Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Do przedszkola niepublicznego uczęszcza dziecko z orzeczeniem o ruchowej niepełnosprawności. Czy możemy zatrudnić pomoc nauczyciela (bez kwalifikacji pedagogicznych) do wspierania takiego dziecka w trakcie pobytu w placówce, jeżeli nie ma takiego zalecenia w orzeczeniu? Czy koszt takiego pracownika możemy rozliczyć z dotacji przyznanej na kształcenie specjalne?
Warunki organizacji zajęć dla uczniów legitymujących się orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego określone są w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1309). W celu realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu w przedszkolach, szkołach i ośrodkach zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego, z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Obowiązkiem dyrektora takiej placówki jest dołożenie wszelkich starań, aby tacy specjaliści w jego szkole byli zatrudnieni.
Ponadto w tych jednostkach, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone, zatrudnia się dodatkowo:
• nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistów lub
• pomoc nauczyciela.
W rozporządzeniu nie wskazano, w jakim wymiarze zajęć osoby te mają pracować. Może się zdarzyć, że jedna osoba będzie zatrudniona do pomocy dla kilku uczniów lub wychowanków.
Natomiast w przedszkolach, szkołach lub ośrodkach, do których uczęszczają uczniowie lub wychowankowie z innymi niepełnosprawnościami lub z niedostosowaniem społecznym (albo jego zagrożeniem), za zgodą organu prowadzącego, dyrektor może zatrudnić:
• nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia lub
• pomoc nauczyciela.
Specjaliści i pomoc nauczyciela realizują zadania wyznaczone przez dyrektora przedszkola lub szkoły. To dyrektor lub osoba prowadząca, po zapoznaniu się z kwalifikacjami nauczyciela, decydują o tym, jakiego specjalistę przydzielić do pracy z uczniem lub wychowankiem.
Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, że zajęcia z uczniem lub wychowankiem legitymującym się orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego realizuje nauczyciel.
Czym innym jest prowadzenie zajęć, a czym innym pomoc wychowankowi. W przedstawionej sytuacji można zatrudnić pomoc nauczyciela bez kwalifikacji pedagogicznych, o ile osoba taka nie będzie prowadziła zajęć rewalidacyjnych, a jedynie będzie dziecku pomagała.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Do końca listopada szkoła gimnazja) ma dokonać zmian w Statucie dotyczących warunków realizacji projektów edukacyjnych, ale dla mnie zapis w rozporządzeniu jest zbyt ogólny - co należy rozumieć pod sformułowaniem "warunki"?
- W związku z otrzymaną opinią o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka rodzic znalazł placówkę, w której chce aby te zajęcia się odbywały. Jednak jest to placówka w innej gminie.Czy gmina pod która podlega dziecko w związku z miejscem zamieszkania może odmówić realizacji zajęć WWR w placówce wybranej przez rodzica, która mieści się w sąsiedniej gminie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy przysługuje dodatkowe wynagrodzenie roczne, tzw. trzynastka, dla nauczyciela zatrudnionego od 10.09.2020 r.?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem szkoły i zostałam powołana na koordynatora projektu unijnego przez zarząd powiatu, mam umowę zlecenie z zarządem, jak w związku z powyższym powinnam odprowadzać składki do zus pełne czy tylko od umowy zlecenia. Ja jestem pracownikiem szkoły, na stanowisko dyrektora zostałam powołana przez starostę, ale z tego co wiem, organ prowadzący tylko powołuje i odwołuje dyrektora, poza tym dyrektor jest pracownikiem szkoły (przecież nie jest pracownikiem starostwa) umowa zlecenie jest z innym pracodawcą. Bardzo proszę o podanie podstawy prawnej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mam w szkole nauczyciela, który dostał grant z Unii Europejskiej na 2-tygodniowy wyjazd szkoleniowy z zakresu języka angielskiego do Wielkiej Brytanii. Szkoła nie musi dofinansowywać tego wyjazdu. Mam jednak pytanie. Czy takiemu nauczycielowi dyrektor szkoły może udzielić jakiejś formy oddelegowania na to doszkalanie, czy przysługuje nauczycielowi tylko urlop bezpłatny?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe