Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczycielowi kontraktowemu przebywającemu na urlopie bezpłatnym od 2004 roku można zmniejszyć liczbę godzin 18/18 etatu na 15/18 etatu z powodu ograniczania etatów pozostałym nauczycielom? Gdyby nauczyciel nie przyjął zmniejszonego etatu czy można z nim rozwiązać umowę i jaka należy się odprawa ze stawki obecnej nauczyciela kontraktowego, czy ze stawki ostatnio pobieranej przez tego nauczyciela?
W pytaniu nie podano, dlaczego nauczyciel tak długo przebywa na urlopie bezpłatnym. Przyjmuję więc, że nauczyciel otrzymał ten urlop w okolicznościach określonych w art. 17 ust. 2 Karty Nauczyciela, a więc w związku z przejściem do pracy w którymś z wymienionych tam urzędów. Nauczyciel uzyskuje urlop bezpłatny na czas zajmowania tych stanowisk lub pełnienia tych funkcji. Po zakończeniu pełnienia obowiązków powinien więc wrócić do szkoły na swoje stanowisko.
Za nieobecnego nauczyciela powinno się zatrudnić innego na czas zastępstwa. I ten nauczyciel powinien zostać zwolniony z pracy z chwilą powrotu do pracy nauczyciela urlopowanego. Ograniczenie wymiaru godzin może nastąpić jedynie w przypadku, gdy dla nauczyciela faktycznie nie ma w szkole godzin, natomiast ograniczenie etatu innym nauczycielom nie może być tego powodem.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nasza szkoła realizuje projekty unijne w ramach programu Erasmus+. W okresie ferii zimowych i letnich nauczyciele biorą udział w wyjazdach zagranicznych jako uczestnicy szkoleń zawodowych lub jako opiekunowie uczniów, którzy odbywają staże zagraniczne. Na czas wyjazdu nauczyciele otrzymują delegacje służbowe. Czy związku z tym nauczyciel przebywający w tym czasie na wyjeździe zagranicznym przebywa jednocześnie na urlopie wypoczynkowym i czy zasadne jest wypłacenie za ten czas wynagrodzenia za czas urlopu wypoczynkowego?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nawiązanie stosunku pracy z nauczycielem w wymiarze większym niż 1 etat. Zwracam się z prośbą o opinię w następującej sprawie: W bieżącym roku szkolnym zatrudniliśmy nauczycielkę w wymiarze 18/18 – nauczyciel matematyki oraz 8/18 – nauczyciel fizyki. Obie umowy zawarto na czas określony do 31.08.2018 r. Do obu umów nauczycielka otrzymuje dodatek motywacyjny. W związku z tym, że nauczycielka – stopień awansu zawodowego: nauczyciel mianowany, nie posiadała kwalifikacji do nauczania fizyki (była w trakcie studiów), nawiązanie stosunku pracy nastąpiło po otrzymaniu zgody Kuratora Oświaty, z zastrzeżeniem, iż w takim przypadku nie stosuje się przepisów rozdziału 3a Karty Nauczyciela (awans zawodowy) – zatem dla celów płacowych nauczycielka została potraktowana jako nauczyciel stażysta (umowa na fizykę). Obecnie sytuacja się zmieniła. Nauczycielka w dniu dzisiejszym (05.03.2018 r.) dostarczyła dyplom ukończenia studiów podyplomowych (dyplom z dnia 28.02.2018 r.) w zakresie fizyki z astronomią. W świetle tej zmiany nie może być już zatrudniona jako nauczyciel stażysta. Serdecznie proszę o opinię jak należy w tej sytuacji postąpić. Czy możliwym jest dalsze zatrudnianie nauczycielki w wymiarze większym niż jeden etat. Czy należy sporządzić porozumienie zmieniające względem umowy na nauczyciela fizyki zmieniając stawkę płacy z nauczyciela stażysty na nauczyciela mianowanego, a jeśli tak, to z jaką datą i od kiedy zastosować wyższą stawkę? W tej chwili w placówce uległa także zmiana ilości godzin fizyki - łącznie wzrost o 3 godz. dydaktyczne (nauczanie indywidualne). Gdyby uwzględnić powyższe w porozumieniu zmieniającym, nauczycielka byłaby zatrudniona łącznie na 29/18 etatu (18/18 matematyka, 11/18 fizyka) – czy to dopuszczalne? Bardzo proszę o informację jak tę sprawę prawidłowo rozwiązać w świetle obowiązujących przepisów.
- Mam 2 pytania odnośnie świadczenia urlopowego dla nauczycieli za rok szkolny 2014/2015 oraz ekwiwalentu za urlop. 1. Czy nauczycielowi, który był zatrudniony od 01.09.2013 do 30.09.2014 r. należy się świadczenie urlopowe? 2. Czy nauczycielowi zatrudnionemu w następujących okresach: * 08.01.2014-16.01.2015 na zastępstwo w pełnym wymiarze czasu pracy 18/18; * od 01.02.2015 do 26.06.2015 r. w wymiarze 2,5/18 należy się również świadczenie urlopowe i w jakiej wysokości? Jak wyliczyć wymiar urlopu temu pracownikowi do wypłaty ekwiwalentu (liczba dni jemu przysługująca) za okres od 01.02.2015 r do 26.06.2015 r. ?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel z wykształceniem wyższym magisterskim z przygotowaniem pedagogicznym i ukończonymi studiami podyplomowymi w zakresie wychowania seksualnego (liczba godzin zajęć teoretycznych 324; liczba godzin zajęć praktycznych 156) posiada kwalifikacje do prowadzenia zajęć z wychowania do życia w rodzinie w szkole ponadgimnazjalnej?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- W związku z brakiem odpowiedzi, przytaczam moje pytanie: Przytaczam moje pytanie:"Witam. Kto odpowiada za sytuację, w której dyrektor szkoły, który nie wygrał konkursu, a dalej pracuje w szkole, nie ma zabezpieczonego etatu? Zgodnie z KN nauczyciel powinien otrzymać tę informację do końca maja. Czy nowy dyrektor musi zorganizować godziny dla ustępującego dyrektora? Kto byłby odpowiedzialny w sytuacji, gdy ustępujący dyrektor odwołałby się do sądu pracy? Proszę o podstawę prawną." oraz Państwa odpowiedz: " Jeżeli dyrektor był od początku pracownikiem szkoły, a nie np. urlopowanym nauczycielem innej placówki (urlop bezpłatny na okres powierzenia stanowiska dyrektora), to po przegranym konkursie wraca na stanowisko nauczyciela, bo to z tą szkołą ma zawarty stosunek pracy. Karta Nauczyciela: Art. 10. 1. Stosunek pracy z nauczycielem nawiązuje się w szkole, a w przypadku powołania zespołu szkół jako odrębnej jednostki organizacyjnej - w zespole szkół na podstawie umowy o pracę lub mianowania, z zastrzeżeniem ust. 8. W pytaniu nie podano do kiedy dyrektor miał powierzenie, więc domyślam się, że do końca sierpnia, zatem projekt organizacyjny na nowy rok szkolny sporządza jeszcze dotychczasowy dyrektor i to on będzie musiał zaplanować godziny swoje i pozostałych nauczycieli. Gdyby powierzenie skończyło się wcześniej, przed zatwierdzeniem projektu organizacyjnego, wówczas nowy dyrektor musiałby podjąć odpowiednie decyzje kadrowe, włącznie z ograniczeniem wymiaru godzin. USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty: Art. 39 ust. 3. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole lub placówce nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach: 1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły lub placówki;" Pytanie nie dotyczyło tego, kto przygotowuje organizację roku. Powtarzam pytanie: Kto odpowiada za sytuację, w której ustępujący (z powierzeniem do końca sierpnia) dyrektor , nie zaplanował dla siebie etatu? Ten dyrektor, dnia 1 września , ma prawo oczekiwać od nowego dyrektora zatrudnienia na cały etat. Kto odpowiada za tę sytuację? Tzn, kogo może skarżyć ustępujący dyrektor, a w dn 1 września - zwykły nauczyciel, do sądu pracy? Opisana sytuacja wogóle nie powinna mieć miejsca. Kolejność działań powinna być następująca: najpierw konkurs na dyrektora, później planowanie i zatwierdzanie nowego roku szkolnego. Dyrektor wiedząc, że nie wygrał konkursu planuje sobie wówczas odpowiednią ilość godzin. Jeżeli byłoby odwrotnie (najpierw zatwierdzenie projektu, potem przegrany konkurs), ustępującemu dyrektorowi przysługiwałoby roszczenie o zatrudnienie w pełnym wymiarze godzin. Za sytuację kadrową zawsze odpowiada aktualny dyrektor jako pracodawca, choć wina w ostatnim przypadku leżałaby po stronie organu prowadzącego, który zatwierdza projekt nie wiedząc jeszcze, czy dana osoba będzie dalej dyrektorem. Proszę o odpowiedź na moje pytanie: Kogo może skarżyć opisany ustępujący dyrektor do sądu pracy? i na jakiej podstawie?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe