Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Biorąc pod uwagę zapisy Art. 220 ust. 1 pkt 4 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe: „4) liczba uczniów przypadających na jeden etat pedagoga, psychologa lub logopedy, zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez daną jednostkę samorządu terytorialnego, nie może być wyższa niż liczba uczniów przypadających na jeden etat pedagoga, psychologa lub logopedy, zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez tę jednostkę samorządu terytorialnego, w roku szkolnym 2016/2017”, czy można powstałą zwyżkę godzin przeznaczyć na realizację zajęć w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Przykładowo: Szkoła w roku szkolnym 2016/17 na 290 uczniów; w roku szkolonym 2017/18 - 340 uczniów co daje zwiększenie etatu pedagoga i psychologa do 1,18 etatu, co w przeliczeniu na godziny daje zwyżkę 4 godzin. Pytanie: Czy: 1. Zwyżkę 4 godzin pedagoga szkolnego można przeznaczyć np. na realizację zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów z takim zaleceniem wynikającym z opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej o dostosowaniu wymagań edukacyjnych (pedagog posiada stosowne kwalifikacje do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych). 2. Zwyżkę godzin psychologa szkolnego przeznaczyć na zajęcia logopedyczne. W tym przypadku psycholog nie posiada stosownych kwalifikacji. Zajęcia byłyby powierzone innemu nauczycielowi, który posiada kwalifikacje do prowadzenia logopedii (studia podyplomowe). 3. Zajęcia logopedyczne, o których mowa w pkt. 2 realizowane przez nauczyciela np. edukacji wczesnoszkolnej byłyby jego godzinami ponadwymiarowymi. Z jakiego pensum należy w takim wypadku rozliczać godziny ponadwymiarowe: 18- godzinnego (pensum nauczyciela) czy 20-godzinnego (pensum psychologa)?
Dodatkowe godziny specjalistów, wynikające ze zwiększenia liczby uczniów, mogą być przeznaczane na pomoc psychologiczno – pedagogiczną i dostosowanie wymagań edukacyjnych oraz rozdysponowane w planowany sposób zgodnie z kwalifikacjami specjalistów (art. 220 ust. 1 pkt 4 PWuPO). Jeżeli zostaną przydzielone nauczycielowi edukacji wczesnoszkolnej z pensum 18 – godzinnym, w ramach tego pensum nauczyciel będzie realizował pomoc psychologiczno – pedagogiczną, w tym godziny ponadwymiarowe; za jego zgodą można również powierzyć stanowisko specjalisty z pensum ustalonym przez organ prowadzący oraz wynagradzać godziny ponadwymiarowe w sposób ustalony przez ten organ, czyli zazwyczaj z pensum psychologa (art. 35 ust. 3 w zw. z art. 36 ust. 3 w zw. z art. 30 ust. 6 pkt 2, art. 42 ust. 3 lp. 3 i ust. 7 pkt 3 KN; wyrok SN z dnia 11 stycznia 2011 r., I PK 153/10, OSNP 2012/5-6/63).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o rozstrzygnięcie kwestii: kandydat ma wykształcenie magisterskie na kierunku pedagogika resocjalizacyjna i praca socjalna, do tego studia podyplomowe - oligofrenopedagogika oraz studia podyplomowe - przygotowanie pedagogiczne.Czy naprawdę nie może być nauczycielem wspomagającym na oddziale integracyjnym w niepublicznym przedszkolu z oddziałami integracyjnymi? W ciągu roku odchodzi nam nauczyciel i mamy tylko takiego kandydata, stąd sprawa jest bardzo pilna!
- 1. Od września do przedszkola będzie uczęszczała dziewczynka z niepełnosprawnością sprzężoną. Czy musi być dla niej zatrudniony nauczyciel wspomagający, czy wystarczy pomoc nauczyciela?
Jeśli nauczyciel, to czy wystarczy, że ma skończoną oligofrenopedagogikę?
2. Dziecko z zespołem Downa ma opinię. Czy zajęcia z rewalidacji mogą być prowadzone z tym dzieckiem przez nauczyciela po oligofrenopedagogice?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel, który w 1991 r. ukończył Studium Nauczycielskie o specjalności nauczanie początkowe a następnie studia magisterskie na kierunku geografia posiada kwalifikacje do pracy w przedszkolu?
- Pracujemy w zespole szkolno-przedszkolnym. Jedna z nauczycielek szkoły nie będzie miała pełnego etatu (brak 3 godz.). Może w przedszkolu otrzymać 3 godziny zespołu korekcyjno-kompensacyjnego (gr. 4 i 5-latki). Jak obliczyć nauczycielce wymiar pracy w przedszkolu: 3/22 czy 3/18?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel- psycholog zatrudniony na podstawie mianowania na pełen etat zwrócił się o zmniejszenie wymiaru zatrudnienia do 12 godzin w tygodniu. Jaka jest procedura i podstawa prawna zmiany liczby godzin nauczyciela mianowanego?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe