Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Z powodu epidemii koronawirusa zostały na dwa tygodnie zamknięte szkoły. Nauczyciele nie przychodzą do szkoły, jednak pozostają w gotowości do pracy. Jakie wynagrodzenie należy się nauczycielowi? Czy w ramach wynagrodzenia za czas przestoju, o którym mowa w art. 81 § 1 k.p. nauczyciel uzyskuje prawo tylko do wynagrodzenia zasadniczego? Czy za czas pozostawania w gotowości do pracy należą się nauczycielowi dodatki: stażowy, motywacyjny, funkcyjny, wiejski? Czy nauczyciel ma prawo do wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe niezrealizowane z powodu zamknięcia szkoły?
Nauczycielom, którym w czasie zawieszenia zajęć dyrektor nie przydzielił zadań służbowych w wymiarze zgodnym z wymiarem zatrudnienia, przysługuje prawo do wynagrodzenia za gotowość do pracy (tzw. przestój) na podstawie art. 81 § 1 KP. Pracownikom otrzymującym wynagrodzenie wynikające z osobistego zaszeregowania, określone stawką godzinową lub miesięczną, za przestój przysługuje 100% tego wynagrodzenia, jednak nie niższe od wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę. Wynagrodzenie za przestój obejmuje wynagrodzenie zasadnicze z dodatkiem funkcyjnym, ale bez innych dodatków (wyrok Sądu Najwyższego z dnia 16 listopada 2000 r., I PKN 455/00; uchwała Sądu Najwyższego z dnia 30 grudnia 1986 r., III PZP 42/86 oraz wyrok Sądu Najwyższego z dnia 8 lutego 2018 r., I PK 347/16). Pogląd ten podziela także MEN (https://www.gov.pl/web/edukacja/sytuacja-nauczycieli-i-pracownikow-szkol). Również w innych orzeczeniach wskazuje się, że pozostałe dodatki nie wchodzą w skład wynagrodzenia za przestój: dodatek za warunki pracy i godziny ponadwymiarowe (wyrok Sądu Najwyższego z dnia 2 lutego 2010 r., II PK 186/09) oraz dodatek stażowy (wyrok Sądu Najwyższego z dnia 16 listopada 2000 r., I PKN 455/00), a więc dotyczy to także dodatku motywacyjnego. Z kolei dodatek wiejski nie w ogóle składnikiem wynagrodzenia, a więc nie wchodzi także w skład wynagrodzenia za przestój, co wynika z treści art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2019 r., poz. 2215. Prawo do dodatku wiejskiego, będącego świadczeniem socjalnym, przysługuje za czas przestoju niezależnie od wynagrodzenia w związku z pozostawaniem w zatrudnieniu, zgodnie z art. 54 ust. 5 KN. Natomiast nauczyciel nie zachowuje prawa do wynagrodzenia za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe. W orzecznictwie wskazuje się, że przysługuje ono za godziny faktycznie zrealizowane, ale już nie za dni, w które zgodnie z organizacją szkoły nie odbywają się zajęcia dydaktyczne lub wychowawcze; nauczyciel nie jest w gotowości do ich realizacji, gdy z wyprzedzeniem został poinformowany, że uczniów nie będzie na zajęciach (uchwała Sądu Najwyższego z dnia 29 marca 1989 r., III PZP 53/88).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Ponawiam pytanie, ponieważ w odpowiedzi otrzymałam jedynie odniesienie do cytatu p. Jeżowskiego z pyt. 2 (poniżej). Pytanie 1) Na posiedzeniu rady pedagogicznej nauczyciel przedstawił wniosek o dołączenie do protokołu pewnego pisma. Wniosek ten poddano pod głosowanie: "Kto jest za włączeniem pisma do protokołu?" Nauczyciel zarzucił, że wniosków się nie głosuje, gdyż w regulaminie rady pedagogicznej szkoły, jak również w obowiązujących aktach prawnych dotyczących przebiegu i protokołowania rad pedagogicznych nie ma zapisu o dopuszczeniu wniosku członka Rady Pedagogicznej poprzez głosowanie, co miało miejsce na konferencji, w związku z czym złożył ponowny wniosek o włączenie do protokołu pisma. W regulaminie rady naszej szkoły jest zapis: "Rada Pedagogiczna może wnioskować we wszystkich sprawach szkoły, a w szczególności w sprawach: przygotowania projektu Statutu Szkoły lub jego zmiany, odwołania nauczycieli z funkcji zastępcy społecznego w szkole, oceny pracy nauczycieli, przydziału czynności dodatkowych dla nauczycieli, wykorzystania środków finansowych szkoły, zapraszania na zebrania rady osób nie będących jej członkami." w dalszej części: "1.Opinie Rady Pedagogicznej wyrażane są według trybu: 1) każdy z członków Rady ma prawo do wyrażenia własnej opinii w trakcie posiedzenia Rady; 2) na podstawie wypowiedzi pojedynczych nauczycieli protokolant sporządza projekt treści opinii; 3) projekt przyjmuje Rada w drodze: porozumienia, uzgodnienia, głosowania- zwykłą większością głosów. Głosowanie tajne stosuje się w sprawach personalnych np.: wybierając przedstawicieli Rady Pedagogicznej do reprezentowania szkoły na zewnątrz, jak np.: do prac w komisjach zewnętrznych, w komisji podczas konkursu na stanowisko dyrektora szkoły, itp." Proszę o opinię, czy głosowanie nad tym wnioskiem było niezgodne z zapisem w reg.rady pedagogicznej? Czy jest to tylko gra słów? Uważam, że wnioski wysuwane przez nauczycieli można uzgadniać, porozumieć się co do nich lub je przegłosować - czy słusznie? Proszę też o wskazanie podstawy prawnej, jeśli wnioski można głosować (czy wtedy wiążącym będzie dokument wewnętrzny, czy można powołać się na dokument wyższej rangi?). Pytanie 2). Czy zapis w reg. rady o głosowaniu tajnym w sprawach personalnych jest zgodny z prawem? Ostatnio wyczytałam następującą informację, która wprowadziła wątpliwość, co do właściwości tego zapisu: "Ustawodawca nie przewidział trybu ani tajnego, ani imiennego dla podejmowania decyzji przez radę; zebrania rady pedagogicznej są zamknięte i objęte zasadą nieujawniania spraw podejmowanych przez radę, które mogłyby naruszyć czyjeś dobra osobiste. Zdaniem Antoniego Jeżowskiego: Konstytucja Rzeczypospolitej w wielu miejscach podkreśla jawność życia publicznego, wyrażającą się m.in. w jawności pracy wszelkich organów. Jawność ta może być ograniczona tylko w drodze ustawy. Ustawa o systemie oświaty nie zawiera upoważnienia do utajniania jakiegokolwiek głosowania, chyba że byłyby to sprawy z zakresu objętego np. ustawą z 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 11, poz. 95 ze zm.) lub innych ustaw. Ustawa o systemie oświaty nie daje RP upoważnienia do utajniania głosowań wychodzących poza przepisy zawarte w przepisach prawa powszechnie obowiązującego. Jeżeli więc w jakimkolwiek regulaminie pracy RP jest zapis o utajnianiu głosowania, jest on niezgodny z Konstytucją i ustawami, to oznacza, że z mocy prawa jest on nieważny. Natomiast członków RP obowiązują postanowienia art. 43 ust. 3 uoso: „Nauczyciele są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły lub placówki”. Czy to oznacza, że zapis w regulaminie rady o głosowaniu tajnym w sprawach personalnych należy wykreślić i zawsze głosować w sposób jawny?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń klasy V szkoły podstawowej realizuje nauczanie indywidualne w domu. Od początku II semestru bardzo często nie pracuje na lekcjach, często nie przychodzi na zajęcia, zamyka się w pokoju, nie nawiązuje kontaktu z nauczycielami. Rozmowy przeprowadzone z ojcem nie wpłynęły na postawę ucznia. Jakie kroki powinna podjąć szkoła? Czy ucznia można nie promować do następnej klasy?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy dziecko z orzeczeniem o niepełnosprawności intelektualnej w stopniu głębokim, uczestniczące w grupowych zajęciach w OREW winno być wykazane w SIO - przez szkołę, do której obwodu należy?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Dlaczego nie wyświetla się strona z październiika "Plan rozwoju zawodowego na stopień nauczyciela dyplomowanego". Wyswietla się komunikat " strona o podobnym adresie nie istnieje", mimo że na podglądzie widoczny jest dokument.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń zameldowany jest na stałe w miejscowości położonej poza obwodem szkoły. W trakcie nauki mieszka u cioci (w obwodzie szkoły). Jaki adres wpisać do księgi ewidencji dzieci i analogicznie do arkusza ocen?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe