Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczyciel ubiegający się o awans na nauczyciela dyplomowanego ma obowiązek dokonać tzw. "analizy przypadku" dwójki dzieci?
Nauczyciel mianowany ubiegający się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego w okresie odbywania stażu powinien w szczególności: 1) podejmować działania mające na celu doskonalenie warsztatu i metod pracy, w tym doskonalenie umiejętności stosowania technologii informacyjnej i komunikacyjnej, 2) realizować zadania służące podniesieniu jakości pracy szkoły, 3) pogłębiać wiedzę i umiejętności służące własnemu rozwojowi oraz podniesieniu jakości pracy szkoły, samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego– z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której odbywa staż. 2. Wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela dyplomowanego obejmują: 1) uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły, a w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 9e ust. 1–3 Karty Nauczyciela – uzyskanie pozytywnych efektów w zakresie realizacji zadań odpowiednio na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w związku z zajmowanym stanowiskiem lub pełnioną funkcją; 2) wykorzystywanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej; 3) umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć; 4) realizację co najmniej trzech z następujących zadań: a) opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich, b) wykonywanie zadań doradcy metodycznego, egzaminatora okręgowej komisji egzaminacyjnej, eksperta komisji kwalifikacyjnej lub egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy, rzeczoznawcy do spraw podręczników, a w przypadku nauczycieli szkół artystycznych – także konsultanta współpracującego z Centrum Edukacji Artystycznej, c) poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lubopiekuńczych, d) uzyskanie umiejętności posługiwania się językiem obcym na poziomie zaawansowanym, a w przypadku nauczycieli języków obcych – uzyskanie umiejętności posługiwania się drugim językiem obcym na poziomie zaawansowanym, e) wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami, f) uzyskanie innych znaczących osiągnięć w pracy zawodowej; 5) umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony. Natomiast dokumentacja załączona do wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego, z zastrzeżeniem obejmuje: 1) poświadczone kopie dokumentów potwierdzających posiadane kwalifikacje zawodowe, a w przypadku nauczyciela kontraktowego lub nauczyciela mianowanego także poświadczoną kopię aktu nadania stopnia awansu zawodowego; 2) zaświadczenie dyrektora szkoły zawierające informacje o: a) wymiarze zatrudnienia nauczyciela oraz nauczanym przez niego przedmiocie lub rodzaju prowadzonych zajęćw dniu wydania zaświadczenia oraz w okresie odbywania stażu; w przypadku nauczyciela, który w okresie odbywania stażu zmienił miejsce zatrudnienia, oraz nauczyciela zatrudnionego w kilku szkołach, w każdej w wymiarze niższym niż połowa obowiązkowego wymiaru zajęć, łącznie w wymiarze co najmniej połowy obowiązkowego wymiaru zajęć, należy załączyć zaświadczenia ze wszystkich szkół, w których nauczyciel był zatrudniony w okresie stażu, b) dacie zatwierdzenia planu rozwoju zawodowego nauczyciela, c) dacie złożenia przez nauczyciela sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego, d) uzyskanej przez nauczyciela ocenie dorobku zawodowego za okres stażu oraz dacie jej dokonania, a w przypadku nauczyciela, który w okresie odbywania stażu zmienił miejsce zatrudnienia – także o ocenie dorobku zawodowego za okres stażu odbytego w poprzednim miejscu zatrudnienia;) w przypadku nauczyciela mianowanego: a) opis i analizę realizacji wymagań określonych w § 8 ust. 2, w szczególności ze wskazaniem uzyskanych efektów, b) poświadczoną kopię dyplomu lub świadectwa potwierdzającego zaawansowaną znajomość języka obcego w rozumieniu przepisów w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli – jeżeli nauczyciel realizował zadanie, o którym mowa w § 8 ust. 2 pkt 4 lit. d. Oznacza to, że tzw. analiza przypadków nie musi dotyczyć uczniów, ale szeroko rozumianej działalności szkoły. Przepisy prawa nie wskazują, jaką ilością „analizy przypadków” nauczyciel musi się wykazać, aby potwierdzić posiadanie umiejętności rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony.
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, w szczególności § 8, 9.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczycielka 07.07.2006 r. uzyskała stopień nauczyciela kontraktowego. Następnie od 3.10.2006 r. do 25.06.2007 r. była na zwolnieniu lekarskim (ciąża) i urlopie macierzyńskim. W okresie od 26.06.2007 r. do 31.08.2008 r. pracowała. Od 1.09.2008 r do 31.08.2010 r. byłą na urlopie wychowawczym. Od 1.09.2010 r. do 31.08.2012 r. - na urlopie bezpłatnym. Czy nauczycielka może rozpocząć awans na stopień nauczyciela mianowanego z dniem 3.09.2012 r.?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- CZy nauczyciel kontraktowy może składać wniosek o rozpoczęcie stażu na nauczyciela mianowanego po dwóch latach od uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego, czy od momentu rozpoczęcia pracy, wliczając rok pracy jako stażysta?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Była nauczycielka zwróciła się do szkoły z prośbą o wydanie nowego aktu nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego w związku z brakiem uzasadnienia na otrzymanym. Czy przepisy dopuszczają taką możliwość? Czy należy wydać nowy akt, czy korektę?
Opis sytuacji: nauczycielka rozpoczęła pracę w szkole w 1 września 2010 r. na stanowisku nauczyciela przedmiotów zawodowych w wymiarze 0,5 etatu (9/18). Umowa została zawarta na czas określony do dnia 31 sierpnia 2011 r. W związku w faktem, iż nauczycielka pracowała wcześniej 8 lat w innych szkołach (w latach 1985-1994) ówczesny dyrektor zdecydował uznać staż pracy za wystarczający do nadania z dnia 1 września 2010 r. stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego. Obecnie nauczycielka będzie przystępować do postępowania egzaminacyjnego na stopień nauczyciela mianowanego i w wyniku weryfikacji dokumentów okazało się, że akt nadania zawiera niekompletne uzasadnienie.
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Jak postąpić w przypadku nauczyciela kontraktowego, który nie podjął przez rok współpracy z opiekunem stażu? Nadmieniam, że opiekun wyraził chęć pomocy stażyście. Nie spotkało się to jednak z zainteresowaniem ze strony nauczyciela stażysty.
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Od 8. października jeden z nauczyciel poszedł na urlop dla poratowania zdrowia do 31.08.2019 w jego miejsce zatrudniliśmy nauczyciela posiadającego wykształcenie, nie pracował jednak nigdy w szkole i nie ma żadnego awansu zawodowego. Czy w związku z tą sytuacją będzie go również nazywać nauczycielem stażystą ? może rozpocząć staż pomimo tego że pracę rozpoczął 11. października ?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe