Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
WSO w statucie ośmioletniej szkoły podstawowej. Jakie nowe zapisy należy umieścić w WSO?
Reforma oświaty nie wprowadza „rewolucji” w ocenianiu uczniów. W klasach, w których realizowana jest od 1 września 2017r. nowa podstawa programowa (klasy I, IV i VII szkoły podstawowej) nauczyciele zobowiązani są do sformułowania kryteriów oceniania w odniesieniu do realizowanych przez siebie zajęć edukacyjnych i wymagań edukacyjnych wynikających z przyjętego programu.
Przepis art. 98 ust.1 pkt 8 ustawy Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017r. poz.59 i 949) zobowiązuje ośmioletnie szkoły podstawowe do określenia w statucie szczegółowych warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego uczniów, o którym mowa w art.44 b ustawy o systemie oświaty (Dz.U. z 2016r. poz. 1943 z późn. zm.). Od dnia 1 września 2017r. szkoła podstawowa stosuje przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2017r. poz.1534).
Nowe rozporządzenie dotyczące oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w szkołach publicznych - w porównaniu do dotychczas obowiązującego rozporządzenia z dnia 10 czerwca 2015r. - wprowadza następujące zmiany:
1) dostosowano zapisy do aktualnie obowiązujących przepisów w sprawie nazw zajęć edukacyjnych wynikających z nowych ramowych planów nauczania (§ 4 i § 9);
2) w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe dodano zapisy dotyczące nauki języka migowego (§ 5 ust. 3 i 4);
3) uzależniono zwolnienie ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego od zapisu w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego lub w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego nauczania, o potrzebie zwolnienia ucznia z tego języka (§ 6 ust. 2);
4) przy zasadach ustalania oceny z wychowania fizycznego uwzględniono przypadki, w których obowiązkowe zajęcia edukacyjne są realizowane także w formie zajęć do wyboru przez uczniów i prowadzenia tych zajęć przez innego nauczyciela niż nauczyciela prowadzącego zajęcia w formie klasowo-lekcyjnym (§ 9 ust. 2);
5) w odniesieniu do słuchacza, który został zwolniony w części z obowiązku odbycia praktycznej nauki zawodu, zapewnienie warunków i określenia sposobu realizacji pozostałej części praktycznej nauki zawodu jest zadaniem dyrektora szkoły (§ 21 ust. 4), dotychczas sposób i tryb uzupełnienia części praktycznej nauki zawodu określał statut szkoły;
6) ustalono, że egzaminy semestralne inne niż wymienione w § 23 ust. 1 – 3, przeprowadza się w formie ustnej (§ 23 ust. 4); poprzednio było to określone w statucie szkoły - zgodnie z ustaleniami wewnątrzszkolnego oceniania;
7) dodano zapisy o warunkach nieklasyfikowania słuchacza oraz o dokonywaniu w tym zakresie stosowanych wpisów w dokumentacji przebiegu nauczania § 28);
8) zmienione zostały zapisy rozdziału 4 w ten sposób, że określono odpowiednie stosowanie przepisów nowego rozporządzenia w latach szkolnych 2017/2018 i 2018/2019 w odniesieniu do zajęć komputerowych i zajęć technicznych dla uczniów dotychczasowej sześcioletniej szkoły podstawowej (§ 30).
Wprowadzenie powyższych zmian nie powoduje potrzeby dokonywania zmian w warunkach i sposobie oceniania wewnątrzszkolnego w ośmioletniej szkole podstawowej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jaka jest podstawa prawna do skrócenia okresu nauki w roku szkolnym, w celu przeprowadzenia generalnego remontu budynku szkoły, którego realizacja jest dłuższa niż okres wakacji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W naszej szkole w dni egzaminu gimnazjalnego uczniowie klas trzecich piszą egzamin od 9.00, natomiast po godz. 13.00 uczniowie klas pierwszych i drugich piszą egzamin próbny. Czy w świetle podpisanego rozporządzenia o organizacji roku szkolnego dyrektor musi ustalić dni egzaminu gimnazjalnego jako dni wolne z ośmiu dostępnych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy wydłużenie etapu edukacyjnego przerywa realizację przez ucznia podstawy programowej? Jak wygląda wtedy ocenianie tego ucznia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy przedszkole niepubliczne musi zgłosić zbiór danych do GIODO? Jeżeli tak to w jaki sposób trzeba to zrobić? Jakie obowiązki, co powinien zrobić dyrektor, jeżeli chodzi o przechowywanie i przetwarzanie danych osobowych? Jakie dokumenty powinne być w tym zakresie sporządzone?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W klasie I na zajęciach artystycznych uczniowie realizowali tematykę związaną z teatrem na podstawie programu autorskiego,czy w II klasie mogą to być zajęcia plastyczne realizowane przez innego nauczyciela?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe