Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Dotyczy szkoły niepublicznej: 1. Czy dzieci uczęszczające do tzw. klasy 0 muszą mieć oddzielną świetlicę, czy mogą być połączone z innymi dziećmi z klas 1-3?; 2. Czy maksymalna liczebność grupy świetlicowej może być większa niż 25, jeśli taki zapis zostanie uwzględniony w dokumentacji świetlicy - czy wystarczy żeby to był regulamin świetlicy?; 3. Czy kadra prowadząca świetlicę musi mieć uprawnienia pedagogiczne jak wychowawcy w świetlicy szkoły publicznej, czy organ prowadzący może sam określić wymagania i wykształcenie?; 4. Czy dziennik świetlicy musi zawierać informację o godz. przyjścia i opuszczenia świetlicy, czy wyłącznie obecność na poszczególnych lekcjach? Dziecko do świetlicy z reguły nie musi (zwłaszcza rano) przychodzić równo z dzwonkami lekcyjnymi. Jaką informacja powinna znaleźć się w dzienniku?
Ponieważ oddział przedszkolny nie wchodzi w skład struktury klasy podstawowej (art. 61 ust. 1 UoSO), ze statutu szkoły podstawowej, regulującego również funkcjonowanie oddziału przedszkolnego, powinno wprost wynikać, czy świetlica jest organizowana dla przedszkolaków oraz czy dzieci te mogą korzystać z niej wspólnie z uczniami klas I – III (art. 84 ust. 2 pkt 4 UoSO). Przepis art. 67 ust. 4 UoSO o pozostawaniu pod opieką jednego wychowawcy świetlicy 25 uczniów ma zastosowanie do szkół publicznych. Szkoła niepubliczna zagadnienie to powinna określić w statucie lub innej dokumentacji dotyczącej organizacji, a liczba opiekunów powinna zapewniać dzieciom przebywanie w świetlicy zgodnie z zasadami bhp. Również od wewnętrznych regulacji zależy, czy dla dzieci uczęszczających do szkoły oraz oddziału przedszkolnego będą prowadzone odrębne dzienniki, czy wspólny. Wychowawcy świetlicy muszą posiadać kwalifikacje określone w § 24 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli, Dz. U. z 2015 r., poz. 1264. W szczególności nauczyciel z kwalifikacjami z edukacji wczesnoszkolnej lub przedszkolnej może być wychowawcą świetlicy dla dzieci oddziałów 0 – III (art. 6 ust. 5 pkt 2, art. 7 ust. 3 pkt 6 UoSO). W dzienniku zajęć świetlicowych, w odniesieniu do uczniów szkoły podstawowej odnotowuje się obecność uczniów na poszczególnych godzinach zajęć (§ 11 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji, Dz. U. z 2014 r., poz. 1170 z późn. zm. w zw. z art. 7 ust. 3 pkt 4 UoSO). Prowadzenie dziennika zajęć świetlicowych w odniesieniu do uczniów oddziału przedszkolnego powinno zostać określone w statucie i może być wzorowane na § 3 ust. 2 ww. rozporządzenia, który w odniesieniu do dziennika zajęć przedszkolnych przewiduje wpisywanie godziny przyprowadzania i odbierania dziecka, zaś nie określa zasad prowadzenia dziennika świetlicowego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jak określić zasady współpracy dyrektora szkoły z gronem pedagogicznym?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy rodzice mają prawo regularnej odmowy udziału w ogólnoklasowych konsultacjach z wychowawcą, jeśli ich termin i godzina zostały podane z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem (całoroczny plan konsultacji podany na początku roku szkolnego)? Na takich konsultacjach omawiane są sprawy dotyczące całej klasy, np. zapoznanie rodziców z dokumentami szkoły, wymaganiami edukacyjnymi z poszczególnych przedmiotów, ustalanie spraw organizacyjnych dot. np. wspólnej wycieczki, itp. Są to sprawy czasochłonne, stąd omawiane przez wychowawcę jednorazowo na forum całej klasy. Rodzic odmawiający przybycia na takie konsultacje, swoim postępowaniem wymusza na nauczycielu poświęcenie mu każdorazowo takiego samego czasu, tyle że na konsultację indywidualną, aby wychowawca mógł wywiązać się ze spoczywającego na nim obowiązku np. zapoznania rodzica z dokumentacją szkolną. Czy w sytuacji braku porozumienia szkoły i rodzica w tej kwestii, szkoła ma jakąkolwiek możliwość złożenia formalnej skargi na takie postępowanie rodzica? Jeśli tak, to do jakiej instytucji i w jakiej formie?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy w obecnych wymaganiach dla szkół i placówek trzeba tworzyć koncepcję pracy przedszkola i szkoły?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o uchyleniu statutu szkoły i uchwaleniu nowego statutu uwzględniającego liczne zmiany (na podstawie &82 i &84 rozporządzenia w sprawie "Zasad techniki prawodawczej)?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- 1. Czy w statucie przedszkola powinien się znaleźć zapis w jakich godzinach jest realizowana podstawa programowa wychowania przedszkolnego w oddziałach 9,5-godzinnych?; 2.Czy w umowie świadczenia usług w zakresie wychowania przedszkolnego zawartej z rodzicami należy zawrzeć punkt dotyczący opłaty za przedszkole, czy też nie ma takiej konieczności, a jeśli należy czy można go sformułować następująco: przedszkole pobiera opłaty za korzystanie ze świadczeń udzielonych w czasie przekraczającym godziny bezpłatnego pobytu dziecka w przedszkolu?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe