Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Do I klasy będzie uczęszczać uczennica z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym. Jak mam zorganizować nauczanie w szkole ogólnodostępnej? Kto może prowadzić z uczennicą zajęcia (kwalifikacje)? Uczennica jest w trakcie badań w PPP.
Na podstawie przepisu z § 2 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1309) kształcenie, wychowanie i opiekę dla uczniów niepełnosprawnych (w tym z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym) organizuje się w szkołach ogólnodostępnych, ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi, integracyjnych, ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi oraz specjalnych. Uczeń w szkole ogólnodostępnej będzie realizował podstawę programową kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, która stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017 r., poz. 356 ze zm.). Należy również zapewnić uczniowi realizację zajęć, o których mowa w Załączniku nr 2 Ramowy plan nauczania dla szkoły podstawowej specjalnej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. z 2019 r., poz. 639).
W klasie zatem będą realizowane dwie podstawy programowe i dwa ramowe plany nauczania.
W szkole ogólnodostępnej nie ma obowiązku posiadania przez nauczycieli kwalifikacji umożliwiających pracę z uczniem niepełnosprawnym intelektualnie. Jednakże z uwagi na szczególne potrzeby takiego ucznia na podstawie z § 7 ust. 3 rozporządzenia w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym w szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na inne niż wymienione w ust. 2 niepełnosprawności (tu niepełnosprawność intelektualna), za zgodą organu prowadzącego, można zatrudniać dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych, z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy szkoła musi bezwzględnie realizować zajęcia do wyboru w ramach wychowania fizycznego, tak jak wskazuje Rozporządzenie MEN z 29 czerwca 2017 w sprawie dopuszczalnych form realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego? Mamy problemy kadrowe i problemy z ułożeniem odpowiedniego planu.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Na radzie pedagogicznej jednogłośnie została przyjęta uchwała, ale protokół z tej rady nie został jeszcze zatwierdzony z uwagi na chorobę protokolantki. Czy w związku z powyższym uchwała jest nieważna?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy organ prowadzący może NIE ZATWIERDZIĆ arkusza organizacji szkoły na rok szkolny 2020/2021? Jeżeli arkusz nie zostanie zatwierdzony- co w takiej sytuacji powinien zrobić dyrektor? Proszę o wyjaśnienie sytuacji z podaniem podstaw prawnych.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel przyrody, który ukończył kurs kwalifikacyjny,może prowadzić zajęcia z WDŻ w kl. V i VI?.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel wrócił z rocznego urlopu zdrowotnego do pracy po czym wystąpił do dyrektora z prośbą o dokonanie oceny pracy. Ostatnia ocena pracy miała miejsce w 2010 roku. Czy dyrektor powinien dokonać oceny nauczycielowi, który wrócił z urlopu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe