Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy rodzic dziecka – uchodźcy z Ukrainy może zrezygnować z 6 godzin dodatkowych języka polskiego, a wyrazić zgodę na realizację 2 godzin tygodniowo? Czy na rok szkolny 2023/2024 należy zaplanować w arkuszu organizacyjnym 6 godzin dodatkowych języka polskiego, jeśli rodzic wyraził zgodę na 2 godziny, a rozporządzenie z sierpnia 2022 r. mówi tylko o roku szkolnym 2022/2023? Proszę podać podstawę prawną.
Zgodnie z art. 168 ust. 7 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082 z późn. zm.), osoby niebędące obywatelami polskimi, podlegające obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, które nie znają języka polskiego albo znają go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki, mają prawo do dodatkowej, bezpłatnej nauki języka polskiego nie dłużej niż przez okres 24 miesięcy. Dodatkową naukę języka polskiego dla tych osób organizuje organ prowadzący szkołę. Z „prawa” do nauki języka polskiego wynika, że są to zajęcia nieobowiązkowe dla ucznia.
Zasadą jest, że wymiar tych zajęć jest nie niższy niż 2 godziny zajęć tygodniowo, na podstawie § 17 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw (Dz. U. z 2020 r., poz. 1283 z późn. zm.). Dla uczniów przybyłych z Ukrainy od dnia 24 lutego 2022 r. został podniesiony ten minimalny wymiar do 6 godzin tygodniowo jedynie do zakończenia roku szkolnego 2022/2023, według § 11a rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 21 marca 2022 r. w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy (Dz. U. z 2022 r., poz. 645 z późn. zm.). Na stronie RCL nie ma informacji o planach utrzymania tego wymiaru w dłuższym okresie, natomiast nie można wykluczyć wprowadzenia zmian od początku nowego roku szkolnego. W związku z tym w projekcie arkusza organizacyjnego na nowy rok szkolny należy przewidywać dla uczniów z Ukrainy nie mniej niż 2 godziny zajęć z nauki języka polskiego, zgodnie z ze stanem prawnym obowiązującym w czasie jego opracowywania.
W przypadku ucznia z Ukrainy, który w bieżącym roku szkolnym korzysta z nauki języka polskiego, która powinna wynosić co najmniej 6 godzin zajęć tygodniowo, ponieważ jest to prawo a nie obowiązek ucznia, oświadczenie rodzica lub opiekuna, że uczeń będzie korzystał tylko z 2 godzin wskazuje na zapowiedź nieobecności na pozostałych 4 godzinach w tygodniu. Szkoła nie ma środków prawnych do wyegzekwowania obecności ucznia na pozostałych 4 godzinach nieobowiązkowych zajęć, ani też nie jest uprawniona do zaniechania prowadzenia tych zajęć w ogóle. W związku z tym należałoby dla celów dowodowych pobrać oświadczenie rodzica najlepiej w formie pisemnej, na wypadek kontroli kuratora oświaty oraz prowadzić zajęcia w wymiarze 2 godzin, zgodnie ze stanowiskiem rodzica co do zakresu korzystania z prawa do nauki języka polskiego, o którym mowa w art. 168 ust. 7 uPo i § 11a ww. rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jakie kwalifikacje powinien posiadać nauczyciel w szkole ogólnodostępnej, aby mógł realizować zajęcia rozwijające z dyspozycji dyrektora z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy zajęcia praktyczne nauki jazdy w ramach kursu kategorii B w zawodzie technik mechanik mogą być realizowane w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych, tj. w okresie ferii zimowych i letnich, zimowej lub wiosennej przerwy świątecznej lub w niedzielę?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy podczas planowanej obserwacji lekcji informatyki dyrektor może ze sobą zabrać na tę obserwację innego nauczyciela uczącego tego samego przedmiotu, w tej szkole?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor i wicedyrektor placówki może dokonać obserwacji zajęć? Dyrektor i wicedyrektor nie są na stanowisku pedagogicznym. W placówce jest zatrudniony kierownik nadzoru pedagogicznego w zastępstwie za dyrektora nie będącego nauczycielem.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- 01.08.1992r. n-l miał uznane kwalifikacje do nauczania plastyki w SP w X, gdzie nauczał tego przedmiotu do 2011r.Czy zgodnie z par. 28 nowego rozporządzenia o kwalifikacjach ma obecnie uprawnienia do nauczania plastyki w SP ale w innej miejscowości
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe