Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Z dniem 1 grudnia 2022 r. przyjęto uczennicę z Ukrainy do placówki, dziecko posiada orzeczenie do kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność intelektualną ze sprzężeniem. Opracowano dla uczennicy IPET oraz wielospecjalistyczną ocenę funkcjonowania. Czy wobec tego teraz, w styczniu 2023 r., z końcem semestru musimy opracować okresową wielospecjalistyczną ocenę funkcjonowania i śródroczną ocenę opisową? Czy możemy tę dokumentację opracować dopiero pod koniec drugiego semestru?
Zgodnie z art. 165 ust. 1 ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082 ze zm.) osoby niebędące obywatelami polskimi, a podlegające obowiązkowi szkolnemu, korzystają z nauki i opieki w publicznych szkołach podstawowych na warunkach dotyczących obywateli polskich.
Zgodnie z art. 127 ust. 3 cytowanej ustawy uczennicy objętej kształceniem specjalnym dostosowuje się program nauczania do jej indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych. Dostosowanie następuje na podstawie opracowanego dla uczennicy indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego uwzględniającego zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
§ 6 ust. 4 i 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2020 r., poz. 1309) określa, że zespół nauczycieli i specjalistów opracowuje program po dokonaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, uwzględniając diagnozę i wnioski sformułowane na jej podstawie oraz zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, we współpracy, w zależności od potrzeb, z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnią specjalistyczną.
Program opracowuje się w terminie 30 dni od dnia złożenia w szkole podstawowej orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego – np. złożenie orzeczenia w dniu 1 grudnia 2022 r. wywołało konieczność opracowania IPET-u do 31 grudnia 2022 r.
§ 6 ust. 9 cytowanego rozporządzenia określa, że wymieniony zespół, co najmniej dwa razy w roku szkolnym, dokona okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania uczennicy, uwzględniając ocenę efektywności programu, oraz, w miarę potrzeb, dokonuje modyfikacji programu. Okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania uczennicy i modyfikacji programu dokonuje się, w zależności od potrzeb, we współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnią specjalistyczną, a także – za zgodą rodziców uczennicy – z innymi podmiotami.
Z uwagi na rozpoczęcie nauki 1 grudnia 2022 r. proponuję określić terminy, kiedy nastąpi w roku szkolnym 2022/2023 okresowa wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania uczennicy. Jednym z terminów może być czas zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych w czerwcu 2023 r.
Jednak należy dokonać jeszcze jednej oceny. Tu zespół powinien podjąć decyzję czy nastąpi to w styczniu, lutym czy też marcu 2023 r. (nie musi to być czas oceny śródrocznej w danej szkole).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Ile minut powinny trwać zajęcia np. sportowe, taneczne, kółko przedmiotowe z art. 42 Karty Nauczyciela ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy na pierwszej stronie arkusza ocen, w rubryce: "data i przyczyna opuszczenia szkoły" należy dokonywać wpisu, jeśli uczeń ukończył szkołę, podając jako przyczynę - ukończenie szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Organ prowadzący przedszkole niepubliczne to spółka z o.o. Dotacja nie została wykorzystana w całości w danym miesiącu czy kwartale rozliczeniowym. Księgowa potraktowała to jako zysk/dochód i odprowadziła podatek. Czy słusznie? Wydaje mi się, że kwotę niewykorzystaną należy zwrócić, a nie opodatkować. Proszę o odpowiedz z podaniem konkretnych przepisów. Inny przypadek, to prowadzenie przedszkola przez fundację. Prezes zatrudnia dyrektora przedszkola, nauczyciela dyplomowanego po studiach podyplomowych w zakresie zarządzania oświatą, który sprawuje przede wszystkim nadzór pedagogiczny. Czy prezes fundacji może mieć funkcję dyrektora do spraw ekonomicznych, menadżerskich i mieć wypłacane wynagrodzenie z dotacji oświatowej? Placówka może mieć dwóch dyrektorów? A może to stanowisko powinno mieć inną nazwę, by wynagrodzenie mogło być naliczane? Jaką?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od 01.10.2019 r. na mocy Ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, następują zmiany w kształceniu nauczycieli. Aby zdobyć kwalifikacje do nauczania w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej konieczne będzie ukończenie jednolitych pięcioletnich studiów magisterskich. Uczelnie jeszcze w tym roku ostatni raz umożliwiają zdobycie tych kwalifikacji na studiach podyplomowych 3 semestralnych. Aby zdążyć przed wyjściem w życie ustawy rozpoczynają zajęcia we wrześniu 2019 r.
Czy pomimo takiego działania dyplomy tych uczelni będą uwzględnianie przez kuratorium i czy nie będzie problemów przy zatrudnieniu ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczennica technikum we wrześniu rozpoczęła kolejny rok szkolny w klasie II. Po dwóch tygodniach postanowiła zrezygnować ze szkoły przenosząc się do "Szkoły w Chmurze" (na poziomie LO). W grudniu postanowiła jednak zrezygnować z nauki w tej szkole i chciałaby do nas powrócić do klasy II. W "Szkole w Chmurze" uczennica miała tylko geografię i język angielski, z których podobno otrzymała zaliczenie procentowe. W naszej szkole do przerwy świątecznej odbywa się klasyfikacja uczniów. Czy uczennica może zostać ponownie przyjęta do naszej szkoły? A jeśli tak, to na jakich warunkach związanych z nieklasyfikowaniem praktycznie ze wszystkich przedmiotów?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe