Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczyciel języka obcego zawodowego (np. anglista lub germanista) jest nauczycielem teoretycznych przedmiotów zawodowych oraz w myśl nowych przepisów obowiązuje go szkolenie branżowe o którym mówi art. 70 ustawy Karta Nauczyciela?
Szkoleń branżowych dla nauczycieli dotyczy art. 70c Karty Nauczyciela (t. j. Dz. U. z 2019 r., poz. 2215). Zgodnie z ust. 1 tej regulacji Nauczyciele teoretycznych przedmiotów zawodowych i nauczyciele praktycznej nauki zawodu, zatrudnieni w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe w rozumieniu art. 4 pkt 28a lit. a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, oraz placówkach i centrach, o których mowa w art. 2 pkt 4 tej ustawy, są obowiązani doskonalić umiejętności i kwalifikacje zawodowe potrzebne do wykonywania pracy poprzez uczestniczenie w szkoleniach branżowych realizowanych w trzyletnich cyklach, w łącznym wymiarze 40 godzin w cyklu.
Aby ustalić, jakie przedmioty uznajemy za zawodowe należy odwołać się do przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego (Dz. U. z 2019 r., poz. 991). Zgodnie z § 1 ust. 1 tego rozporządzenia określa ono podstawy programowe kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego przyporządkowanych do branży:
1) audiowizualnej (AUD), które stanowią załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2) budowlanej (BUD), które stanowią załącznik nr 2 do rozporządzenia;
3) ceramiczno-szklarskiej (CES), które stanowią załącznik nr 3 do rozporządzenia;
4) chemicznej (CHM), które stanowią załącznik nr 4 do rozporządzenia;
5) drzewno-meblarskiej (DRM), które stanowią załącznik nr 5 do rozporządzenia;
6) ekonomiczno-administracyjnej (EKA), które stanowią załącznik nr 6 do rozporządzenia;
7) elektroenergetycznej (ELE), które stanowią załącznik nr 7 do rozporządzenia;
8) elektroniczno-mechatronicznej (ELM), które stanowią załącznik nr 8 do rozporządzenia;
9) fryzjersko-kosmetycznej (FRK), które stanowią załącznik nr 9 do rozporządzenia;
10) górniczo-wiertniczej (GIW), które stanowią załącznik nr 10 do rozporządzenia;
11) handlowej (HAN), które stanowią załącznik nr 11 do rozporządzenia;
12) hotelarsko-gastronomiczno-turystycznej (HGT), które stanowią załącznik nr 12 do rozporządzenia;
13) leśnej (LES), które stanowią załącznik nr 13 do rozporządzenia;
14) mechanicznej (MEC), które stanowią załącznik nr 14 do rozporządzenia;
15) mechaniki precyzyjnej (MEP), które stanowią załącznik nr 15 do rozporządzenia;
16) metalurgicznej (MTL), które stanowią załącznik nr 16 do rozporządzenia;
17) motoryzacyjnej (MOT), które stanowią załącznik nr 17 do rozporządzenia;
18) ochrony i bezpieczeństwa osób i mienia (BPO), które stanowią załącznik nr 18 do rozporządzenia;
19) ogrodniczej (OGR), które stanowią załącznik nr 19 do rozporządzenia;
20) opieki zdrowotnej (MED), które stanowią załącznik nr 20 do rozporządzenia;
21) poligraficznej (PGF), które stanowią załącznik nr 21 do rozporządzenia;
22) pomocy społecznej (SPO), które stanowią załącznik nr 22 do rozporządzenia;
23) przemysłu mody (MOD), które stanowią załącznik nr 23 do rozporządzenia;
24) rolno-hodowlanej (ROL), które stanowią załącznik nr 24 do rozporządzenia;
25) rybackiej (RYB), które stanowią załącznik nr 25 do rozporządzenia;
26) spedycyjno-logistycznej (SPL), które stanowią załącznik nr 26 do rozporządzenia;
27) spożywczej (SPC), które stanowią załącznik nr 27 do rozporządzenia;
28) teleinformatycznej (INF), które stanowią załącznik nr 28 do rozporządzenia;
29) transportu drogowego (TDR), które stanowią załącznik nr 29 do rozporządzenia;
30) transportu kolejowego (TKO), które stanowią załącznik nr 30 do rozporządzenia;
31) transportu lotniczego (TLO), które stanowią załącznik nr 31 do rozporządzenia;
32) transportu wodnego (TWO), które stanowią załącznik nr 32 do rozporządzenia.
Rozporządzenie nie wymienia nauczycieli języków obcych, jako realizujących kształcenie zawodowe. Nie muszą oni zatem odbywać szkoleń branżowych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Od tego roku szkolnego oddziały gimnazjalne zostały włączone do szkoły podstawowej, którą kieruję drugi rok. Podczas rady klasyfikacyjnej jeden z nauczycieli gimnazjum klasyfikował troje uczniów, którzy mieli frekwencję na zajęciach w I semestrze ok.30%.Wcześniej wysyłałam do wszystkich nauczycieli rozporządzenie dotyczące klasyfikowania,przepisy prawa oświatowego oraz zapisy w statucie szkoły.Wszyscy jednomyślnie zagłosowali za przystąpieniem tych i innych uczniów do egzaminów klasyfikacyjnych.Niestety Nauczyciel uczący te dzieci wstrzymał się od głosu i powiedział,że nie zrobi egzaminu klasyfikacyjnego, ponieważ on ma prawo klasyfikować uczniów.W związku z tym,że mamy dużo takich dzieci wszyscy stwierdzili,że nie możemy robić wyjątków i postępujemy z godnie z prawem. Bardzo proszę o radę ,co w tej sytuacji jako dyrektor mam zrobić. Planuję wystosować pismo do tegoż nauczyciela z prośbą o wyznaczenie terminu egzaminów, ewentualnie później ponaglenie i kolejne konsekwencje. Proszę o radę i podstawę prawną oraz wzór pisma.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o poradę z zakresu klasyfikowania ucznia klasy I szkoły podstawowej.
Czy uczeń klasy I SP mający ponad 50% nieobecność w szkole w I semestrze na języku angielskim może być nieklasyfikowany z tego przedmiotu ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W wykazie dokumentów składanych na konkurs dyrektora szkoły zgodnie z Rozporządzeniem z dnia 25 sierpnia 2017 r. w punkcie 8 mamy: Poświadczona przez kandydata za zgodność z oryginałem kopia aktu nadania stopnia nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego (w przypadku nauczyciela) lub kopia karty oceny pracy lub oceny dorobku zawodowego (w przypadku nauczyciela i nauczyciela akademickiego) Czy zapis "lub" oznacza, że ocena dorobku zawodowego nie jest dokumentem obowiązkowym w składanej dokumentacji? Czy bez aktualnej oceny pracy można składać dokumenty do konkursu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaką dokumentację należy prowadzić dla uczniów upośledzonych w stopniu głębokim spełniających obowiązek szkolny w ORW. Czy powinni być przypisani do konkretnej klasy w gimnazjum?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy zgodnie z nowym rozporządzeniem również w klasie 4 powinno być wychowanie do życia w rodzinie ? Jeśli tak to w jakie jakim wymiarze?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe