Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy i na jakich zasadach nauczyciele gimnazjum i szkoły podstawowej mogą zbierać pieniądze od uczniów na dodatkowe materiały (książki) do realizacji zajęć edukacyjnych?
Przepisy prawa oświatowego nie dają takich możliwości. Szkoła nie powinna zbierać pieniędzy od uczniów. Uczniowie szkół podstawowych mają prawo do bezpłatnego dostępu do podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, przeznaczonych do obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, określonych w ramowych planach nauczania ustalonych dla tych szkół. Przepisy niniejszego rozporządzenia stosuje się odpowiednio do dotychczasowego gimnazjum i klas dotychczasowego gimnazjum prowadzonych w szkołach innego typu, o których mowa w art. 129 ust. 8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60), oraz szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie dotychczasowego gimnazjum prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego, aż do czasu zakończenia kształcenia w tych szkołach i klasach.
Podstawa prawna: 1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, w szczególności art. 22ae.; 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 marca 2017 r. w sprawie udzielania dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe, w szczególności § 9.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W jednostce musi powstać regulamin (procedury) przeciwdziałania mobbingowi, molestowaniu seksualnemu i dyskryminacji. Czy jest wzór który pomoże stworzyć taki regulamin?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie dotyczące dni wolnych od zajęć, które są wyznaczone przez dyrektora w wymiarze do 8 dni w ciągu roku szkolnego dla szkół podstawowych. Nie wykorzystaliśmy spośród tych dni, trzech dni, przeznaczonych na rekolekcje- tj.18,19, 20 marzec. Czy w związku ze zmianami spowodowanymi koronawirusem możemy je wykorzystać (aby uczniowie mogli odpocząć) w innym terminie na podstawie decyzji dyrektora do końca roku szkolnego?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Rodzice dziecka urodzonego dnia 7.06.2005r. chcą, aby dziecko w roku szkolnym 2016/2017 było zapisane do przedszkola publicznego. Twierdzą, że mają takie prawo na podstawie rozporządzenia MEN z dnia 23 kwietnia 2013r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno – wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim. Dziecko posiada orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych indywidualnych wydane do klasy ,,0”, dnia 03.06.2011r. na okres 5 - ciu lat . Od 01 września 2011r. dziecko było w placówce wychowania przedszkolnego i miało zorganizowane indywidualne zajęcia rewalidacyjno – wychowawcze w miejscu zamieszkania. Dyrektor przedszkola odmówił przyjęcia dziecka do placówki na kolejny rok szkolny 2016/2017 na podstawie aktualnych przepisów ustawy o systemie oświaty, w których mówi się, że dzieci posiadające orzeczenie do kształcenia specjalnego mogą być objęte wychowaniem przedszkolnym nie dłużej niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, którym dziecko kończy 9 lat. Dodam, że rodzice w dniu zapisu dziecka do placówki nie posiadali nowego orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych. Czy dyrektor musi przyjąć dziecko do przedszkola i na podstawie jakich przepisów?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy istnieją prawne przesłanki, aby nauczyciel lub inna osoba zatrudniona w szkole karmiła dziecka niepełnosprawne z dziecięcym porażeniem mózgowym. Dziecko ma lat szesnaście i jest niejadkiem. Ma również problem z przełykaniem. Samodzielnie nie je nawet w domu. Oczekiwania rodzica stawiane są w bardzo kategoryczny sposób. Pracujący w szkole nauczyciele mają wiele obaw, że może dojść do nieszczęśliwego wypadku o nieodwracalnych konsekwencjach, o których rodzic nie chce słyszeć.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Szkoła została przekształcona z 6 w 8letnią. Czy uchwalony nowy statut powinien zostać przekazany do Kuratorium Oświaty? Jeśli tak to w jakim terminie? Czy pod statutem powinna podpisać się rada pedagogiczna?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe