Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Zwracam się z prośbą o opinię prawną dotyczącą kwalifikacji nauczyciela języków obcych. Opis sytuacji nauczyciela 1: nauczyciel zatrudniony w 1996 r. Wykształcenie: licencjat z języków obcych. Brak studiów magisterskich. Zatrudnienie przez mianowanie (akt nadania): 2005 r. Późniejsze dyplomowanie z 2011 r. Czy nauczyciel ma prawo nauczać w szkole ponadpodstawowej na podstawie posiadanych kwalifikacji? Czy należy zatrudnić go z aktu mianowania, czy jako nauczyciela bez uprawnień spoza tabeli? Opis sytuacji nauczyciela 2: nauczyciel zatrudniony w 2007 r. Wykształcenie: studia magisterskie z filologii germańskiej, licencjat z filologii angielskiej. Zatrudnienie przez mianowanie (akt nadania): 2019 r. Nauczyciel zatrudniony w wymiarze 15/18 j. niemiecki oraz 5/18 j. angielski. Czy nauczyciel powinien być zatrudniony na podstawie mianowania z obu przedmiotów? Czy z języka niemieckiego z aktu mianowania, a z angielskiego jako bez odpowiedniego wykształcenia spoza tabeli?
Kwalifikacje obydwu nauczycieli (tytuł licencjata w zakresie danego języka obcego) według aktualnie obowiązującego § 12 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1289) są formalnie niewystarczające do nauczania języka w szkole ponadpodstawowej. Można je więc oceniać jedynie przez pryzmat tego, czy w razie kontynuowania zatrudnienia na podstawie mianowania, nauczyciele zachowali nabyte kwalifikacje w związku ze zmieniającymi się przepisami wykonawczymi, a więc czy były one wcześniej wystarczające do pracy w szkole ponadpodstawowej (tylko przy zatrudnieniu przez mianowanie). Zgodnie bowiem z § 27 rozporządzenia MEN z dnia 1 sierpnia 2017 r., nauczyciele zatrudnieni w dniu 1 września 2017 r. na podstawie mianowania, którzy spełniali wymagania kwalifikacyjne na podstawie dotychczasowych przepisów, zachowują nabyte kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela.
Niewątpliwie wymogu tego nie spełnia drugi nauczyciel, który dopiero w 2019 r. został zatrudniony na podstawie mianowania i jednocześnie nie posiada kwalifikacji z § 12 ust. 1 ww. rozporządzenia; nie można więc jemu przydzielić godzin języka angielskiego w ramach zatrudnienia przez mianowanie, a jedynie na czas określony na umowę o pracę za zgodą kuratora oświaty oraz z wynagrodzeniem zasadniczym przypisanym nauczycielowi stażyście (art. 10 ust. 9 i 10 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 2215).
Z kolei pierwszy nauczyciel, który na podstawie mianowania został zatrudniony w 2005 r., nie miał w tamtym czasie kwalifikacji wymaganych do nauczania języka obcego w szkole ponadpodstawowej z tytułem licencjata na podstawie § 11 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 10 września 2002 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz.U. z 2002 r Nr 155, poz. 1288 ze zm.). Następnie od dnia 1 września 2009 r. nauczyciel posiadał wymagane kwalifikacje według § 11 ust. 2 pkt 2 lit. b rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 1264 ze zm.) – miał ukończone studia I stopnia w specjalności danego języka obcego. Kwalifikacje te zachował w dniu 1 września 2017 r., kiedy nadal był zatrudniony przez mianowanie, na podstawie § 27 rozporządzenia MEN z dnia 1 sierpnia 2017 r., a więc w ramach zatrudnienia na podstawie mianowania może wyjątkowo z tytułem licencjata uczyć języków obcych (art. 10 ust. 5 pkt 5 KN).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W nowej podstawie programowej wychowania przedszkolnego (2017) jest zapis, że nauczyciel opracowuje diagnozę dojrzałości szkolnej dla tych dzieci, które w danym roku szkolnym mają rozpocząć naukę w szkole, a w rozporządzeniu MEN w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i druków szkolnych (2017) czytamy, że przygotowuje się dla dzieci 5-6 letnich objętych wychowaniem przedszkolnym. W związku z tym, nasuwa się pytanie: Czy gotowość trzeba przygotować tylko dla 6-latków, czy dl 5-latków też, gdyż mogą za zgodą rodziców rozpocząć naukę w szkole?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy gmina może żądać zwrotu dotacji, która jak twierdzi jostaała wypłacona w nadmiernej wysokości, ponieważ korzystają ze stawki sąsiedniej gminy, a ta dokonała przeliczenia za zeszły rok i wyszło im że koszty były mniejsze. Jak to się ma do ustalania wysokości dotacji dla placówek niepublicznych na podstawie wydatków bieżących przedszkoli publicznych zaplanowanych w budżecie??? Przecież te pieniądze zostały wydane zgodnie z przeznaczeniem, rozliczone do 15 stycznia. UoSO mówi tylko o wydatkach bieżących zaplanowanych w budżecie i trudno mówić tu o dokonaniu zmiany stawki po rozliczeniu realizacji budżetu. Czy w związku z powyższym gmina ma prawo do zwrotu??
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W Zespole Szkół - SP I Gimnazjum publiczne, ogólnodostępne jest obecnie klasa 2 gimnazjum (klasa specjalna) gdzie jest 2 uczniów z niepełnosprawnością sprzężoną (umiarkowanie i autyzm). W styczniu br. jeden z uczniów ukończył 21 lat. W tym roku szkolnym ukończy on klasę drugą gimnazjum. Organ prowadzący nie pozwala na kontynuowanie nauki temu uczniowi w klasie III Gimnazjum i wydał oświadczenie, że rozwiązuje klasę i zostanie 1 uczeń. Czy organ prowadzący ma prawo przerywać etap edukacyjny uczniowi, który ukończył 21 lat i tym samym nie może kontynuować nauki w klasie trzeciej. Proszę o odpowiedź w tej sprawie.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń pierwszej klasy branżowej szkoły I stopnia, po uzyskaniu pełnoletności zgłosił do sekratariatu szkoły wniosek o rezygnacji z uczęszczania na zajęcia z religii. Przy rozpoczynaniu nauki nie był pełnoletni, rodzice wnioskowali o zajęcia z religii dla syna i jest on klasyfikowany w I semestrze. Czy można/należy uwzględnić jego decyzję o rezygnacji, jeśli tak co z oceną na koniec roku szkolnego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy mogę udzielić urlopu na poratowanie zdrowia księdzu- wszystkie spełnia warunki do przyznania urlopu,oprócz tej że jest proboszczem i prowadzi parafię.W tej miejscowości na parafi jest sam.bardzo proszę o szybką odwowiedź bo są różne komentarze na ten temat
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe