Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Zgodnie z UoSO: 8. Na wniosek rodziców dyrektor odpowiednio publicznego lub niepublicznego przedszkola, szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej, do której dziecko zostało przyjęte, może zezwolić, w drodze decyzji, na spełnianie przez dziecko odpowiednio obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3, poza przedszkolem, oddziałem przedszkolnym lub inną formą wychowania przedszkolnego i obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą. 9. (uchylony). 10. Zezwolenie, o którym mowa w ust. 8, może być wydane, jeżeli: 1) wniosek o wydanie zezwolenia został złożony do dnia 31 maja; 2) do wniosku dołączono: a) opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, b) oświadczenie rodziców o zapewnieniu dziecku warunków umożliwiających realizację podstawy programowej obowiązującej na danym etapie kształcenia, c) zobowiązanie rodziców do przystępowania w każdym roku szkolnym przez dziecko spełniające obowiązek szkolny lub obowiązek nauki do rocznych egzaminów klasyfikacyjnych, o których mowa w ust. 11. 11. Dziecko spełniające obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą otrzymuje świadectwo ukończenia poszczególnych klas danej szkoły po zdaniu egzaminów klasyfikacyjnych z zakresu części podstawy programowej obowiązującej na danym etapie kształcenia, uzgodnionej na dany rok szkolny z dyrektorem szkoły, przeprowadzonych zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 4 przez szkołę, której dyrektor zezwolił na spełnianie obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą. Dziecku takiemu nie ustala się oceny zachowania. Dodatkowo: 7. Za spełnianie obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki uznaje się również udział dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych, organizowanych zgodnie z odrębnymi przepisami. PYTANIE: Czy uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno - wychowawczych dla dzieci upośledzonych w stopniu głębokim może uzyskać zezwolenie na nauczanie poza szkołą? Wydaje się w praktyce niemożliwe przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych. Przypuszczam, że wystąpiła w tej kwestii luka prawna. Proszę nie przytaczać fragmentów rozporządzeń. Proszę o interpretację czy dziecko głęboko upośledzone może być uczone w domu przez rodzica?
Nie zawsze spełnianie przez dziecko obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3, poza przedszkolem, oddziałem przedszkolnym lub inną formą wychowania przedszkolnego i obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą oznacza nauczanie w domu przez rodzica, chyba, że rodzic posiada odpowiednie kwalifikacje. Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze organizuje się dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, posiadających orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. Udział w zajęciach dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim objętych obowiązkiem rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązkiem szkolnym lub obowiązkiem nauki uznaje się za spełnianie tych obowiązków. Zajęcia prowadzą nauczyciele posiadający kwalifikacje określone w przepisach w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Opiekę niezbędną w czasie prowadzenia zajęć sprawuje pomoc nauczyciela, z wyjątkiem zajęć prowadzonych w domu rodzinnym. Natomiast opiekę w czasie prowadzenia zajęć w domu rodzinnym zapewniają rodzice (prawni opiekunowie). W przypadku zajęć organizowanych w domu rodzinnym – rodzice (prawni opiekunowie), zapewniają warunki niezbędne do prowadzenia zajęć, w tym również w zakresie opieki, o której mowa w wyżej. Zajęcia o których mowa wyżej w domu rodzinnym organizuje dyrektor jednostki systemu oświaty, który zapewnia nauczycieli do prowadzenia tych zajęć. Oznacza to, że zgodnie z art. 16 ust. 7 Uso. za spełnianie obowiązku szkolnego i obowiązku nauki uznaje się udział dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych, których sposób organizowania opisano wyżej. Podstawa prawna: 1) ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim. 2) Ustawa o systemie oświaty z 7.09.1991 r. (ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy można przydzielić wychowawstwo katechecie pracującemu w szkole średniej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel przepracował w szkole 31 lat, jest bardzo chory i chciałby iść na urlop dla poratowania zdrowia. Jedni twierdzą, iż nabył on praw do emerytury i nie może, inni, że może wziąć taki urlop. Kto ma rację?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od roku szkolnego 2016/2017 chcemy wprowadzić wyłącznie dziennik elektroniczny. Jak w związku z tym należy postąpić. Kogo należy zawiadomić i w jakiej formie.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Niedawno ukazały się nowe przepisy dotyczące prowadzenia nauczania na Kwalifikacyjnych Kursach Zawodowych. Wg nich wchodzą w życie nowe zapisy dotyczące kursów i ich nazewnictwa. Niedługo będzie można kształcić na kursach tzw. "trzyliterowych", np. w miejsce kursu informatycznego EE.09 pojawi się INF.02 itd.
Mam jasność sytuacji co do kwestii do kiedy można prowadzić kursy dwuliterowe (do 31.12.2020). Natomiast moje pytanie dotyczy tego czy od 01.09.2019 mogę kształcić na kursach trzyliterowych. Jest duża rozbieżność w rozumieniu nowych przepisów wśród dyrektorów szkół.
Bardzo proszę o wyjaśnienie czy mogę robić nabór na nowe kierunki kształcenia od 01 września br. Bez względu na odpowiedź, bardzo proszę o podanie podstawy prawnej oraz interpretacji przepisu, tak bym miał jasność co do zaistniałej sytuacji.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak rozumieć zamknięcie szkół z perspektywy dyrektora. Czy może przebywać w zamkniętej szkole? Co z obsługą?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe