Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy ocena z języka niemieckiego w klasach IV-VI wliczana jest do średniej ocen rocznych? Od klasy IV szkoły podstawowej w roku szkolnym 2017/2018, następnie w klasie V- w roku szkolnym 2018/2019 i w obecnym 2019/2020 w klasie VI z godzin organu prowadzącego wprowadzono dodatkowy przedmiot- język niemiecki w wymiarze 2 godzin. Wszyscy rodzice uważali, że jest to przedmiot nadobowiązkowy, dodatkowy i nie wlicza się do średniej ocen rocznych. Czy fakt wprowadzenia języka niemieckiego z godzin jednostki samorządu terytorialnego do rozkładu zajęć jako obowiązkowych, zaopiniowanych przez Kuratorium Oświaty w arkuszu organizacji pracy szkoły nie oznacza, że ocena z dodatkowych zajęć jest wliczana do średniej? Czy brak opinii rodziców (zgody na piśmie i braku poinformowania, że zajęcia wliczane są do średniej) może być powodem do nie wliczania ocen klasyfikacyjnych rocznych do średniej?
Brak przekazania rodzicom informacji, że ocena z dodatkowych zajęć edukacyjnych będzie wliczana do średniej, nie zwalnia szkoły z obowiązku prawidłowego obliczania średniej z ocen ucznia, ani też nie wymaga uzyskania zgody rodzica w tym zakresie, skoro zagadnienie ustalania tej średniej uregulował wyraźnie ustawodawca. Na podstawie § 18 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2017 r., poz. 1534 ze zm.) uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne, religię lub etykę, do średniej ocen wlicza się także roczne oceny klasyfikacyjne uzyskane z tych zajęć. Dodatkowymi zajęciami edukacyjnymi są zajęcia, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania, organ prowadzący wyraził zgodę na ich prowadzenie, a dyrektor wprowadził je do rozkładu zajęć, zgodnie z art. 109 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2020 r., poz. 910 w zw. z § 3 ust. 5, § 4 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2019 r., poz. 639 ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Ile godzin z religii przysługuje uczniom w szkole podstawowej, a ile w gimnazjum? Mowa o uczniach niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym i znacznym ze sprzężeniami.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Chciałabym uzyskać informacje na temat wykazu opinii wydawanych przez niepubliczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne wraz z podstawą prawną (rodzaj opinii - jej podstawa)? Do wydawania, których opinii placówka niepubliczna w postaci PPP nie ma uprawnień?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mam uczennicę z upośledzeniem w stopniu głębokim spełniającą obowiązek szkolny na podstawie porozumienia. Uczennica uczęszcza do ośrodka rehabilitacyjno-wychowawczego, ale klasyfikowaniu i promowaniu podlega w naszej szkole. Otrzymujemy wszystkie informacje i oceny osiągnięć i na tej podstawie klasyfikujemy. W zeszłym roku miała wydłużony eta na końcu klasy III. Teraz jest w klasie IV i wychowawcy ośrodka i rodzice chcą ją pozostawić w klasie IV. Na jakiej podstawie mogę to zrobić? Ta uczennica ma orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność sprzężoną (niepełnosprawność intelektualna i ruchowa).
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w przypadku ucznia Technikum Budowlanego, który ubiega się o nauczanie indywidualne wymagane jest zaświadczenie określające możliwość dalszej realizacji praktycznej nauki zawodu wydane przez lekarza medycyny pracy? Czy obowiązuje p.5 &6 rozporządzenia w sprawie orzeczeń?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel mianowany (z dyplomem ukończenia studiów I stopnia "nauczanie początkowe z matematyką" ) zawsze uczył w klasach I-III. Od 4 lat uczy matematyki w klasach 4-6 i ma 5 godzin edukacji matematycznej w klasie II. Czy rozporządzenie MEN pozwala prowadzić edukację matematyczną przez innego nauczyciela, rozdzielać w ten sposób w ogóle edukację wczesnoszkolną? Resztę edukacji wczesnoszkolnej w tej klasie ma inny nauczyciel. Oczywiście zajęć komputerowych, ruchowych i j.angielskiego uczą odpowiedni specjaliści.Czyli w tej klasie zajęcia prowadzi 5 nauczycieli, z czego 2 panie uczą edukacji wczesnoszkolnej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe