Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy jedynym kierunkiem dającym uprawnienia do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych jest terapia pedagogiczna?
Zgodnie z § 22 rozporządzenia w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli z dnia 1 sierpnia 2017 r. (Dz. U. 2017, poz. 1575) , kwalifikacje do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych posiada terapeuta pedagogiczny, tj. osoba, która ukończyła:
1) studia wyższe w zakresie terapii pedagogicznej, na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub placówki, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
2) studia wyższe, na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub placówki, i studia pierwszego stopnia lub studia podyplomowe, w zakresie terapii pedagogicznej, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W klasie 7 drugim językiem obowiązkowym jest niemiecki. Czy uczeń, który nie chce uczyć się niemieckiego tylko hiszpańskiego ma taką możliwość na własną rękę zdając tylko egzamin klasyfikacyjny?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy poświadczania zgodności z oryginałem świadectwa ukończenia szkoły podstawowej oraz zaświadczenia o szczegółowych wynikach sprawdzianu w szóstej klasie szkoły podstawowej. Czy w celach rekrutacyjnych, dyrektor szkoły podstawowej ma obowiązek poświadczania za zgodność z oryginałem kopii wyżej wymienionych dokumentów? Jestem dyrektorem szkoły podstawowej i często zdarza się, że rodzice absolwentów proszą o poświadczanie zgodności z oryginałem kopii tych dokumentów, argumentując to wymaganiami stawianymi przez gimnazja. Zgodnie z par. 23 ust. 1 i 2 rozporządzenia MEN w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych z dn. 28 maja 2010 r. z póz. zm.: „1. Dyrektor szkoły poświadcza zgodność kopii z oryginałem świadectwa, zaświadczenia lub innego druku szkolnego, gdy jest to niezbędne dla złożenia kopii w aktach tej szkoły. 2. Dyrektor gimnazjum poświadcza zgodność od jednej do trzech kopii z oryginałem świadectwa ukończenia gimnazjum i zaświadczenia o szczegółowych wynikach egzaminu gimnazjalnego również wtedy, gdy jest to niezbędne dla celów rekrutacji.”
Moim zdaniem, z tego paragrafu wynika, że tylko dyrektor gimnazjum ma prawo w celach rekrutacyjnych poświadczania zgodności z oryginałem kopii świadectwa ukończenia gimnazjum i kopii zaświadczenia o szczegółowych wynikach egzaminu.
Jednak w ustawie o systemie oświaty, po zmianach z dn. 06 grudnia 2013r., art. 20t. ust.4 dopuszcza możliwość dołączania do wniosku o przyjęcie do gimnazjum kopii świadectwa ukończenia szkoły podstawowej oraz kopii zaświadczenia o szczegółowych wynikach sprawdzianu poświadczonych za zgodność z oryginałem przez dyrektora szkoły, którą kandydat ukończył. Wydaje się to uzasadnione, gdyż dalej art. 20za ustawy o systemie oświaty pozwala na składanie wniosków do nie więcej niż 3 wybranych szkół, co oczywiście pociąga za sobą konieczność sporządzania kopii wyżej wymienionych dokumentów. Jednak art. 20u ust. 2 mówi: „Przy zgłoszeniu kandydata do klasy pierwszej publicznego gimnazjum należy przedłożyć do wglądu świadectwo ukończenia szkoły podstawowej” .
Czy mam rozumieć, że jeśli rodzice zgłaszają dziecko do gimnazjum obwodowego (bo tylko do takiego gimnazjum przyjmuje się na podstawie zgłoszenia – art. 20e ust. 1 ustawy o systemie oświaty), to przedkładają oryginały dokumentów, zaś jeśli składają wniosek do innych gimnazjów, to zamiast oryginałów mogą dołączyć kopie poświadczone za zgodność z oryginałem przez dyrektora szkoły podstawowej? Czy zatem rozporządzenie w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych nie jest sprzeczne z ustawą o systemie oświaty, skoro ustawa dopuszcza poświadczanie zgodności powyższych dokumentów przez dyrektora szkoły podstawowej, zaś rozporządzenie nie daje mu takiego prawa?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaką dotację, w jakiej wysokości na jednego ucznia miesięcznie powinna wypłacać gmina dla publicznej szkoły podstawowej prowadzonej przez Stowarzyszenie? Jakie przepisy prawa oświatowego obowiązują w tym zakresie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Odział szkoły ponadgimnazjalnej liczy 25 uczniów, w tym 1 uczeń ma przyznane nauczanie indywidualne. Czy na zajęciach z języków obcych należy ten oddział podzielić na grupy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jeśli uczeń przechodzi z innej szkoły, gdzie uczył się innego języka obcego i chce skorzystać z możliwości kontynuowania nauki tamtego języka w innej placówce, czy wystarczy porozumienie między szkołami, czy muszę mieć zgodę KO?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe