Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy urlop bezpłatny można rozpisywać na pojedyncze dni? Nauczyciel pracuje na 2/18, w każdy piątek po dwie godziny w tygodniu. Złożył wniosek o urlop bezpłatny w dniach 3.06, 10.06 i 17.06. Czy decyzję należy wystawić na te pojedyncze dni czy od 3 czerwca do 17 czerwca?
Nauczyciel złożył wniosek o urlop bezpłatny na konkretne dni, więc nie można udzielić mu urlopu na 2 tygodnie, chyba że wyrazi na to zgodę i zmieni swój wniosek.
Dyrektor nie ma obowiązku udzielenia urlopu bezpłatnego. Zarówno przepisy Karty Nauczyciela, jak i kodeksu pracy dają pracodawcy jedynie taką możliwość, pozostawiając mu podjęcie decyzji. W opisanym przypadku, jeżeli dyrektor przychyli się do wniosku nauczyciela (tak długa nieobecność nie spowoduje zakłóceń pracy szkoły), w pozostałe dni między 3 a 17 czerwca nauczyciel będzie musiał wykonywać, w razie potrzeby, wszelkie zadania wynikające z charakteru pracy, np. udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej, w szkoleniach Rady Pedagogicznej, w zebraniach z rodzicami, itp.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W naszej szkole funkcjonuje oddział specjalny z uczniami z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym. Jest to klasa z uczniami klas I, II, IV, VII. Nauczyciel dyplomowany zatrudniony od 01.09.2017 r. w wymiarze 14/18 godzin tygodniowo ma przydzielone 13/18 godzin w szkole i 1/18 w klasie - oddziale specjalnym w której są uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim. Moje pytanie: czy nauczycielowi należy się dodatek za trudne warunki pracy. Jeżeli tak to w jakiej wysokości. Dyrektor szkoły – nauczyciel mianowany realizuje godziny dydaktyczne w wymiarze 3/18 w w/w oddziale specjalnym prowadząc zajęcia rewalidacyjne. Moje pytanie: czy dyrektorowi należy się dodatek za trudne warunki pracy. Jeżeli tak to w jakiej wysokości. Inni nauczyciele przedmiotowi (np. nauczyciel wychowania fizycznego) ma przydzielone 21/18 godzin tygodniowo w tym 17/18 w szkole i 4/18 w w/w oddziale specjalnym. Czy nauczycielowi należy się dodatek za trudne warunki pracy za 4/18. Jeżeli tak to w jakiej wysokości. Przedstawiam rozdział z Uchwały Rady Miasta w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli szkół p przedszkoli w sprawie dodatku za trudne warunki pracy. § 8 1. Nauczycielom pracującym w trudnych lub uciążliwych warunkach pracy dla zdrowia przysługują z tego tytułu dodatki. 2. Za pracę w trudnych warunkach uznaje się prowadzenie przez nauczycieli: a/zajęć rewalidacyjno-wychowawczych z dziećmi i młodzieżą upośledzoną w stopniu głębokim, b/zajęć dydaktycznych i wychowawczych w klasach specjalnych oraz prowadzenie indywidualnego nauczania dziecka zakwalifikowanego do kształcenia specjalnego, c/prowadzenie nauczania indywidualnego w domu ucznia, zakwalifikowanego do takiego kształcenia. 3. Nauczycielom przysługuje dodatek w wysokości: za prace w trudnych warunkach – 20% wynagrodzenia zasadniczego. 4. Dodatek za trudne lub uciążliwe warunki pracy przysługuje w okresie faktycznego wykonywania pracy, za którą dodatek jest związany oraz w okresie nie wykonywania pracy, za który przysługuje wynagrodzenie liczone jak za okres urlopu wypoczynkowego. 5. Nauczycielom prowadzącym indywidualne nauczanie w domu ucznia oraz dziecka zakwalifikowanego do kształcenia specjalnego przysługuje dodatek w wysokości 20 % stawki godzinowej za każdą przepracowana godzinę. 6. Dodatki przysługują w takiej części, w jakiej godziny pracy w trudnych, warunkach pracy pozostają do obowiązującego wymiaru godzin. 7. Dodatki wypłaca się z dołu za czas faktycznego wykonywania pracy.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Zatrudniam w niepublicznym przedszkolu logopedę na 15 godz. tygodniowo. Jaki wymiar etatu mam liczyć od 22 czy od 40 godz. tak jak wszystkich nauczycieli?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- W trakcie przekształceń Zespołu Szkół na Szkołę Podstawową będziemy chcieli utworzyć w szkole nowe stanowisko - kierownika świetlicy - proszę o podanie procedury jaką powinien przejść dyrektor, żeby do tego doprowadzić? Proszę również o informacje na temat statusu takiej osoby w szkole - wykształcenie, ilość godz. pracy, dodatek kierowniczy… na tym stanowisku zatrudniony zostanie nauczyciel.
- Czy pracownica, która przebywa na urlopie macierzyńskim, może w trakcie trwania urlopu macierzyńskiego podjąć inną pracę na podstawie umowy cywilnoprawnej z tym samym lub innym pracodawcą?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka posiadająca stopień naukowy doktora oraz zaświadczenie z uczelni o 5-letnim okresie pracy w szkole wyższej została zatrudniona w naszej szkole na umowę o pracę na podstawie art. 9a ust. 5 KN. Po uznaniu, że stopień nauczyciela mianowanego nauczycielka uzyskała z mocy prawa, a potwierdzenie tego faktu to tylko formalność, została zatrudniona od 1.09.2020 r. z uwzględnieniem stopnia nauczyciela mianowanego. Nauczycielka 2.09.2020 r. złożyła wniosek do organu prowadzącego o wydanie aktu awansu zawodowego nauczyciela mianowanego. Niestety zdaniem zarówno organu prowadzącego, jak i MEN, do którego zwróciła się również, powinna być zatrudniona na uczelni na podstawie umowy o pracę. Odpowiedź z MEN nauczycielka otrzymała 31 grudnia 2020 r., a organ prowadzący nie wydał decyzji do dnia dzisiejszego. W dniu 30.10.2020 r. nauczycielka została poinformowana przez szkołę pismem, że w związku z brakiem decyzji o nadaniu stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego będzie otrzymywała wynagrodzenie nauczyciela stażysty. W jaki sposób należy uregulować prawnie zatrudnienie nauczycielki? Czy w tym przypadku można zastosować porozumienie zmieniające z datą wsteczną od 1.09.2020 r.?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe