Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Zatrudnienie wsparcia dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w kl. IV – w jakim wymiarze? Czy można zatrudnić nauczyciela na czas określony, np. na czas obowiązującego orzeczenie o kształceniu specjalnym (autyzm)?
Wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na autyzm zobowiązuje szkołę ogólnodostępną do zatrudnienia dla dziecka tzw. nauczyciela wspomagającego (czyli nauczyciela posiadającego kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia ucznia niepełnosprawnego) lub specjalistę lub pomoc nauczyciela – w zależności od tego, jakie są zalecenia zawarte w orzeczeniu wydanym dla konkretnego ucznia, zgodnie z § 7 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2020 r., poz. 1309). Jeżeli z orzeczenia wynika, że musi to być nauczyciel wspomagający, obowiązujące przepisy (w tym ww. rozporządzenie) nie określają, na jaki czas należy zatrudnić nauczyciela wspomagającego, ponieważ jest to uzależnione od indywidualnych potrzeb danego ucznia. Jeśli nie został on określony przez poradnię, to najwłaściwsze jest zatrudnienie nauczyciela na okres, na jaki zostało wydane orzeczenie (art. 10 ust. 7 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2019 r., poz. 2215 ze zm.). Ponadto należy sprawdzić w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, czy jest w nim zawarte zalecenie nauczyciela do pomocy uczniowi z autyzmem przez cały czas jego pobytu w szkole, czy tylko na jakichś określonych zajęciach. W razie braku zawarcia takich zaleceń poradni w orzeczeniu, potrzeby dziecka w zakresie czasowego wymiaru korzystania z pomocy nauczyciela zbada i sformułuje w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym zespół powołany do opracowania programu, po dokonaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia (§ 6 ust. 1 pkt 4 i ust. 4 ww. rozporządzenia) i na podstawie tych dokumentów dyrektor podejmuje decyzję o wymiarze zatrudnienia nauczyciela wspomagającego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy od września 2017 r. kl. IV (według nowej podstawy programowej) powinna realizować wychowanie do życia w rodzinie?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy w przedszkolu niepublicznym na stanowisku nauczyciela wspomagającego dla dziecka z autyzmem można zatrudnić nauczyciela, który ukończył kierunek edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (oligofrenopedagogika)?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jeżeli w tym roku szkolnym w szkole została przeprowadzona ewaluacja zewnętrzna całościowa to czy można odstąpić od wcześniej zaplanowanej ewaluacji wewnętrznej ?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Troje dzieci sześcioletnich - z oddziału przedszkolnego zostało zakwalifikowanych do wsparcia logopedycznego . Logopeda zabiera te dzieci na zajęcia w czasie ramowym ( 5 godz.) gdy przewidziany jest czas na zabawy spontaniczne, zgodne z zainteresowaniem . Czy taka organizacja zajęć z logopedą jest zgodna z prawem ? Podobnie jest z zajęciami wczesnego wspomagania dziecka. Czy można tak organizować zajęcia czy też czas dowolny zabawy jest traktowany jako czas ramowy i oba rodzaje zajęć należy organizować po piątej jednostce ?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy za czas, w którym odbywa się egzamin ósmoklasisty należy wypłacić wynagrodzenie za przysługujące nauczycielowi godziny ponadwymiarowe?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe