Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w piśmie do pracownika obsługi szkoły samorządowej dotyczącym zmiany (podwyżki) wynagrodzenia od 1 stycznia 2022 r. należy – jako podstawę prawną – podać wszystkie nw. akty prawne: 1. rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 października 2021 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych, 2. rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2022 r. z dnia 15 września 2021, 3. regulamin wynagradzania pracowników obowiązujący w placówce?
Pracownicy samorządowi są wyróżnioną grupą zawodową, których stosunki pracy są regulowane w pierwszej kolejności przez ustawę z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1282) oraz wydane na jej podstawie rozporządzenie Rady Ministrów z 25 października 2021 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. poz. 1960). W drugiej kolejności stosuje się inne akty prawne: przykładowo ustawę z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 2207) i wydane na jej podstawie rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14 września 2021 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2022 r. (Dz. U. poz. 1690).
Stosownie do art. 9 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1320) za źródła prawa pracy uważa się przepisy Kodeksu pracy oraz przepisy innych ustaw i aktów wykonawczych, określające prawa i obowiązki pracowników i pracodawców, a także postanowienia układów zbiorowych pracy i innych opartych na ustawie porozumień zbiorowych, regulaminów i statutów określających prawa i obowiązki stron stosunku pracy. Źródłem prawa pracy jest niewątpliwie regulamin wynagradzania, o którym mowa w art. 39 ustawy o pracownikach samorządowych. Każdy z aktów prawnych, o których mowa w pytaniu, jest źródłem prawa pracy. Dlatego odpowiedź na powyższe pytanie zależy od tego, co było powodem podwyżki wynagrodzenia pracownika samorządowego – które źródło prawa pracy uległo zmianie.
Jeżeli powodem podwyżki była zmiana wysokości wynagrodzenia minimalnego, to w piśmie informującym o podwyżce należy wskazać:
1. art. 6 ustawy o minimalnym wynagrodzeniu o pracę, który wprowadza nakaz kształtowania wynagrodzenia pracownika zatrudnionego w pełnym miesięcznym wymiarze czasu pracy na poziomie nie niższym niż wynikający z uzgodnienia Rady Dialogu Społecznego ogłoszonym w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, w drodze obwieszczenia Prezesa Rady Ministrów, albo wynikającym z rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej;
2. § 1 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2022 r.
Nie ma potrzeby wskazywania rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych, o ile zmianie nie uległo stanowiska pracownika. Jeżeli otrzymana podwyżka spowoduje, że pracownik będzie sie znajdował w innej grupie pracowników, wynikającej z tabeli wynagrodzeń zasadniczych będącej częścią regulaminu wynagradzania, wtedy należy go o tym fakcie poinformować. W przypadku gdy podwyżka nie wpłynie na zaszeregowanie w tabeli wynagrodzeń, nie ma potrzeby powoływania się na regulamin wynagrodzeń.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Szkoła realizuje projekt unijny "Szkoła przyszłości..." Na podst.art.35s ust.1 ustawy KN wynagr. za prowadzenie zajęć realizowanych w ramach programów finans.ze środków europejskich należy traktować tak jak wynagr. za godziny ponadwymiarowe.A więc w okresie wakacyjnym nauczyciele otrzymują średnią urlopową wyliczoną z tych godzin.Moje pytanie brzmi co w przypadku nauczyciela, który pełni funkcję wicedyrektora. Od 01.01.2018r. kadra kierownicza ma 35 dni urlopu a średnia urlopowa jest tylko wypłacana za czas urlopu wypoczynkowego. Czy zatrudnienie na podstawie przydziału godzin w projekcie od 01.09.2017 do 22.06.2018r. traktować jako umowę nauczyciela i wypłacać średnią urlopową jak dla nauczyciela? Czy brać pod uwagę, że jest to wicedyrektor i wypłacić wynagr.obl. ze składników zmiennych na podst. rozp. MEN z 26.06.2001r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania wynagrodzenia oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy nauczyciela?
- 1. Pracownica z końcem czerwca 2022 ukończy 60 lat i tym samym nabędzie prawo do emerytury w powszechnym systemie emerytalnym. Obecnie jest w okresie chronionym. Czy po nabyciu prawa do emerytury przez pracownicę pracodawca może rozwiązać z nią umowę i na jakich zasadach?
2. Nauczyciel mianowany nie wyraził zgody na propozycję ograniczenia etatu na rok szkolny 2022/2023. Wobec powyższego nastąpi rozwiązanie umowy. Jaka odprawa należy się nauczycielowi, jeśli był on zatrudniony na podstawie mianowania, w roku szkolnym 2021/2022 wyraził zgodę na obniżenie pensum, a potem sam wystąpił z wnioskiem o obniżenie w związku z prawem do urlopu wychowawczego i ostatecznie wymiar jego etatu wynosił 15/30?
Kadry Przeczytaj odpowiedź - Czy są Państwo w stanie podać interpretację zapisu z ROZPORZĄDZENIA MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI z dnia 20 sierpnia 2009 r. w sprawie dodatków, wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw oraz innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy dla nauczycieli zatrudnionych w zakładach poprawczych, schroniskach dla nieletnich, rodzinnych ośrodkach diagnostyczno-konsultacyjnych oraz szkołach przy zakładach karnych i aresztach śledczych? Chodzi mi konkretnie o zapis z paragrafu 5.1, który stanowi, że nauczycielowi (...) przysługuje dodatek (...) w wysokości do 10% (...) wynagrodzenia zasadniczego. Chodzi mi o dokładne doprecyzowanie czym jest "wynagrodzenie zasadnicze"? Być może dysponują Państwo jakimś wyrokiem sądu, który to bardzo dokładnie określa?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Pierwszy nauczyciel bursy odbył studia licencjackie na wydziale Pedagogiki, specjalność resocjalizacja, następnie ukończył studia magisterskie na kierunku Pedagogika ogólna. Drugi, na Wydziale Pedagogiki ukończył studia licencjackie na resocjalizacja, natomiast studia II stopnia ukończył również na Wydziale Pedagogiki, specjalność pedagogika opiekuńcza i socjalna. Moje pytanie: Czy Panowie mają przygotowanie pedagogiczne? Kuratorium poddaję tę kwestię pod wątpliwość. Proszę o podpowiedź.
- Witam! Czy pracownik (sekretarz szkoły) może dostać wypowiedzenie przez zakład pracy w związku z redukcją stanowiska, jeśli objęty jest szczególną ochroną przedemerytalną (56 lat)? Czy wypowiedzenie przez zakład pracy może odbyć się na zasadzie porozumienia stron, kiedy to pracownik jest chroniony? Nadmieniam, że pani sekretarz szkoły jest pracownikiem samorządowym. Czy jest podstawa prawna regulująca postępowanie w takiej sytuacji?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe