Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Do statutu szkoły wprowadzono liczne zmiany, rada pedagogiczna zobowiązała dyrektora do opublikowania ujednoliconego tekstu statutu. Proszę o odpowiedź na następujące pytania: 1. Czy tekst ujednolicony dyrektor wprowadza zarządzeniem? 2. Czy jeśli uchwała o ostatnich zmianach w statucie jest z dnia np. 4 marca to czy z taką samą datą ogłasza się tekst jednolity statutu? 3. Jakiego zapisu dokonuje się w statucie, rozumiem, że traci moc poprzedni statut, a podaje się datę ważności nowego ujednoliconego tekstu statutu? 4. Czy po ogłoszeniu ujednoliconego tekstu statutu-musi upłynąć 14 dni, aby statut wszedł w życie? Jeśli tak, to którą datę podajemy w statucie-jako datę wejścia w życie statutu-datę ostatniej uchwały zmieniającej, czy datę ogłoszenia tekstu ujednoliconego, czy wejścia w życie tekstu ujednoliconego?
Ad. 1 Rada pedagogiczna nie może zobowiązać dyrektora do publikowania tekstu ujednoliconego. Są to kompetencje dyrektora: dyrektor z własnej inicjatywy ogłasza tekst statutu po dokonanych zmianach.Tak, dyrektor taki tekst wprowadza wydając zarządzenie.
Ad. 2 Tekst ujednolicony ogłasza się po jego przygotowaniu oraz zachowaniu procedury (projekt zmian, uchwalenie, ustalenie terminu, od kiedy obowiązuje, np. z dniem ogłoszenia). Ogłoszenie może nastąpić z dniem 4. marca. Rada szkoły uchwala statut szkoły. Natomiast rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu szkoły albo jego zmian i przedstawia do uchwalenia radzie szkoły. Jeśli w szkole nie funkcjonuje rada szkoły, jej zadania w tym zakresie wykonuje rada pedagogiczna.
Ad. 3 Nie stosuje się zapisu: „traci moc” poprzedni statut, ponieważ jego zapisy są aktualne. Wydanie tekstu ujednoliconego ma na celu uporządkowanie zapisów oraz ułatwienie korzystania ze statutu, do którego wprowadzono wiele zmian.
Ad. 4 Dyrektor decyduje o terminach, o których mowa w pytaniu, bowiem zapisy statutu wraz z (wieloma) zmianami i tak obowiązuje. Test ujednolicony jest wydany na podstawie aktualnych zapisów. Tekst ujednolicony może być tylko odzwierciedleniem istniejącego stanu prawnego i w żadnym wypadku nie można w nim zawrzeć jakichkolwiek nowych sformułowań, które ten stan prawny poddawałyby modyfikacji.
Podstawa prawna: Ustawa o systemie oświaty z 7.09.1991 r. (ze zm.), w szczególności art.42, 50.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uprzejmie proszę o przedstawienie wykazu zarządzeń (wzory) jakie powinien w ciągu roku wydać dyrektor szkoły.
dziękuję
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Do końca listopada szkoła gimnazja) ma dokonać zmian w Statucie dotyczących warunków realizacji projektów edukacyjnych, ale dla mnie zapis w rozporządzeniu jest zbyt ogólny - co należy rozumieć pod sformułowaniem "warunki"?
- Czy w zespole szkół obowiązuje tylko statut zespołu, czy np. statut przedszkola i statut szkoły?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- W jakich sprawach Rada Pedagogiczna przedszkola podejmuje uchwały?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Nasze zapytanie dotyczy korzystania z telefonów komórkowych w szkole, a co za tym idzie, zapis w statucie szkoły. Otóż nasz zapis dotyczący korzystania z telefonów brzmi: 1. w czasie lekcji obowiązuje całkowity zakaz używania telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych np. dyktafonów, odtwarzaczy MP3 itp. 2. Poprzez „używanie" należy rozumieć (w wypadku telefonu komórkowego): 1) nawiązywanie połączenia telefonicznego 2) redagowanie lub wysyłanie wiadomości typu sms, mms lub podobnej; 3) rejestrowanie materiału audiowizualnego; 4) odtwarzanie materiału audiowizualnego lub dokumentacji elektronicznej; 5) transmisja danych; 6) wykonywania obliczeń. W przypadki innych urządzeń elektronicznych np. odtwarzaczy MP3 pojęcie „używanie” dotyczy wszystkich w/w punktów możliwych do wykonania na danym urządzeniu. 3. Przed rozpoczęciem zajęć edukacyjnych (lub w razie przebywania w szkolnej świetlicy, bibliotece) uczeń ma obowiązek wyłączyć i schować aparat telefoniczny. 4. Poza zajęciami edukacyjnymi (przerwy, czas przed i po zajęciach) telefon może być używany w trybie „milczy”. 5. Nagrywanie dźwięku i obrazu za pomocą telefonu jest zabronione zarówno na lekcji, jak również w czasie przerw. 6. W razie konieczności skontaktowania się z rodzicami czy omówienia ważnej sprawy uczeń ma obowiązek zwrócić się do nauczyciela z prośbą o pozwolenie na włączenie telefonu lub może skorzystać z telefonu szkolnego znajdującego się w sekretariacie szkoły. 7. W przypadku łamania przez ucznia regulaminu na lekcjach lub na terenie szkoły: 1) nauczyciel odnotowuje ten fakt w zeszycie uwag i w dzienniczku ucznia jako uwagę do rodzica/prawnego opiekuna; 2) nauczyciel zobowiązuje się do natychmiastowego poinformowania rodziców lub prawnych opiekunów w celu przekazania informacji o zaistniałej sytuacjii wspólnej (rodzica i nauczyciela) decyzji w sprawie dalszego postępowania; 3) w razie niemożności skontaktowania się tą drogą z rodzicem, telefon ucznia zostaje przekazany do „depozytu” znajdującego się u wychowawcy klasy/sekretariat szkoły; 4) Informacja o depozycie (od wychowawcy klasy lub nauczyciela) musi trafić do rodziców (prawnych opiekunów) ucznia. 8. Pracownik szkoły odbierający uczniowi telefon i przekazujący go do „depozytu” ma obowiązek: a. wyłączyć go przy właścicielu i oddać kartę SIM. b. wypisać pokwitowanie (2 egzemplarze, wzór w sekretariacie szkoły), w którym powinny być zawarte następujące dane: nazwisko i imię ucznia, data, godz. zabrania aparatu, typ aparatu, nazwisko i imię nauczyciela, podpis nauczyciela. c. przekazać jeden egzemplarz pokwitowania uczniowi. Uczeń może na podstawie pokwitowania odebrać aparat po zakończeniu zajęć edukacyjnych w danym dniu, jeżeli tak zostało ustalone z nauczycielem, dyrektorem. W przeciwnym wypadku rodzic (prawny opiekun) jest zobowiązany osobiście odebrać aparat lub inne urządzenie elektroniczne. 9. Odmówienie przez ucznia oddania telefonu lub innego urządzenia elektronicznego skutkuje odpowiednim wpisem do zeszytu uwag i upomnieniem dyrektora szkoły. W skrajnych sytuacjach uczeń może otrzymać naganę dyrektora szkoły. Przepraszam, że się rozpisałam. Jednakże jest to dla nas bardzo ważne. Niezwykle istotne jest dla nas znalezienie podstawy prawnej, że możemy UCZNIOWI ODEBRAĆ TELEFON I ZŁOŻYĆ DO DEPOZYTU.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe