Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Zgodnie z planem naboru do klas pierwszych nauczycielka będzie miała pół etatu od września (pierwszą organizację należy złożyć do 30 kwietnia). Jeśli jednak szkoła nie zbierze odpowiedniej liczby uczniów, nauczycielka ta pół etatu mieć nie będzie (po wstępnej rozmowie zgodziła się na niepełny wymiar zatrudnienia). Czy dyrektor powinien zatem zwolnić ją z dniem pierwszego września, biorąc pod uwagę, że może którejś z pierwszych klas nie być, co jest bardzo prawdopodobne. Z góry dziękuję za odpowiedź!
Jeżeli jest to nauczycielka zatrudniona poprzez mianowanie, to można jej ograniczyć wymiar godzin do 1/2. W przypadku, gdy w projekcie organizacyjnym przewiduje się dla nauczycielki mniej godzin niż 1/2 jej pensum, wówczas nie można już zastosować art. 22 ust. 2 karty nauczyciela, a zatem nauczycielka straci zatrudnienie w formie mianowania. W tej sytuacji trzeba rozwiązać obecny stosunek pracy (wypowiedzenie lub za porozumieniem stron - i to jest najlepsze wyjście dla dyrektora, gdyż eliminuje ewentualne skierowanie sprawy do sądu pracy) i zawrzeć nowy od 1 września w wymiarze określonym w projekcie organizacyjnym.
Jeżeli w trakcie wakacji okaże się, że nabór jest większy niż planowano, wówczas nową umowę zawieramy zgodnie ze stanem rzeczywistym.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel kontraktowy zatrudniony na czas nieokreślony złożył wniosek o rozwiązanie umowy o pracę za porozumieniem stron bez okresu wypowiedzenia. Dyrekcja szkoły wyraża na to zgodę, co umieszczamy na świadectwie pracy. Na podstawie jakiej podstawy prawnej następuje rozwiązanie stosunku pracy w tym przypadku?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o odpowiedź, czy sekretarz szkoły może być zatrudniony na 1/2 etatu na stanowisku księgowego d/s płac. Osoba posiada wyższe wykształcenie ekonomiczne.
- Jestem wicedyrektorem szkoły podstawowej. Mam powołanie na to stanowisko na okres 5 lat. Kadencja kończy się 31 sierpnia 2019 r. Okazuje się, że od 01.09.2018 r. w naszej szkole będzie tylko 11 oddziałów (w świetle prawa nie będzie więc stanowiska wicedyrektora). W ten sposób moja kadencja zostanie skrócona o rok. Czy mogę się ubiegać o jakieś odszkodowanie, odprawę za czas do końca kadencji, na którą zostałam formalnie powołana, a nie będę jej mogła kontynuować z przyczyn organizacyjnych? Jeśli tak to od kogo, w jakim wymiarze? Proszę o podstawę prawną.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel twierdzi, że pracował w szkole w okresie 15 stycznia 1980-31 maja 1980 i że nie otrzymał świadectwa pracy. W szkole nie ma żadnych dokumentów potwierdzających, że ten nauczyciel pracował. Nauczyciel utrzymuje że świadectwo pracy powinno być wystawione na podstawie listy płac (listy płac prawdopodobnie były wtedy w innej szkole, ponieważ była to szkoła zbiorcza). Kto i na jakiej podstawie powinien wystawić świadectwo pracy?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- 12 listopada 2014 Kadry Nauczyciele, którzy pracują na cały etat, godziny nauczania indywidualnego wykazują jako ponadwymiarowe. Jak potraktować godziny nauczania w przypadku dopełnienia pensum nauczyciela, który pracuje w niepełnym wymiarze czasu pracy? Zarówno nauczyciele, którzy mają pełny etat, jak i ci pracujący w niepełnym wymiarze czasu pracy mogą mieć przydzielane godziny ponadwymiarowe. Nie istnieje zakaz wliczania godzin nauczania indywidualnego do etatu nauczycieli, ale też nie w każdym przypadku te godziny mogą stanowić uzupełnienie wymiaru zajęć nauczyciela. Kiedy można przydzielić godziny ponadwymiarowe? Warunki przydzielania godzin ponadwymiarowych reguluje przepis art. 35 w związku z art. 42 ust. 5a Karty Nauczyciela (dalej: KN). Jednocześnie art. 35 KN stanowi, że przydzielanie godzin ponadwymiarowych możliwe jest jedynie w szczególnych przypadkach podyktowanych wyłącznie koniecznością realizacji programu nauczania. Jeśli nauczanie indywidualne nie odbyło się, to nie można uznać, że godzina ponadwymiarowa się odbyła. Godziny nauczania indywidualnego należy wpisać do arkusza organizacyjnego Jeśli wiadomo z góry, że godziny nauczania indywidualnego zostaną przyznane na cały rok szkolny (lub etap edukacyjny), powinny one być umieszczone w arkuszu organizacji szkoły w przypadku uzupełniania nimi tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć nauczyciela. Poświadcza to orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej o potrzebie nauczania indywidualnego. W innych przypadkach nauczanie indywidualne nie może stanowić uzupełnienia tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć nauczyciela. Nauczanie indywidualne przyznane na cały rok szkolny zwiększa pensum Nauczanie indywidualne nie powinno być wliczane do obowiązkowego wymiaru zajęć nauczyciela, gdy nie jest przyznane na cały rok szkolny i nie stanowi uzupełnienia etatu. W takiej sytuacji godziny nauczania indywidualnego są realizowane jako godziny ponadwymiarowe. Natomiast jeśli jest nauczanie indywidualne jest przyznane na cały rok szkolny, stanowi to podstawę do zwiększenia pensum nauczyciela. Jeśli nauczanie indywidualne realizowałby nauczyciel, który pracuje w niepełnym wymiarze czasu pracy, to przydzielenie mu godzin nauczania indywidualnego w pierwszej kolejności byłoby podstawą do zmiany umowy o pracę i zwiększenia godzin pensum. Podstawa prawna • Ustawa z dnia 9 maja 2007 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela 18 sierpnia 2016 Kadry W szkole pracują nauczyciele w niepełnym wymiarze godzin. W trakcie roku szkolnego przyznawane jest nauczanie indywidualne. Czy przyznanie im dodatkowych godzin wymaga zmiany umowy, czy można godziny wykazywać jako ponadwymiarowe? W przypadku nauczycieli zatrudnionych w niepełnym wymiarze nie można mówić o godzinach ponadwymiarowych. Takiego godziny można przydzielić tylko nauczycielom, którzy są zatrudnieni w pełnym wymiarze. Jeżeli w trakcie roku szkolnego pojawiają się wolne godziny, np. nauczania indywidualnego, należy przyznać je nauczycielom niepełnozatrudnionym w formie aneksu do umowy o pracę, zwiększającego okresowo wymiar zatrudnienia (podając okres, na który zwiększa się wymiar i przyczynę, aby z treści dokumentu jasno wynikało, że zwiększenie spowodowane jest potrzebą nauczania indywidualnego). Która informacja/porada jest prawdziwa?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe