Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczycielka z wykształceniem mgr z pp,która ukończyła studia na kierunku pedagogika specjalna o specjalności resocjalizacja może prowadzić zajęcia rewalidacyjne z uczniami z zespołem Aspergera lub z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim?
Zgodnie z § 23 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1289 z późn. zm.) kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych, uwzględniających indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów niepełnosprawnych, w przedszkolach, szkołach i placówkach posiada osoba, która:
1) ukończyła studia lub zakład kształcenia nauczycieli, w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów, na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki lub
2) posiada wykształcenie na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki oraz przygotowanie pedagogiczne, a ponadto ukończyła studia podyplomowe, zakład kształcenia nauczycieli lub kurs kwalifikacyjny, w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. poz. 131) – uchylone z dniem 3 sierpnia 2019 r., w charakterystyce modułu 5 "Przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej" określało, że w trakcie realizacji tego modułu osoba przygotowująca się do wykonywania zawodu nauczyciela wybierała jedną z następujących specjalności: edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną, tyflopedagogika, surdopedagogika, pedagogika lecznicza, resocjalizacja i socjoterapia. W powyższych specjalnościach nie wyodrębniono zatem autyzmu.
Natomiast w obowiązującym od 3 sierpnia 2019 r. rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. poz. 1450, ze zm.) w Załączniku nr 3 pn. "Standard kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela pedagoga specjalnego, nauczyciela logopedy i nauczyciela prowadzącego zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka" uregulowano, że standard ten ma zastosowanie do kształcenia w zakresie: edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością słuchową (surdopedagogiki), edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością wzrokową (tyflopedagogiki), edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, pedagogiki leczniczo-terapeutycznej, edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, edukacji włączającej, pedagogiki resocjalizacyjnej, logopedii, pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej), wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. W tych specjalnościach wyodrębniono zatem już edukację i terapię osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
W związku z tym, na podstawie powyższych przepisów począwszy od roku akademickiego 2019/2020 prowadzone są m.in. studia podyplomowe w zakresie edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Na podstawie aktualnych przepisów, do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych z uczniem z autyzmem lub z zespołem Aspergera nauczyciel powinien posiadać kwalifikacje w zakresie edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, wobec czego w mojej opinii nauczycielka nie ma odpowiednich kwalifikacji.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- 1.Jaka odprawa dla pracownika niepedagogicznego Przedszkola samorządowego, który po przepracowaniu w jednostce 21 lat przechodzi na zasiłek przedemerytalny? Ogólny staż pracy 37 lat.; 2.Pracownik Szkoły niepedagogiczny przepracował 10 lat w jednostce. Ogółem 30 lat pracy. Odchodzi w lipcu na emeryturę. Jaka przysługuje odprawa dla tego pracownika?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy w przypadku nieprzedłużenia umowy na czas określony jednej z trzech nauczycielek należy zastosować "kryteria do zwolnienia"? Czy wystarczy informacja, że umowa kończy się i nie będzie przedłużona z tytułu braku godzin?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielce udzielono urlopu dla poratowania zdrowia na okres 1 września 2017 r. - 31 sierpnia 2018 r. (na tzw. starych zasadach). Proszę o informację czy po powrocie z urlopu dla poratowania zdrowia należy udzielić nauczycielce uzupełniającego urlopu wypoczynkowego, zgodnie z obowiązującymi obecnie zapisami art. 66 ust. 1 i art. 66a ust 1 Karty Nauczyciela?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektor Szkoły z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych organizuje dla pracowników szkoły zagraniczną wycieczkę, na którą wpisał się między innymi konserwator zatrudniony na czas określony - do końca lutego 2018r. Konserwator w styczniu dokonał odpowiedniej wpłaty - zgodnie z regulaminem ZFŚS pracowników szkoły. Umowa konserwatora wygasła 27 lutego 2018r. i następna nie została zawarta. Konserwator nadal jest zainteresowany wyjazdem na wycieczkę twierdząc, że dokonał wpłatę zaliczki będąc jeszcze pracownikiem szkoły. Czy były już pracownik ma prawo skorzystać z ZFŚS na takich samych zasadach jak czynny pracownik, choć umowa o pracę wygasła z końcem lutego 2018 a wycieczka odbędzie się w lipcu 2018? Czy powinien on dopłacić do 100% kosztów wycieczki.
- Czy nauczyciel przebywający na urlopie bezpłatnym może złożyć wniosek o przyznanie pożyczki na budowę domu z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych? Nadmieniam w momencie przyznania pożyczki nauczyciel spłacałby je regularnie.
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe