Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Wzór pisma do kuratora oświaty o uznanie kwalifikacji nauczycielowi
W obecnym stanie prawnym kurator oświaty nie jest organem właściwym do ustalenia, czy dany kierunek (specjalność) studiów jest zbliżony z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć. Działania takie były przez kuratorów oświaty podejmowane w przeszłości, a podstawę stanowił przepis § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 10 września 2002r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenie szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. Nr 155, poz. 1288). Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 12 maja 2004 r. (sygn. akt U 1/04) uznał jednak, że § 1 pkt 4 ww. rozporządzenia w zakresie, w jakim powierza ono kuratorowi oświaty ustalenie czy dany kierunek (specjalność) studiów jest zbliżony z nauczanym przedmiotem (rodzajem prowadzonych zajęć) jest niezgodny z art. 9 ust. 2 ustawy Karta Nauczyciela oraz z art. 92 ust. 1 Konstytucji RP. Wyrok Trybunału został opublikowany w Dzienniku Ustaw z dnia 31 maja 2004 r. Ogłoszenie orzeczenia było równoznaczne z początkiem jego obowiązywania. Tak więc po opublikowaniu tego wyroku przepis utracił moc.
Począwszy od 31 maja 2004 r. wytworzyła się praktyka, że oceny w tym zakresie dokonuje każdorazowo dyrektor szkoły nawiązując z danym nauczycielem stosunek pracy. Stanowisko takie znalazło potwierdzenie w orzeczeniach sądów administracyjnych, w których sądy przyjęły, że dokonywanie pod rządami ww. rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 10 września 2002 r. oceny kwalifikacji nauczyciela (czyli zbieżności jego wykształcenia z nauczanym przedmiotem) należy do dyrektora szkoły, który będąc pracodawcą dokonuje indywidualnej oceny kwalifikacji osoby ubiegającej się o pracę ( por.wyrok WSA w Gdańsku z 27 czerwca 2013 r., sygn. akt III SA/Gd 292/13).
Stanowisko dyrektora w tym zakresie jest wiążące, co nie oznacza jednak, że stanowisko to jest ostateczne i niepodważalne. Na podstawie art. 33 ust. 2 pkt 1 ustawy o systemie oświaty kurator oświaty, jak i Minister Edukacji Narodowej sprawują nadzór pedagogiczny i mogą wydawać zalecenia wiążące w zakresie sprawowanego nadzoru.
W przypadku wątpliwości dyrektora szkoły co do posiadanych przez nauczyciela kwalifikacji można zwrócić się do kuratora oświaty o opinię w sprawie, która może pomóc w rozwiązaniu problemu, ale nie jest stanowiskiem wiążącym. W piśmie należy szczegółowo przedstawić problem. Można do niego dołączyć poświadczone kopie dokumentów potwierdzających posiadane przez nauczyciela kwalifikacje zawodowe.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jestem dyrektorem Zespołu Szkolno-Przedszkolnego, w którego skład wchodzą przedszkole, szkoła podstawowa i gimnazjum. W tym roku powołano w Organie Prowadzącym Referat ds. Oświaty, w którym pracują kadrowa, księgowa oraz referent organizacyjny. Ponadto powołano stanowisko kierownika referatu z następującym zakresem obowiązków. 1. organizowanie i kierowanie praca referatu w tym określenie obowiązków i odpowiedzialności poszczególnych pracowników. 2. nadzór nad przestrzeganiem przepisów bhp. 3. nadzór merytoryczny nad wykorzystaniem środków pieniężnych wydatkowanych przez jednostki oświatowe. 4. zatwierdzenie do wypłaty wszystkich płatności związanych z funkcjonowaniem referatu i placówek oświatowych. 5. nadzór nad prawidłową obsługą administracyjną, finansową i organizacyjną Zespołu Szkolno-Przedszkolnego. 6. podejmowanie czynności organizacyjnych w sprawie Zespołu Szkolno-Przedszkolnego. 7. koordynowanie polityki kadrowej prowadzonej przez dyrektora Zespołu. przygotowanie projektów składu komisji konkursowych do wyłonienia kandydatów na stanowisko dyrektora Zespołu. 8. opiniowanie i przedkładanie do zatwierdzenia wójtowi projektów organizacji roku szkolnego. 9. przygotowanie w porozumieniu z dyrektorem Zespołu projektów planów finansowych. 10. ustalenie terminów inwentaryzacji majątku Zespołu Szkolno-Przedszkolnego. 11. określenie potrzeb i planowanie inwestycji, modernizacji i remontów obiektu Zespołu. 12. kontrola nad prawidłowym przygotowaniem Zespołu do realizacji działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej. 13. organizowanie sprawnego i bezpiecznego dowozu dzieci do szkoły na terenie gminy. 14. organizowanie wypoczynku dzieci w okresie ferii i wakacji. 15. współdziałanie z organami nadzoru pedagogicznego, instytucjami kulturalno-oświatowymi, związkami zawodowymi oraz innymi organizacjami w zakresie realizacji zadań oświatowych. 16. przygotowanie projektów uchwał Rady Gminy dotyczących działalności referatu i Zespołu Szkolno-Przedszkolnego. 17. wykonanie innych zadań oświatowych w zakresie udzielonych upoważnień lub wynikających z odrębnych przepisów. Bardzo proszę o odpowiedź, czy kierownik referatu oświaty ma tak szeroki dostęp do wszystkiego co się dzieje w szkole. Moim zdaniem połowa wyżej wymienionych zadań jest niezgodna z prawem.
- Czy nauczyciel posiadający kierunkowe wykształcenie w zakresie wychowania fizycznego może prowadzić wychowanie fizyczne w klasach I-III szkoły podstawowej?
- Nauczyciel jest zatrudniony w bursie od 1987 jako wychowawca (30lat stażu). Od roku 2007 pracuje także w gimnazjum jako nauczyciel języka polskiego. We wszystkich zakładach pracy ma umowę zawartą na podstawie mianowania. W maju tego roku dyrektor bursy przedstawił nauczycielowi propozycję ograniczenia zatrudnienia do ½ etatu na podstawie art.22 ust 2 KN powołując się na fakt posiadania drugiego miejsca pracy. Jednocześnie wyznaczył termin dwóch dni na złożenie przez nauczyciela oświadczenia w tej sprawie. Nadmieniam, że nauczyciel ten jest nauczycielem dyplomowanym, wielokrotnie nagradzanym przez dyrektora i starostę, posiadającym pełne kwalifikacje do pracy w tej placówce, a dyrektor nigdy nie wnosił żadnych zastrzeżeń co do jego pracy. Nauczyciel jest zdyscyplinowany wykonujący w terminie wszystkie nałożone na niego zadania i sporadycznie korzysta ze zwolnień lekarskich, a jego absencja w pracy jest niższa niż innych pracowników. W związku z tym mam następujące pytania: 1. Czy dyrektor bursy miał prawo ograniczyć wymiar zatrudnienia temu nauczycielowi, powołując się tylko na fakt drugiego miejsca zatrudnienia, mimo iż w placówce pracują osoby z niższym stopniem awansu zawodowego (mianowani)i mniejszym stażem pracy(7lat)? 2. Czy kryterium posiadania drugiego miejsca zatrudnienia można uznać za wystarczające do ograniczenia wymiaru zatrudnienia? 3. Czy termin dwóch dni na złożenie oświadczenia jest terminem wystarczającym? 4. Czy jeżeli w następnym roku szkolnym nie zmieni się liczba grup młodzieży zamieszkującej w bursie to mają w tym przypadku zastosowanie przepisy art. 22 ust 2 KN. 5. Czy w wyniku ograniczenia zatrudnienia w bursie od 1.09.2016, nauczyciel może wskazać jako główne miejsce pracy gimnazjum i mieć tam naliczany dodatek za staż pracy?
W bursie nie ma jasno zdefiniowanych kryteriów zwalniania pracowników lub ograniczania im wymiaru zatrudnienia, a dyrektor zdefiniował to kryterium po konkretnego nauczyciela. Jednocześnie informuję, że pismo dostarczone nauczycielowi zatytułowane „Propozycja ograniczenia zatrudnienia” nie zawiera terminu w jakim ograniczenie miałoby miejsce, oraz nie zawiera możliwości odwołania się. Nie poinformowano także związków zawodowych.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Zatrudniliśmy na zastępstwo nauczyciela (już po podpisaniu umowy okazało się, że w ciąży). Pani ta od dłuższego czasu przebywa na zwolnieniach lekarskich, trwających około 20 dni. Niemniej jednak mamy problem z uzyskaniem druku zwolnienia w czasie przewidzianym przez przepisy prawa. Nauczycielka ta nie informuje pracodawcy o tym, iż nadal przebywa na zwolnieniu i do którego dnia to zwolnienie jest wystawione. To pracodawca nieustannie podejmuje próby kontaktu z tym pracownikiem (maile, telefony). Czy jest jakiś przepis, który pozwoli na zdyscyplinowanie takiego pracownika i ewentualnie w jaki sposób?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy pracownica ma prawo do urlopu okolicznościowego z tytułu pogrzebu swojej teściowej (matka pierwszego męża )? Mąż pracownicy zmarł, a Pani wyszła drugi raz za mąż.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe