Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Bardzo proszę o odpowiedź na pytanie czy obowiązkiem jest by w każdej szkole była pielęgniarka szkolna, jeżeli tak, to poproszę o podanie podstawy prawnej i czy za podstawową opiekę pielęgniarską w szkole odpowiedzialny jest bezpośrednio dyrektor szkoły czy organ prowadzący powinien zapewnić taka opiekę?
Zatrudnienie pielęgniarki w szkole odbywa się na podstawie umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, zawartej pomiędzy świadczeniodawcą a dyrektorem oddziału wojewódzkiego Narodowego Fundusz Zdrowia (art. 132). Organizację opieki zdrowotnej nad uczniami określają także: 1) rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie organizacji profilaktycznej opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą; 2) rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej, załącznik Nr 4 - Wykaz świadczeń gwarantowanych pielęgniarki lub higienistki szkolnej udzielanych w środowisku nauczania i wychowania oraz warunki ich realizacji, określa wymagania m.in. w zakresie: a) kwalifikacji pielęgniarki szkolnej, b) wymiaru czasu pracy (dostępności), c) warunków lokalowych d) wyposażenia w sprzęt, aparaturę medyczną i produkty lecznicze; 3) regulacje wewnętrzne - zarządzenia Prezesa Funduszu, który kontraktuje i finansuje świadczenia z zakresu medycyny szkolnej, w szczególności zarządzenie Nr 85/2011/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 17 listopada 2011 r. w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów o udzielanie świadczeń w rodzaju: podstawowa opieka zdrowotna. W związku z tym pielęgniarka szkolna zapewnia dostępność do świadczeń w wymiarze czasu pracy proporcjonalnym do liczby uczniów objętych opieką, z uwzględnieniem typów szkół, oraz planu godzin lekcyjnych, zgodnie z harmonogramem pracy pielęgniarki szkolnej. Harmonogram jest załącznikiem do umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej zawieranej z Funduszem. Umowa o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej ma charakter umowy cywilnoprawnej, odpłatnej. Opieka profilaktyczna nad uczniami jest wykonywana w szkole – w gabinecie profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej we współpracy z dyrektorem szkoły na podstawie § 6 rozporządzenia Ministra Zdrowia. Oznacza to, że pielęgniarka szkolna nie jest pracownikiem szkoły, nie wykonuje usług na zlecenie dyrektora szkoły, ani organu prowadzącego, jest natomiast świadczeniodawcą realizującym określone w umowie z Funduszem zadania, w trakcie których współpracuje z dyrektorem szkoły wykonując zadania profilaktyki nad uczniami danej szkoły do czasu jej ukończenia. Opinia prawna dotycząca zasad organizacji udzielenia ...oipip.opole.pl/wpcontent/.../opinia_prawna_pielegniarki_szkolne.pdf
Podstawa prawna: 1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.), w szczególności w art. 92.; 2. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (ze zm.); 3. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 29 sierpnia 2009 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej (ze zm.)l; 4. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 28 sierpnia 2009 r. w sprawie organizacji profilaktycznej opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą; 5. Zarządzenie Nr 85/2011/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 17 listopada 2011 r. w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów o udzielanie świadczeń w rodzaju: podstawowa opieka zdrowotna; 6. Współdziałanie pracowników szkoły i pielęgniarki lub higienistki szkolnej dla poprawy jakości i skuteczności działań w zakresie ochrony i promocji zdrowia społeczności szkolnej - wytyczne Instytutu Matki i Dziecka Zakład Medycyny Szkolnej, Warszawa 2003.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uczeń klasy specjalnej gimnazjum- upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim nie realizuje obowiązku szkolnego. Nie uczęszcza na zajęcia, ma bardzo lekceważący stosunek do obowiązku szkolnego. Uczeń ukończył 18 lat. Czy rada pedagogiczna może skreślić go z listy uczniów?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o dokładne wyjaśnienie tz. zmian w podejmowaniu decyzji w sprawie promocji śródrocznej uczniów klas I-II szkoły podstawowej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podanie kwot dotacji docelowej na podręczniki i materiały ćwiczeniowe w klasach I, II, i IV szkoły podstawowej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Chciałabym uzyskać informacje na temat wykazu opinii wydawanych przez niepubliczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne wraz z podstawą prawną (rodzaj opinii - jej podstawa)? Do wydawania, których opinii placówka niepubliczna w postaci PPP nie ma uprawnień?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uprawnienia związków zawodowych do wskazywania osób objętych ochroną. Nasza szkoła została objęta działaniem międzyzakładowej organizacji związku zawodowego, podobnie jak pozostałych 218 placówek oświatowych zlokalizowanych na terenie całej Polski. Na uwagę zasługuje fakt, że jedynie w 4 placówkach związki te mają status organizacji reprezentatywnej. Zrzeszają we wszystkich 219 placówkach ok.580 członków, z których ok. 390, zostało wskazanych przez zarząd tej organizacji jako podlegających ochronie (w tym u nas 2 osoby.). Zarząd MOZZ ustalając maksymalną liczbę pracowników podlegających ochronie korzysta z art. 34. ust.2. tzw. metody parytetowej: ilość kadry kierowniczej-ilość chronionych i z wielką szczodrością rozdaje te ochrony. Ilość kadry kierowniczej w tych placówkach to ok.490 osób. Zapis art.art.342 ust.1:,,w liczbie ustalonej zgodnie z art.32 ust 3 albo 4,, jest nieprecyzyjny gdyż odsyła do sposobu obliczania liczby pracowników podlegających ochronie w jednym zakładzie pracy i nie dookreśla , że uzyskane wyniki należy sumować. Czy MOZZ nie nadużywa tego zapisu sumując ilość kadry kierowniczej we wszystkich zakładach pracy, również z tych w których nie ma reprezentatywności? Budzi to wątpliwości czy sposób obliczania nie jest nadużyciem prawa i intencji ustawodawcy w tym zakresie? Jeśli tak to jak dyrektorzy placówek oświatowych mogą/mają się przed tym bronić? Nadmienię, że średnia statystyczna liczebność członków tej organizacji to ok.2.9 osoby. Wielu dyrektorów w Polsce takie kreatywne ,,związkowanie,, martwi, przeraża i bulwersuje. To szczególnie bolesne w sytuacji niżu demograficznego jaki dotyka szkoły. Wymuszona redukcja zatrudnienia jakiej doświadczamy w każdym maju, gdy zaczyna się ruch służbowy i praca nad projektami arkuszy organizacyjnych nakazuje temu przeciwdziałać. Opisane praktyki związkowe mogą wskazywać na nadużycie wolności związkowej przez ta organizację. Proszę o opinie w tej sprawie. P.S. Związki będą rozrastać się jak grzyby po deszczu bo który nauczyciel w Polsce nie chciał by poczucia bezpieczeństwa jakim jest ochrona stosunku pracy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe