Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Arkusz organizacji szkoły i przedszkola na rok 2017/2018 opracowuje dyrektor szkoły i przedszkola, uwzględniając przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowych planów nauczania dla poszczególnych typów szkół, po zasięgnięciu opinii zakładowych organizacji związkowych (parg. 17 ust 4 projektu z 20.01.2017 w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli). Czy muszę zasięgać opinii związków zawodowych, jeśli żaden z nauczycieli, którego projekt dotyczy, nie jest członkiem związku zawodowego, ani nie złożył pisma o objęciu go ochroną związkową? Jeśli tak, do kogo mam skierować arkusz do zaopiniowania? Do którego związku? Do jakiej jednostki w strukturze organizacyjnej związku?
Projekt arkusza według projektu rozporządzenia ma wymagać opinii organizacji związkowych wymienionych w art. 110 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2017 r., poz. 59, czyli zakładowych organizacji związkowych będących jednostkami organizacyjnymi organizacji związkowych reprezentatywnych w rozumieniu ustawy o Radzie Dialogu Społecznego albo jednostkami organizacyjnymi organizacji związkowych wchodzących w skład organizacji związkowych reprezentatywnych w rozumieniu ustawy o Radzie Dialogu Społecznego, zrzeszających nauczycieli. Uprawnienia organizacji zakładowych przysługują również międzyzakładowym organizacjom związkowym (art. 34 UoZZ). Art. 23 ust. 2 ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego, Dz. U. z 2015 r., poz. 1240 stanowi, że za reprezentatywne organizacje związkowe uznaje się ogólnokrajowe związki zawodowe, ogólnokrajowe zrzeszenia (federacje) związków zawodowych i ogólnokrajowe organizacje międzyzwiązkowe (konfederacje), które spełniają łącznie następujące kryteria: 1) zrzeszają więcej niż 300 000 członków będących pracownikami; 2) działają w podmiotach gospodarki narodowej, których podstawowy rodzaj działalności jest określony w więcej niż w połowie sekcji Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), o której mowa w przepisach o statystyce publicznej. Tak określoną reprezentatywność stwierdza Sąd Okręgowy w Warszawie na wniosek organizacji związkowej, składany co 4 lata (art. 25 ust. 1 i 2 ustawy). Aktualny spis takich organizacji jest udostępniony na stronie http://www.dialog.gov.pl/czym-jest-dialog-spoleczny/strony-i-instytucje-dialogu-spolecznego/zwiazki-zawodowe/ i wymienia: Niezależny Samorządny Związek Zawodowy "Solidarność" (NSZZ "Solidarność"), Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych (OPZZ) oraz Forum Związków Zawodowych (FZZ). Z pytania wynika, że w przedszkolu nie działa zakładowa organizacja związkowa. Jeśli nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu nie są zrzeszeni w żadnej międzyzakładowej organizacji związkowej, z której statutu wynikałoby, że jest jednostką organizacyjną reprezentatywnej organizacji związkowej albo jednostką organizacyjną organizacji związkowej wchodzącej w skład jednego z ww. reprezentatywnych związków, arkusz przedszkola nie podlega opiniowaniu.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy organizowanie religii w przedszkolu niepublicznym jest obowiązkowe?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dzień dobry
w klasach programowo najwyższych podejmujemy jedną uchwałę na koniec klasy 4 o promocji i klasyfikowaniu ? Czy podejmujemy 2 uchwały jedną o wynikach klasyfikacji z klasy 4 a drugą o ukończeniu szkoły przez ucznia ?
Czytam i są w różnych źródłach różne interpretacje.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uprawnienia związków zawodowych do wskazywania osób objętych ochroną. Nasza szkoła została objęta działaniem międzyzakładowej organizacji związku zawodowego, podobnie jak pozostałych 218 placówek oświatowych zlokalizowanych na terenie całej Polski. Na uwagę zasługuje fakt, że jedynie w 4 placówkach związki te mają status organizacji reprezentatywnej. Zrzeszają we wszystkich 219 placówkach ok.580 członków, z których ok. 390, zostało wskazanych przez zarząd tej organizacji jako podlegających ochronie (w tym u nas 2 osoby.). Zarząd MOZZ ustalając maksymalną liczbę pracowników podlegających ochronie korzysta z art. 34. ust.2. tzw. metody parytetowej: ilość kadry kierowniczej-ilość chronionych i z wielką szczodrością rozdaje te ochrony. Ilość kadry kierowniczej w tych placówkach to ok.490 osób. Zapis art.art.342 ust.1:,,w liczbie ustalonej zgodnie z art.32 ust 3 albo 4,, jest nieprecyzyjny gdyż odsyła do sposobu obliczania liczby pracowników podlegających ochronie w jednym zakładzie pracy i nie dookreśla , że uzyskane wyniki należy sumować. Czy MOZZ nie nadużywa tego zapisu sumując ilość kadry kierowniczej we wszystkich zakładach pracy, również z tych w których nie ma reprezentatywności? Budzi to wątpliwości czy sposób obliczania nie jest nadużyciem prawa i intencji ustawodawcy w tym zakresie? Jeśli tak to jak dyrektorzy placówek oświatowych mogą/mają się przed tym bronić? Nadmienię, że średnia statystyczna liczebność członków tej organizacji to ok.2.9 osoby. Wielu dyrektorów w Polsce takie kreatywne ,,związkowanie,, martwi, przeraża i bulwersuje. To szczególnie bolesne w sytuacji niżu demograficznego jaki dotyka szkoły. Wymuszona redukcja zatrudnienia jakiej doświadczamy w każdym maju, gdy zaczyna się ruch służbowy i praca nad projektami arkuszy organizacyjnych nakazuje temu przeciwdziałać. Opisane praktyki związkowe mogą wskazywać na nadużycie wolności związkowej przez ta organizację. Proszę o opinie w tej sprawie. P.S. Związki będą rozrastać się jak grzyby po deszczu bo który nauczyciel w Polsce nie chciał by poczucia bezpieczeństwa jakim jest ochrona stosunku pracy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel w 1999 r. ukończył 5-letnie studia magisterskie na kierunku pedagogika w zakresie pedagogiki terapeutycznej. Czy ma uprawnienia do objęcia stanowiska pedagoga specjalnego w szkole podstawowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 1. Nauczyciel wyjechał na szkolenie. W tym dniu pracował 5 godzin dydaktycznych. Czy dyrektor przedszkola powinien wyznaczyć godziny zastępcze płatne czy może wyznaczyć zastępstwo koleżeńskie.
2. Czy godzina na karmienie przyznana nauczycielowi przez dyrektora przedszkola podyktowana jest zmianami pracy nauczyciela tzn. przysługuje godzina na popołudniowe godziny pracy , a na ranne nie.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe