Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
1. Wyjście a wycieczka. Proszę o rozgraniczenie. Co jest wycieczką (dydaktyczną, turystyczno-krajoznawczą, specjalistyczną) wiemy, co znaczy: wyjście również, ale w praktyce pojawiają się: np. - wyjazd/wyjście nauczyciela z trojgiem uczniów na całodzienny konkurs, -zawody sportowe, -wyjazd podczas lekcji (na 2 godz. film lub przedstawienie teatralne) do oddalonego o 4 km kina Proszę o odpowiedź, jakiego rodzaju dokumentacja powinna towarzyszyć tego rodzaju imprezom. Czy to wyjście, czy wycieczka? 2. Nauczyciel logopeda pracuje 22 godziny, ale z dzieckiem 45 minut. Zatem obowiązują go również dyżuru międzylekcyjne?
Ad. 1 Wg mojej opinii, dla odróżnienia sytuacji, o których mowa w pytaniu, dyrektor powinien brać pod uwagę cel wyjścia/wycieczki itp. A zatem organizowanie przez szkoły krajoznawstwa i turystyki ma na celu:1) poznawanie kraju, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii;2) poznawanie kultury i języka innych państw;3) poszerzanie wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego i kulturalnego;4) wspomaganie rodziny i szkoły w procesie wychowania;5) upowszechnianie wśród uczniów zasad ochrony środowiska naturalnego oraz wiedzy o składnikach i funkcjonowaniu rodzimego środowiska przyrodniczego, a także umiejętności korzystania z zasobów przyrody;6) upowszechnianie zdrowego stylu życia i aktywności fizycznej oraz podnoszenie sprawności fizycznej;7) poprawę stanu zdrowia uczniów pochodzących z terenów zagrożonych ekologicznie;8) przeciwdziałanie zachowaniom ryzykownym, w szczególności w ramach profilaktyki uniwersalnej;9) poznawanie zasad bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach. Krajoznawstwo i turystyka są organizowane w formie:1) wycieczek przedmiotowych - inicjowanych i realizowanych przez nauczycieli w celu uzupełnienia programu wychowania przedszkolnego albo programu nauczania w ramach jednego lub kilku przedmiotów,2) wycieczek krajoznawczo-turystycznych o charakterze interdyscyplinarnym, w których udział nie wymaga od uczniów przygotowania kondycyjnego i umiejętności posługiwania się specjalistycznym sprzętem, organizowanych w celu nabywania wiedzy o otaczającym środowisku i umiejętności zastosowania tej wiedzy w praktyce,3) specjalistycznych wycieczek krajoznawczo-turystycznych, w których udział wymaga od uczniów przygotowania kondycyjnego, sprawnościowego i umiejętności posługiwania się specjalistycznym sprzętem, a program wycieczki przewiduje intensywną aktywność turystyczną, fizyczną lub długodystansowość na szlakach turystycznych- zwanych dalej "wycieczkami". Wycieczki mogą być organizowane w kraju lub za granicą. Organizację i program wycieczki dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb uczniów, ich stanu zdrowia, kondycji, sprawności fizycznej i umiejętności. Z przepisów rozporządzenia wynika, co należy rozumieć pod pojęciem „wycieczka”. Jeśli natomiast zajęcia poza szkołą nie mieszczą się w celach i formach zaliczanych do wycieczki należy je zakwalifikować jako wyjście grupowe i rejestrować w odpowiedniej dokumentacji szkoły. Organizator – nauczyciel określa cel zajęć oraz formę, na tej podstawie dyrektor kwalifikuje, czy jest to wyjście, czy wycieczka. Oznacza to, że jeśli wyjazd do kina, teatru, muzeum ma na celu uzupełnienie programu nauczania w ramach jednego lub kilku przedmiotów (j. polski, j. obcy, historia) lub realizację celów programu wychowawczo-profilaktycznego – jest wycieczką. Imprezy sportowe, konkursy sprawnościowe – to także upowszechnianie zdrowego stylu życia i aktywności fizycznej oraz podnoszenie sprawności fizycznej, zatem jest wycieczką. Należy podkreślić jednak fakt, że bez względu na rodzaj zajęć poza szkołą (wycieczki, wyjścia, imprezy), najważniejsze jest zapewnienie bezpieczeństwa uczniom, m. in. dlatego niezbędna jest dokumentacja: karta wycieczki lub rejestr wyjść.
Ad. 2 Wg mojej opinii każdy pracownik pedagogiczny powinien (w tym: logopeda, psycholog, pedagog) pełnić dyżur, np. proporcjonalnie do ilości godzin pracy/zatrudnienia. Podstawa prawna:1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 maja 2018 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. z 2018 r., poz. 1055).2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 października 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jaka jest procedura zmiany kategorii przedszkola z ogólnodostępnego na terapeutyczne? Czy są limity jeśli chodzi o liczebność dzieci z autyzmem na jedną grupę?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie zajęcia należy wpisać na świadectwie w rubryce "Dodatkowe zajęcia edukacyjne"? Czy można tam wpisać realizację programu profilaktyczno-wychowawczego realizowanego przez nauczycieli w ramach art. 42 ust. 2 pkt.2 KN wpisanego do szkolnego zestawu nauczania?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej obowiązuje także w szkole specjalnej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie związane z monitorowaniem podstawy programowej. Gdzie zapisywać godziny realizowane na różnych imprezach, wycieczkach, uroczystościach? Zastanawiam się, czy w dzienniku, czy może stworzyć inny dokument, który będzie rejestrował te godziny. Jeżeli wycieczka edukacyjna odbywa się po zajęciach lekcyjnych lub w wolny dzień - czy te godziny można wliczyć do realizowanej podstawy?
- Witam!
Jestem dyrektorem szkoły podstawowej (feryjnej) i jednocześnie nauczycielem.
Kilka dni temu otrzymałam pismo burmistrza, w którym polecił mi taką organizację pracy szkoły, w tym dyrektora, wicedyrektora i sekretarza szkoły, by w czasie ferii zimowych i letnich szkoła była czynna we wszystkie dni robocze. Jednocześnie polecił, by każdorazowo przedkładać, przez dyrektora szkoły, burmistrzowi wniosek o udzielenie urlopu wypoczynkowego oraz kserokopii karty urlopowej wicedyrektora i sekretarza szkoły. Powołał się przy tym na przepisy: art. 100 paragraf 1 Kodeksu pracy w zw. z art.30 ust.2 pkt 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 34a ust. 2 pkt 3 w zw. z art. 5c pkt 3 oraz art. 39 ust. 1. pkt1 i ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.Czy takie polecenie jest zgodne z prawem i czy dyrektor musi wypełniać kartę urlopu, określić jego wymiar i prosić o urlop organ prowadzący. Sekretarz szkoły wykorzystywał urlop w większości w lipcu i sierpniu, by nie był on w trakcie roku szkolnego i nie dezorganizował pracy szkoły i sekretariatu.
Pozdrawiam!
Janina
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe