Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczyciel posiadający tytuł zawodowy licencjata uzyskany na kierunku filologia polska w specjalności nauczycielskiej z oligofrenopedagogiką i tytuł magistra filologi polskiej posiada odpowiednie kwalifikacje do pracy w charakterze nauczyciela wspomagającego w klasie integracyjnej? Jakie kwalifikacje są odpowiednie do tego typu pracy?
§ 7. 1. rozporządzenia MEN z dnia 24 lipca 2015 r.w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 7 sierpnia 2015 r. poz 1113) mówi, że szkołach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi i szkołach integracyjnych zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Zatem kwalifikacje nauczyciela wspomagającego powinny być dostosowane do potrzeb dzieci, z jakimi będzie pracował.
Moim zdaniem w/w osoba ma wymagane kwalifikacje do bycia nauczycielem wspomagającym w klasie integracyjnej – o ile jest to szkoła podstawowa, i w tej klasie znalazły się dzieci z niepelnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim (rzadziej w stopniu umiarkowanym) wskazanym orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Co do zasady indywidualna ocena kwalifikacji nauczyciela, czyli zbieżności jego wykształcenia z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć oraz wykonywanych zadań, należy do dyrektora szkoły. Dyrektor przy określeniu kwalifikacji nauczyciela powinien przeanalizować orzeczenia dzieci z klasy integracyjnej i na tej podstawie określić swoje wymagania.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W jakich kwestiach dyrektor wydaje zarządzenia, a w jakich decyzje?
- Ilość godzin zastępczych przekroczyła w grudniu możliwości finansowe placówki. Nauczycielki wyraziły zgodę na odebranie części przepracowanych godzin w postaci dnia wolnego (oczywiście zgodnie z indywidualnym pensum). Co na to przepisy prawa?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektor szkoły, w związku z brakiem możliwości zatrudnienia w pełnym wymiarze, ograniczył w roku szkolnym 2021/2022 etat nauczyciela zatrudnionego na podstawie mianowania, do wymiaru 0,5. W roku szkolnym 2022/2023 planowane jest również ograniczenie etatu do wymiaru 0,5. Nauczyciel w styczniu 2022 r. skończył 61 lat. Czy z uwagi na ochronę emerytalną możliwe jest ograniczenie etatu? Czy w przypadku odmowy wydania zgody ze strony nauczyciela na ograniczenie etatu konieczne będzie rozwiązanie stosunku pracy?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- 1 września 2015 r. uczeń został przyjęty do szkoły jako dziecko zamieszkujące w rejonie (adres zameldowania był inny). W czerwcu 2016 r. nie otrzymał promocji do klasy drugiej. Od 1.09.2016 r. został ponownie przypisany do klasy pierwszej integracyjnej. 6.09.2016 r. mama dostarczyła Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego do końca edukacji w gimnazjum z uwagi na Zespół Aspergera. Chłopiec nie zamieszkiwał już w rejonie lecz poza a nawet w innej gminie. Mama miała możliwość załatwienia dowozu syna ale tego nie zrobiła. Dowóz został załatwiony dopiero od września 2017 r. We wrześniu chłopiec był w szkole 4 dni. 03 października 2017 r. mama dostarczyła do szkoły Orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania w domu. Odległość ze szkoły do miejsca zamieszkania chłopca wynosi od 13,6 km do 23,3 km w zależności od obranej trasy. Mama nie zgodziła się na przeniesienie chłopca do rejonu. Wobec tego dyrektor szkoły podpisał umowy na realizację NI z nauczycielami miejscowymi z rejonu zamieszkania. Teraz nauczyciele ci oczekują jeszcze zwrotu za delegacje. Czy jest takie prawo? Gorąco proszę o podpowiedź w rozwiązaniu mojego problemu.
- W roku 2010 powołano z dniem 1 września szkołę specjalną. Organ prowadzący powiadomił nauczycieli, że przez 2 lata będzie istniał w zatrudnianiu nauczycieli tzw. okres przejściowy, czyli wszyscy nauczyciele będą zatrudnieni na czas określony. Nauczyciel był zatrudniony w roku szkolnym 2010/11 i 2011/12 na czas określony. Nauczyciele przed podpisaniem tych umów poinformowani zostali na radzie pedagogicznej o specyficznej formie zatrudniania. Po 2 latach pracy z tym nauczycielem nie przedłużono, podpisano umowy na czas nieokreślony. Jakie sankcje prawne mogą być wystosowane w stosunku do dyrektora (organu prowadzącego)
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe