Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Bardzo proszę o pomoc w dwóch kwestiach. Obydwie dotyczą planów nauczania i liczby godzin. 1. Przygotowując siatkę planu nauczania dla Kwalifikacyjnego Kursu Zawodowego, chciałbym przeznaczyć więcej godzin języka obcego zawodowego. Zdaję sobie sprawę, że jest pewna minimalna liczba godzin przeznaczona na każdy przedmiot. Bardzo proszę o podanie podstawy prawnej, na której mógłbym się oprzeć, by móc przydzielić większą liczbę godzin na ww. przedmiot. Dodam, że minimum mówi, iż język obcy realizowany jest tylko w przeciągu dwóch semestrów w wymiarze jednej godziny tygodniowo, a ja chciałbym prowadzić zajęcia z języka przez wszystkie semestry nauki w wymiarze dwóch godzin tygodniowo. 2. Kolejne pytanie natomiast jest bardzo podobne lecz dotyczy zajęć informatyki w klasach LO. Minimum mówi, że informatyka realizowana jest w wymiarze jednej godziny tygodniowo, ale tylko przez pierwszy rok nauki w LO. Ja natomiast chciałbym zachować tę liczbę (1h/tydz.), lecz przez cały cykl nauki, we wszystkich trzech klasach LO. Na jakiej podstawie mogę podjąć taką decyzję oraz czy wówczas lepiej jest, by podstawa programowa została zrealizowana w pierwszej klasie natomiast w późniejszym etapie nauczyciel realizuje materiał ponadprogramowo?
Zwiększenie liczby godzin języka obcego zawodowego na kwalifikacyjnym kursie zawodowym nie wymaga zachowania żadnego szczególnego trybu, ponieważ podstawa programowa (rozporządzenie MEN z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach, Dz. U. z 2012 r., poz. 184) określa jedynie minimalną liczbę godzin poszczególnych przedmiotów. Również rozporządzenie MEN z dnia 11 stycznia 2012 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 622) w § 4 ust. 2 i § 20 ust. 6 określa tylko minimalną liczbę godzin kształcenia na takim kursie, nie określa natomiast maksymalnej liczby godzin poszczególnych lub wszystkich zajęć na kursie.
Natomiast w zależności od sytuacji w LO, w niektórych przypadkach zwiększenie liczby zajęć obowiązkowych może wymagać zastosowania szczególnego trybu. Ramowy plan nauczania określa nie tylko minimalny wymiar godzin na danym etapie edukacyjnym przeznaczonych na realizację poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, ale również tygodniowy (semestralny) wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych dla uczniów (słuchaczy) poszczególnych klas na danym etapie edukacyjnym (§ 2 rozporządzenia MEN z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, Dz. U. z 2012 r., poz. 204). Zgodnie z załącznikiem nr 7 do ww. rozporządzenia, ramowy plan nauczania dla liceum ogólnokształcącego przewiduje minimalny wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych z informatyki w zakresie podstawowym 30 godzin, które powinny zostać zrealizowane w I klasie, a tygodniowy wymiar godzin wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych i zajęć z wychowawcą dla uczniów w I klasie 30 godzin, w II klasie 32 godziny, w III klasie 29 godzin. Jeżeli zwiększenie zajęć informatyki przez ich uwzględnienie w planie nauczania we wszystkich klasach w wymiarze 2 godzin nie przekroczy odpowiednio 30, 32 i 29 godzin tygodniowo wszystkich zajęć, ich wprowadzenie do planu nauczania nie wymaga od dyrektora dodatkowych czynności. Natomiast przekroczenie tych limitów wymaga złożenia wniosku do organu prowadzącego o przyznanie dodatkowych godzin na zwiększenie godzin zajęć obowiązkowych w trybie § 3 ust. 1 rozporządzenia.
O sposobie realizacji zajęć decyduje nauczyciel, który na podstawie art. 22a ust. 1 UoSO ma obowiązek przedstawienia dyrektorowi program zajęć edukacyjnych z informatyki na dany etap edukacyjny. Dyrektor, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, dopuszcza program do użytku zgodnie z art. 22a ust. 6 UoSO.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Budynek szkoły został zalany w wyniku awarii . W okresie wakacyjnym trwało osuszanie, przygotowanie sal,remont sali gimnastycznej.Na przełomie sierpień/wrzesień pojawiła się konieczność zaplanowania remontu podłóg i ścian na korytarzach szkolnych. Organ prowadzący w związku z tym zabezpieczył środki na remont.
Podczas obecności uczniów w budynku jest to działanie niewykonalne. Żeby je zrealizować należałoby zawiesić naukę w szkole albo "ewakuować" do innej szkoły prowadzonej przez organ lub do budynku szkoły niepublicznej. kto i jakie działania powinien podjąć? czy należy uzyskać zgodę z KO czy wystarczy informacja o podjętej decyzji. Jaka jest tu rola dyrektora szkoły-oprócz tej, że organizuje remont? Jak a rola organu prowadzącego. bardzo proszę o odpowiedź i z góry dziękuję. Pozdrawiam.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy jako dyrektor bursy mogę skorzystać z urlopu dla poratowania zdrowia i czy starosta może odmówić udzielenia urlopu?
- Czy na świadectwie końcowym klasy III gimnazjum do średniej ocen wliczają się przedmioty, które skończyły się w klasie II gimnazjum np. plastyka? Proszę o podanie podstawy prawnej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem szkoły w małej miejscowości pod Kołobrzegiem, miejscem pracy wpisanym w umowie wszystkich zatrudnionych nauczycieli jest miejscowość pod Kołobrzegiem. Od połowy września kilku nauczycieli realizuje nauczanie indywidualne w Kołobrzegu - gdzie mieszkają, oprócz jednego nauczyciela, który mieszka w miejscowości gdzie mieści się szkoła. Proszę o pomoc, w jaki sposób powinnam wystawić i rozliczyć delegację służbową?
Przykład 1: Nauczyciel mieszkający w Kołobrzegu, rano realizuje 2 godz. nauczania indywidualnego, wyjeżdża z miejsca zamieszkania - Kołobrzeg do ucznia i wraca do swojego domu po czym przyjeżdża do szkoły i prowadzi zajęcia zgodnie z planem lekcji.
Przykład 2: Nauczyciel prowadzi zajęcia w szkole po czym jedzie do Kołobrzegu na nauczanie indywidualne (mieszka w Kołobrzegu) i nie wraca do pracy.
Przykład 3: Nauczyciel mieszkający w miejscowości gdzie znajduje się szkoła po swoich lekcjach jedzie do Kołobrzegu na nauczanie indywidualne 2 godz. i wraca do swojego miejsca zamieszkania.
Wszyscy nauczyciele wymienieni w przykładach poruszają się prywatnymi samochodami. Bardzo proszę o podanie w jaki sposób powinnam rozliczyć delegację służbową. Czy powinnam uregulować to zarządzeniem? Podpisać z nauczycielami odrębnie umowę, porozumienie? Proszę o pomoc i podanie podstawy prawnej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W zespole szkół ponadgimnazjalnych prowadzonych przez powiat chcemy utworzyć szkołę sportową na poziomie gimnazjalnym. Czy musimy mieć zgodę gminy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe