektorem, może wyrazić opinię negatywną i czy ma ona wpływ na przedmiotową sprawę? Jak winien wyglądać tryb wyrażenia opinii w przedmiotowej sprawie?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe