Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
- Co powinien zawierać regulamin zwalniania nauczycieli? - Jakie kryteria, zgodne z prawem, powinien uwzględniać ? - Kiedy należy przedstawić go radzie pedagogicznej?
O proponowanych kryteriach pisaliśmy na naszych stronach.
Prawo nie reguluje kwestii - kryterium zwalniania.
Dyrektor przyjmuje rozwiązania zgodne z potrzebami szkoły, dokładnie analizuje sytuację szkoły, jednocześnie przy zwalnianiu nauczycieli przestrzega prawa (np. okresu wypowiedzenia, powiadamiania związków zawodowych).
Zatem przy wyborze nauczycieli do zwolnienia należy dokładnie przeanalizować sytuację i przyjąć uzasadnione kryteria, ponieważ podlegają one kontroli sądowej.
Wyrok SN z dnia:
1) 27 listopada 1997 r., I PKN 399/97, OSNP 1998, nr 18, poz. 54 oraz
2) 7 września 1994 r., I PRN 56/94, OSNP 1995, nr 1, poz. 5.
Zgodnie z orzecznictwem, przesłankami, którymi należy kierować się przy wyborze nauczyciela do zwolnienia z przyczyn określonych w art. 20 KN są:
a) ocena pracy nauczyciela – rozwiązanie stosunku pracy z nauczycielem, który posiada kwalifikacje zawodowe takie jak inni, ale jego praca jest najniżej oceniana;
b) kwalifikacje zawodowe – porównując kwalifikacje zawodowe nauczycieli, jako kryterium wyboru nauczyciela do zwolnienia należy uwzględnić nie tylko poziom wykształcenia, ale także jego staż i doświadczenie w nauczaniu danego przedmiotu;
c) absencje nauczyciela w pracy dezorganizujące prace szkoły;
d) podstawa nawiązania stosunku pracy z nauczycielem - jeśli inne kryteria nie pozwalają na jednoznaczną ocenę przydatności nauczyciela do dalszej pracy. W pierwszej kolejności do zwolnienia typuje się nauczyciela zatrudnionego na podstawie umowy ( w ostatniej kolejności – nauczyciela zatrudnionego na podstawie mianowania).
Kryteria powinny być znane nauczycielom jak najszybciej, przed ruchem służbowym nauczycieli.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy z dotacji otrzymanej przez stowarzyszenie od gminy na prowadzenie szkoły można sfinansować szkolenie dla dyrektora szkoły odnośnie sposobów naliczania i rozliczania dotacji ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel 29.10.2022 r. nabywa prawa emerytalne (kobieta 60 lat) jest zatrudniony na czas nieokreślony na pełnym etacie. Czy w roku szkolnym 2021/2022 może pójść na urlop dla poratowania zdrowia, wrócić na dwa miesiące i przejść na emeryturę?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Szkoła prowadzi dwa oddziały integracyjne na poziomie klas drugich – w każdym jest dwadzieścioro dzieci, w tym po pięcioro z orzeczeniem. Według obowiązujących przepisów (§ 6 ust. 1 rozporządzenia MEN z 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli) nie mam możliwości przyjęcia kolejnego, zdrowego dziecka do żadnego z oddziałów – przekroczę ustawowy limit 20 uczniów.
Do szkoły zgłosiła się mama, która chce przepisać dziecko do klasy drugiej – uczeń bez orzeczenia z rejonu szkoły, który uczy się obecnie w szkole prywatnej i nie ubiegał się o przyjęcie podczas rekrutacji dwa lata temu, ale mama zmieniła zdanie co do szkoły.
Wydział Edukacji do którego zwróciłem się z prośbą o pomoc w rozwiązaniu problemu odpowiada, powołując się na przepisy (art. 130 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo Oświatowe), że dyrektor szkoły ma ustawowy obowiązek przyjęcia dziecka zamieszkałego w obwodzie szkoły. Informuje jednocześnie, że ustawa nie przewiduje, aby w zaistniałej sytuacji organ prowadzący mógł wskazać inną szkołę, w której uczeń będzie spełniał obowiązek szkolny.
Przywołane wyżej przepisy wykluczają się! Co mogę zrobić w tej sytuacji, aby nie działać wbrew prawu i nie rozwiązać oddziału integracyjnego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń obecnie klasy II zawodowej, kształcący się w szkole specjalnej (niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim) może kontynuować nadal naukę w klasie III w szkole dziennej, jeśli kończy w grudniu 2016 roku 24 lata ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Integracyjna klasa I stworzona w sierpniu 2022 r. ma 5 uczniów z orzeczeniami. Jedna uczennica z niepełnosprawnością sprzężoną – niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym oraz niepełnosprawność ruchowa (autyzm, w tym zespół Aspergera). Zatrudniony jest nauczyciel dla tej uczennicy w wymiarze 19h tygodniowo. W orzeczeniu zalecono zatrudnienie dodatkowo nauczyciela posiadającego kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej – uczeń takowego nie ma. Nauczyciel przydzielony do uczennicy z niepełnosprawnością umiarkowaną kończy studia z zakresu pracy z dziećmi z zespołem Aspergera. Troje uczniów z niepełnosprawnością w stopniu lekkim.
Czy należy dodatkowo do tej klasy zatrudnić nauczyciela współorganizującego proces kształcenia? Liczba godzin nauczyciela musi być taka sama, co liczba zajęć edukacyjnych uczennicy z niepełnosprawnością intelektualną umiarkowaną? Czy ten sam nauczyciel współorganizujący proces kształcenia może być przydzielony jednocześnie dla pozostałych 5 uczniów?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe