Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Zwracam się z ogromna prośbą o pomoc w następującej kwestii: Uczniowie z orzeczeniem (np. zespół Aspergera). Jako, że są to dzieci z orzeczeniem należą im się bezdyskusyjnie 2 dodatkowe godziny (2x60min) ze specjalistami zgodnie z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wpisane do arkusza organizacji szkoły w danym roku szkolnym. Pozostałe dzieci mają udzielaną pomoc psychologiczno – pedagogiczną z godzin, które szkole są przydzielane przez organ prowadzący wg wzoru (liczba dzieci razy wskaźnik, co roku podawany prze Biuro Edukacji). Moje pytanie brzmi: Czy dzieci z orzeczeniami, które mają dla siebie pełne 120 minut ze specjalistami należy bezwzględnie i bezdyskusyjnie objąć kolejnymi godzinami pomocy psychologiczno – pedagogicznej z tej drugiej puli godzin, czyli ilość dzieci razy wspomniany wyżej wskaźnik. Nie mam absolutnie nic przeciwko, jak największej pomocy dzieciom z orzeczeniem, ale w takiej sytuacji rzesza dzieci bez orzeczeń ale o specjalnych potrzebach edukacyjnych (opinie) w dużej mierze pozostanie bez wsparcia, bo wyczerpie się pula godzin dla nauczycieli specjalistów. Bardzo proszę o pomoc w wyjaśnieniu rodzicom, że szkoła nie okrada ich dzieci! Mam nadzieję, że zdołałam wyjaśnić dostatecznie mój kontekst problemu.
Uczniowi posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawaność należą się obowiązkowo 2 godziny tygodniowo indywidualnych ZAJĘĆ REWALIDACYJNYCH z pedagogiem specjalnym mającym kwalifikacje odpowiednie do niepełnosprawności tego ucznia. A więc nie z każdym specjalistą. Tak stanowi:
- Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 24 sierpnia 2017 poz. 1578)
- Rozporządzenie MEN z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 31 marca 2017, poz. 703)
- Rozporządzenia MEN z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2017 r. poz. 649)
Natomiast fakt objęcia ucznia niepełnosprawnego także pomocą psychologiczno-pedagogiczną NIE JEST OBLIGATORYJNY lecz zależy od indywidualnych potrzeb ucznia w tym zakresie. Potrzeby te wynikają ze wskazań zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego oraz z wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania tego ucznia dokonanej przez ZESPÓŁ planujący i koordynujący to kształcenia specjalne. Przykładowo:
- Uczeń niepełnosprawny intelektualnie ma 2 godz. obowiązkowych zajęć rewalidacyjnych z oligofrenopedagogiem + 2 godz. zajęć dydaktyczno-wyrównawczych z matematyki (w ramach pomocy p-p)
- Uczeń niepełnosprawny słuchowo ma 2 godz. obowiązkowych zajęć rewalidacyjnych z surdopedagogiem lub surdologopedą + 1 lub 2 godz. zajęć usprawniających umiejętność uczenia się ze szkolnym pedagogiem/psychologiem (w ramach pomocy p-p)
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o informacje czy wydatek poniesiony na zakup energii w grudniu 2018, zapłacony w styczniu 2019 można odliczyć z dotacji za rok 2018?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podanie podstawy prawnej na podstawie której powinna zostać opracowana koncepcje pracy przedszkola?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy na RP powinien być odczytany protokół, czy tylko uchwały z poprzedniej RP?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Kto decyduje o przyznaniu godzin ponadwymiarowych dla dyrektora szkoły? Czy jest nim organ prowadzący, czy nadzorujący?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 1. Nauczyciel wyjechał na szkolenie. W tym dniu pracował 5 godzin dydaktycznych. Czy dyrektor przedszkola powinien wyznaczyć godziny zastępcze płatne czy może wyznaczyć zastępstwo koleżeńskie.
2. Czy godzina na karmienie przyznana nauczycielowi przez dyrektora przedszkola podyktowana jest zmianami pracy nauczyciela tzn. przysługuje godzina na popołudniowe godziny pracy , a na ranne nie.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe