Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel- psycholog zatrudniony na podstawie mianowania na pełen etat zwrócił się o zmniejszenie wymiaru zatrudnienia do 12 godzin w tygodniu. Jaka jest procedura i podstawa prawna zmiany liczby godzin nauczyciela mianowanego?
Niedopuszczalne jest kontynuowanie zatrudnienia na podstawie mianowania, gdy zmniejszenie wymiaru zatrudnienia nauczyciela następuje na jego wniosek (a contrario art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2019 r., poz. 2215). O ile dyrektor zamierza przychylić się do wniosku nauczyciela, w pierwszej kolejności za zgodą nauczyciela w trybie porozumienia stron lub za trzymiesięcznym wypowiedzeniem ze skutkiem na dzień 31 sierpnia 2020 r., złożonym przez nauczyciela, należy rozwiązać stosunek pracy przez mianowanie (art. 23 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1, ust. 4 pkt 1 KN). W dalszej kolejności należałoby zawrzeć umowę o pracę w niepełnym wymiarze zajęć na czas nieokreślony, zgodnie z art. 10 ust. 6 KN.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Chciałabym zatrudnić nauczyciela – kandydatka ma ukończone studia licencjackie z pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej (studia 3-letnie, I stopnia) oraz tytuł magistra z pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej (studia 2-letnie II stopnia). Czy posiada ona kwalifikacje do pracy w przedszkolu?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Po weryfikacji złożonego arkusza organizacyjnego placówki wyszło, iż jeden z nauczycieli nie ma kwalifikacji do zajmowanego stanowiska. Placówka jest prowadzona przez nowego dyrektora od 3 lat. Nauczyciel był zatrudniony za kadencji poprzedniego dyrektora i pracuje w placówce ponad 5 lat. Jak wytłumaczyć organowi nadzorującemu takie niedopatrzenie? Czy w związku z tym muszę rozwiązać umowę, która jest umową na czas nieokreślony (nauczyciel ma tylko 4 godziny). Czy mogę wystąpić z wnioskiem do Kuratora Oświaty na wyrażenie zgody na dalsze zatrudnienie i co w takim uzasadnieniu napisać?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Witam. Przytraczam moje pytanie: "Czy nauczycielka - logopeda, zatrudniona na niepełny wymiar - 10 godz (cytat z Umowy o pracę), która wraca z urlopu wychowawczego, musi otrzymać odpowiednią część etatu (z 25 godz.) czy też liczbę godzin, którą miała poprzednio? W czasie trwania jej urlopu liczba godzin pracy logopedy wzrosła z 20 do 25, a w umowie nie jest napisane "pół etatu", a jedynie - "zmniejszony etat - 10 godz".
Oraz Państwa Odpowiedz "Kodeks pracy:
Art. 1864. Pracodawca dopuszcza pracownika po zakończeniu urlopu wychowawczego do pracy na dotychczasowym stanowisku, a jeżeli nie jest to możliwe, na stanowisku równorzędnym z zajmowanym przed rozpoczęciem urlopu lub na innym stanowisku odpowiadającym jego kwalifikacjom zawodowym, za wynagrodzeniem nie niższym od wynagrodzenia za pracę przysługującego pracownikowi w dniu podjęcia pracy na stanowisku zajmowanym przed tym urlopem.
Przepis powyższy nie mówi o tych samych warunkach pracy, lecz jedynie o tym samym (lub innym zgodnym z posiadanymi kwalifikacjami) stanowisku, za nie niższym wynagrodzeniem. Nauczycielka nie musi więc wrócić do pracy na identycznych zasadach. Jeżeli ma kwalifikacje do nauczania przedmiotu, można jej przydzielić np. prowadzenie lekcji z danego przedmiotu w takim wymiarze, aby jej wynagrodzenie nie było niższe niż wynagrodzenie przysługujące jej w dniu podjęcia pracy na stanowisku zajmowanym przed tym urlopem"
W związku z powyżej opisaną sytuacją:
1. Co zrobić, jeśli ta nauczycielka nie ma kwalifikacji do innych zajęć?
2. Co ma zrobić dyrektor w związku ze zmianą pensum - zwiększenie godzin z 10 do 12,5, za tę samą pensję, a także zmniejszenie pensji przy pozostawieniu 10 godzin jest pogorszeniem warunków pracy w rozumieniu KP. Co więc można zrobić, gdy ta nauczycielka wróci w czerwcu? czyli po 31 maja , gdy jeszcze możliwy jest ruch kadrowy? co zrobić by nie pogorszyć jej warunków pracy, a ona nie zgadza się na żadne porozumienie?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor przekształcanej szkoły może ująć w arkuszu organizacyjnym nauczycieli z likwidowanej szkoły (Szkoła zostanie zlikwidowana z dniem 31.08.2019 r) czy godziny powinien wykazać na wakacie i dopiero pod koniec sierpnia wykazać zmiany w aneksie do arkusza (jaka jest podstawa prawna)? Jakie dokumenty nauczyciele powinni złożyć do dyrektora i w jakim terminie?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel mianowany został zatrudniony w mojej szkole od 1.09.2007r. na czas nieokreślony na 7/18 etatu, później pracował w wymiarze 4/18, 2/18, 3/18 i 16/18. Od 1.03.2012r. Otrzymał umowę na pełen etat. W sierpniu 2016r. Nauczyciel poinformował mnie ustnie, że wybiera jako macierzystą szkołę inna placówkę, w której pracował na część etatu a od 1 września 2016r. otrzyma cały etat, dlatego prosi o zmniejszenie wymiaru zatrudnienia. Zawarty został wtedy aneks do umowy, określający wymiar zatrudnienia na 10/18 etatu, a od 1.03.2013r. na 11/18 etatu. W związku z likwidacją gimnazjum wychodzącego w skład Zespołu Szkół Samorządowych (gimnazjum, ;liceum ogólnokształcące, technikum), którym kieruję, nauczyciel otrzymał 12 maja 2017r , informację , że zostanie z nim rozwiązana umowa o pracę z dn. 31.08.2017r. W związku z opisaną sytuacją mam pytanie: 1) Czy w/w nauczyciel powinien otrzymać odprawę w wysokości 6 –miesi ocznego wynagrodzenia, liczoną od pełnego etatu czy od części etatu, na jakiej nauczyciel przez ostatni rok był zatrudniony (tj. 11/18)?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe